    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: czy można kupić rtęć ?
    Date: 21 Mar 2013 12:29:10 GMT

    Pan Michoo napisał:

    > Strzelam, że dziennikarz pokręcił. Biegły skoro coś rzeczywiście liczył
    > to raczej mówił o "roztworze związków rtęci".

    Jeszcze gdzieś przeczytałem o "rtęci pływającej w dżemie". Ech, dobrze
    by było zatrudnić biegłego dziennikarza.

    > Jest oczywiste, że nikt nie będzie jadł srebrnych kuleczek z dżemu, więc
    > działanie toksyczne wykaże tylko ta rtęć, która przeszła do roztworu.
    > Przeszło jej niedużo (z tego wynika niska toksyczność metalu - ani nie
    > paruje ani nie przechodzi do roztworów, z metalami tworzy głównie
    > stabilne (nieszkodliwe) amalgamaty) tak więc i dżem był stosunkowo mało
    > toksyczny. Co innego gdyby zawierał wspomnianą dimetylortęć.

    Ale facet użył jednak po prostu metalicznej rtęci. Nie sądzę, by dżem
    z nią jakoś mocno reagował. Ani żeby dało się zrobić z tego choć
    w przybliżeniu jednorodna mieszaninę. Dlatego dziwi podawanie ilości
    toksycznej substancji w jednostakch dżemowych (9 czy 33 kilogramy),
    a nie w ilości dodanego metalu. Podejrzewam, że biegły toksykolog też
    coś musiał namieszać, być może podchodząc rutynowo po prostu policzył
    stężenie molowe trucizny w dżemie.

    Gdyby gościu zamiast do dżemu dodał rtęci do smalcu, to by mu wyszła
    z tego klasyczna szara maść. Kiedyś powszechnie stosowana na syfa i na
    mendy.

    Jarek

    PS
    Tak sobie myślę, że rtęć w dżemie truskawkowym może mieć coś wspólnego
    ze słynna czerwoną rtęcią, o której jakiś czas temu rozpisywała się prasa.

    --
    Głuptas już rozpinał gacie
    By ją zgubić w sublimacie