  • Data: 2015-01-03 13:03:24
    Temat: Re: czy wierzycie takim licznikom energii?
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-01-02 o 14:22, Majka pisze:
    > Czy wierzycie we wskazania małych liczników zużycia energii?
    > takich, co są wkładane do gniazdka i można nimi sprawdzić pobór energii dla jednego
    urządzenia/odbiornika?

    > Zdaję sobie sprawę, że wskazania mogą nie być dokładne co do jednostki (W, Wh).
    > Jednak chciałabym, żeby takie urządzenie potrafiło pokazać szereg urządzeń wg ich
    zużycia i nie myliło się.
    > Na przykład żeby pozwoliło poszeregować odbiorniki wg ich prawdziwej mocy i poboru,
    nawet przy nieco "rozjechanych" jednostkach:
    > jeśli będę miała żarówki stare typowe o mocach 5, 15, 25, 40 i 60 W,
    > to żeby ten licznik pokazał prawdziwy szereg 5/15/25/40/60, nawet jeśliby jednostki
    miały odbiegać od rzeczywistych (wskazanie żeby było przykładowo 4W, 12W, 29W, 38W,
    64W). Mam nadzieję, że mój przekaz jest zrozumiały...

    Dobrze zrobione powinny być wiarygodne. Z danych technicznych monitora
    energii z Lidla wynika że moc mierzy od 7W w górę , więc całego szeregu
    nie pomierzy, bezpiecznie jest przyjąć 10W jako dolną granicę.
    Dokładność pomiaru +/- 3%, więc w kolejnych pomiarach na pewno nie
    zmieni się kolejność urządzeń w szeregu.
    Tak jak już ktoś napisał przy pomiarze małych mocy można dołączyć jakąś
    słabą żarówkę np. 40W a potem odjąć jej moc od wyniku.

    Ważne jest też co się mierzy, instrukcja podaje że do zachowania
    deklarowanej dokładności wymagany jest współczynnik mocy (cos fi)
    mierzonego urządzenia większy niż 0,2. Tradycyjna żarówka, żelazko itp.
    urządzenia mają cos fi 1. Świetlówki kompaktowe i inne tego typu
    wynalazki mają często zasilacze impulsowe więc miernik może pokazywać
    głupoty, trzeba to mieć na uwadze.

    Na koniec link do filmiku z testem, jak widać dokładność jest dobra, do
    zwykłych żarówek i urządzeń grzejących nadaje się doskonale.
    https://www.youtube.com/watch?v=4VedR-NUORM

    Piotrek