  • 1. Data: 2011-11-27 11:57:04
    Temat: czy dobrze policzyłem ?
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    Chcę zrobić źródło prądowe 5-10 mA zo graniczeniem napięcia do 10-12 V.
    Będę tym ładował baterią akumulatorów NiCd (12V)- ładowanie regeneracyjne
    nadmierniwe rozładowanych baterii.

    Najłatwiej zrobić to chyba na maa723, który mam w rupieciach.
    schemat wewnętrzny kostki : http://elportal.pl/pdf/k01/24_02.pdf, strona
    30.

    Próad wyjsciowy będzie ograniczony (regulowany) w kalsycznym układzie z
    użyciem tranzystora Te. Gdy działa ograniczenie pradowe prąd wyjściowy jest
    sumą pradu UBE Te /Rogr i pradu kolektora Te. Ten zaś może być w
    ekstremalnych warunkach równy prądowi źródła prądwego zasilającego kolektor
    TB wzmacniacza różnicowego.
    Prąd tego źródła:
    1. Napięcie emitera tranzystora w źródle prądowym:= ((6.2V - 0.7V )/ (15K
    + 0.5 K) )* 0.5 K
    2. prąd źróła = U ( z punktu1) /1 (mA)= 0.17 mA

    Czyli nając na uwadze zastosowanie (prąd wyjściowy całego układu w
    granicach 5 mA) do pominięcia.

  • 2. Data: 2011-11-27 12:27:31
    Temat: Re: czy dobrze policzyłem ?
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Marek wrote:
> [...]
    > regeneracyjne nadmierniwe rozładowanych baterii.
    >
    > Najłatwiej zrobić to chyba na maa723, który mam w rupieciach.

    W takim zastosowaniu wystarczą 2 tranzystory bez 723:
    http://obrazki.elektroda.pl/1376509700_1322396659.pn
    pzdr, j.r.

  • 3. Data: 2011-11-27 13:33:56
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 27 Nov 2011 13:27:31 +0100, j.r. napisał(a):

    > W takim zastosowaniu wystarczą 2 tranzystory bez 723:
    > http://obrazki.elektroda.pl/1376509700_1322396659.pn
    Wiem- nawet tak początkowo chciałem to zrobić :) Ale 723 mam w rupieciach,
    a w nim te 2 tranzystory + ograniczeie napięcia.

  • 4. Data: 2011-11-27 13:39:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marek,

    Sunday, November 27, 2011, 2:33:56 PM, you wrote:

    > Wiem- nawet tak początkowo chciałem to zrobić :) Ale 723 mam w rupieciach,
    > a w nim te 2 tranzystory + ograniczeie napięcia.

    Po co ograniczenie napięcia dla prądu 10mA skoro użyjesz zasilacza o
    napięciu poniżej dopuszczalnego dla tego akumulatora?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2011-11-27 14:00:58
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > W takim zastosowaniu wystarczą 2 tranzystory bez 723:
    > http://obrazki.elektroda.pl/1376509700_1322396659.pn

    W takim zastosowaniu dałbym rezystor. Zasilacz wskazany o jak najwyższym
    napięciu. Ale nawet napięcie 24V (zasilane przemysłowe) daje rozrzut prądu
    5-10mA.
    Zasilanie 24V rezystor 2k4 przy akumulatorze 12V daje prąd 10mA podczas
    zwarcia Uak=0
    Przy Uak=12V daje 5mA, przy Uak=8V 6,7mA.
    Nie wiem jaka jest pojemność akumulatora ale jeżeli to ~500mAh to można
    spokojnie pominąć zenerkę równolegle z akumulatorem (0,01 Q) Taki układ
    naładuje wtedy akumulator do pełna w około 120godz. więc jak w piątek
    pracownik wrzuci akumulatory do ładowarki i zapomni to w poniedziałek będą
    naładowane w 50% pomijam fakt że I=0,01Q można ładować przez długi czas.
    Szybkie ładowarki mają prąd doładowania na poziomie 50mA.

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2011-11-27 19:44:37
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    > W takim zastosowaniu dałbym rezystor. Zasilacz wskazany o jak najwyższym
    > napięciu. Ale nawet napięcie 24V (zasilane przemysłowe) daje rozrzut prądu
    > 5-10mA.
    W sumie to by wystarczyło, bo przecież prąd nie jest wartościa krytyczna.

    Masz może jakieś linki odnosnie "higieny" akumulatorów NiMh ??
    Mam na myśłi głownie takie próby podładowywania niskim pradem, jakei
    wartości sa dopuszczlne i jak długo ?

  • 7. Data: 2011-11-27 20:22:02
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Masz może jakieś linki odnosnie "higieny" akumulatorów NiMh ??
    > Mam na myśłi głownie takie próby podładowywania niskim pradem, jakei
    > wartości sa dopuszczlne i jak długo ?

    Generalnie, podobnie jak dla NiCd, z wyjątkiem mniejszej odporności na
    przeładowanie.
    Użytkując swoje akumulatorki dochodzę do wniosku że nie ma się co trzymać
    zbyt restrykcyjnie tego wszystkiego, i tak padają z innej przyczyny - moje
    ze zbyt rzadkiego używania.
    Link to tylko jeden: google.

    --
    Desoft

  • 8. Data: 2011-11-28 10:13:24
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Marek" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Chcę zrobić źródło prądowe 5-10 mA zo graniczeniem napięcia do 10-12 V.
    > Będę tym ładował baterią akumulatorów NiCd (12V)- ładowanie regeneracyjne
    > nadmierniwe rozładowanych baterii.

    Chyba każde akumulatory mają jakiś określony prąd pod który można je
    podłączyć wieczyście.
    Jeśli te 5..10mA jest poniżej tego prądu (a przypuszczam, że jest) to według
    mnie w ogóle nie musisz ograniczać napięcia. Można na przykład podłączyć pod
    zasilacz 15V przez rezystor 1k.
    P.G.