  • 41. Data: 2017-04-23 23:51:45
    Temat: Re: czy butan (sprężone powietrze w ciekłej postaci) przewodzi prąd?
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "sirapacz" <n...@s...pl> napisał w wiadomości
    news:odj1el$oj7$1@portraits.wsisiz.edu.pl...

    > aż sprawdziłem - ta puszka którą mam ma mieszanine propan-butan i jest to
    > raczej 100% składu bo jara się jak wściekłe.

    I dlatego dumam, czemu to moje pełniło też funkcję gaśnicy... Najgorsze, że
    nie pamiętam nazwy, ani producenta... Bo jawnie gasiło ogień, na który było
    kierowane. A właściwości fizyczne były niemal identyczne, tak samo widoczne
    przy ulatywaniu, tak samo wrzało potrącone, nie pamiętam zapachu, w każdym
    razie, nie pozwolił odróżnić od palnego "zamiennika". A chciałem, nie
    ukrywam, napompować jakiś balonik (np. kondona...), zrobić coś w rodzaju
    lampionu, by uleciał w górę i sobie zrobił "puff" (byłby oczywiście lont,
    zadbałbym, aby nikogo nie skrzywdził) odpowiednio daleko od obiektów, aby
    gaz wypalił się, zanim balonik opadnie (priorytetem było, aby nie wyrządziło
    szkód, gdyby nie można było tego zapewnić, z próby zrezygnowałbym, testując
    to ewentualnie w miejscu, gdzie można by było kontrolować skutki próby).
    A teraz mam gaz, ale mi się za bardzo nie chce.

    --
    I śmiech niekiedy może być nauką,
    Kiedy się z przywar, nie z osób natrząsa(...)

  • 42. Data: 2017-04-24 00:00:17
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@g...com> napisał w wiadomości
    > Słyszałę opowieść, jak ktoś chciał zrobić eksperyment i sypnął soli.
    > Bum, chlup, bezpiecznik.
    >
    > ;-)

    Ee tam, panie, najlepiej mój znajomy zrobił, jak chciał odpływ w zlewie
    przepalić sodą żrącą i mu się przypadkowo chlupnęło na pobliskie gniazdko.
    Natychmiastowe JEB i ciemno, bo na mieszkanie był jeden bezpiecznik, bez
    rozdziału na górę i dół... Jedynym ratunkiem okazała się kastracja
    przewodów, oraz dokładne wymycie miejsca problemu, kolega stracił gniazdko w
    łazience (może później zrobił, nie wiem)... A było to wieczorem, dawno po
    zmroku... Do oświetlenia, już nie pamiętam... świeczka? Zapałki? Ekran
    komórki? Niewygodnie było.
    Na szczęście, poza ręcznikiem i amputowanymi przy samej ścianie przewodami,
    nikt, ani nic, nie ucierpiał(o), udało się przywrócić prąd.

  • 43. Data: 2017-04-24 00:09:37
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Są też niepalne.
    > Pierwszy wygoglany, który chwali się skłądem:
    > http://www.gembird.nl/item.aspx?id=8615

    Ale każą wyłączać urządzenie z prądu przed użyciem...

    > https://pl.wikipedia.org/wiki/1,1,1,2-Tetrafluoroeta
    >
    > Tfu, freon.
    > :)

    Albo coś podobnego, bo tym moim zjechałem aż do -40-41 stopni, a ten wrze
    przy -26.5
    Choć ja bym wolał bardziej po polsku - CZTEROfluoroetan... Ale to innym
    razem...
    (ale czterowodorokannabinolu zażywać nie będę) :)
    To już rzeczywiście - freon :)

  • 44. Data: 2017-04-24 02:10:05
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 23.04.2017 23:51, HF5BS wrote:

> [...]
    > miejscu, gdzie można by było kontrolować skutki próby).
    > A teraz mam gaz, ale mi się za bardzo nie chce.

    A związki podobne do tego tetrafluoroetane nie będą działałać
    trochę jak (słaba) gaśnica halonowa, czyli wyłapywać wolne rodniki?
    Fluor jest.

    pzdr
    bartekltg

  • 45. Data: 2017-04-24 04:11:49
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > A związki podobne do tego tetrafluoroetane nie będą działałać
    > trochę jak (słaba) gaśnica halonowa, czyli wyłapywać wolne rodniki?

    Coby przerwać trójkąt paliwo-podtrzymanie-energia, to choćby leśne
    skrzaty...

    > Fluor jest.

    Przyznam, że aż tak nie rozkminiałem, tym bardziej, ze fluor jest
    aktywniejszy od tlenu i to on tworzy jego fluorek, a nie tlen tworzy tlenek
    fluoru. Utlenianie... redukcja... Aż muszę się w to wgryźć (oddaje swoje
    ostatnie elektrony, czy juma od innych?)... no, znów, choć babka nie była
    akurat najgorsza, jako nauczycielka, ale taki program, że nie uczył w
    zasadzie wiedzy o tym, co nas otacza i jak to coś działa. A chciało się
    wiedzieć, skoro już w połowie podstawówki potrafiłem podać symbole
    wszystkich 105 wówczas znanych pierwiastków, oraz nazwać je w drugą stronę,
    z symboli... A nie wiedziałem, dlaczego gaz z kuchenki akurat tak śmierdzi i
    co w nim śmierdzi... Dziś wiem, że to m.in. tio(alkoho)le, czyli merkaptany,
    związki, w których tlen w grupie wodorotlenowej jest zastąpiony siarką. (nie
    wykluczam innych smrodów, nie-tioli)
    Może za dnia, jak się ogarnę z tym, co mnie czeka, to luknę... Tyle, spadam,
    pokimać trzeba.

  • 46. Data: 2017-04-24 09:50:33
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-04-23 o 23:51, HF5BS pisze:

> [...]
    > miejscu, gdzie można by było kontrolować skutki próby).
    > A teraz mam gaz, ale mi się za bardzo nie chce.

    Butan ma większą gęstość niż powietrze, balonik poleci w dół :-(

    P.P.

  • 47. Data: 2017-04-24 09:53:25
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-04-24 o 04:11, HF5BS pisze:
    [...]
> [...]
    > tlenek fluoru. Utlenianie... redukcja... Aż muszę się w to wgryźć
    > (oddaje swoje ostatnie elektrony, czy juma od innych?)...

    To jest proste, utlenianie to podwyższanie stopnia utlenienia, redukcja
    to obniżanie stopnia utlenienia.

    P.P.

  • 48. Data: 2017-04-24 09:55:41
    Od: robot <a...@o...pl>

    W dniu 2017-04-23 o 12:19, Paweł Pawłowicz pisze:

    > Można taką wodę kupić, około trzech stówek za litr :-)

    To znaczy jaką wodę?
    Z ciekawości pytam.
    To mi przypomniało, że w serialu ghost in the shell była firma, która wytwarzała
    czystą
    wodę potrzebną do produkcji androidów.

    pozdro

  • 49. Data: 2017-04-24 09:57:21
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-04-24 o 00:09, HF5BS pisze:

> [...]
    > wrze przy -26.5
    > Choć ja bym wolał bardziej po polsku - CZTEROfluoroetan...

    Komisja namenklaturowa uznała, że ma być TETRAfluoro..., ditlenek węgla
    i temu podobne potworki. Owa komisja składa się z wielkich, którym ten
    niemiecki doktor zeżarł substancję szarą, a oni nadal czują wielką
    potrzebę działania.

    P.P.

  • 50. Data: 2017-04-24 10:03:11
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    > W świetle teorii wszystko może mieć sens. Wystarczy ją dobrze opisać,
    > mając przy tym baczenie na wyobraźnię i sprawy praktyczne przy używaniu
    > owej teorii. Przy teoretyzowaniu na temat kwarków opisuje się ich barwy
    > i zapachy, przygląda im się dobrze, patrząc który bardziej powabny.

    Bardzo dobrze wiesz, że to tylko nazwy.

    > Teoretycznie do teorii kwantowej można dodać jeszcze bardziej abstrakcyjne
    > pojęcia -- na przykład kąty i odległości, które by były, gdyby tak było
    > (ha, ha!), że jakaś mała kuleczka zapindala wokół gronka większych kuleczek.

    I tu również wiesz, że żadna kuleczka nie zapindala. Rozważania "gdyby
    babka miała wąsy..." nie mają sensu. Możemy zdefiniować pćmy i murkwie,
    ale przyjdzie pan Ockham i włączy maszynę do robienia wszystkiego na N,
    niejaki Trurl mu ją zrobił.

    P.P.