  • 1. Data: 2009-03-19 13:03:47
    Temat: czujnik przyspieszenia
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Mam pytanie do osób które ćwiczyły ten sprzęt. Jakie one mają wyjścia,
    na ile szybkie? Chodzi mi o rozwiązanie mierzące przesunięcie obiektu
    w metrach. I nie wiem na ile ma tam wpływ bezwładność i szybkość
    (wydaje mi się że potrzebny jest odczyt pozwalający samplować fale
    mechaniczną i x2 "marży" dla nyquista). Czy wartość odczytywana z
    czujnika da się bezpośrednio przełożyć na m/(s^2) i z jaką precyzją?
    Czy jest to liniowe? Czy wystarczająco szybkie dla takiego pomiaru?

    Dodatkowo jeszcze bonus, czym rozróżnić ruch jednostajny od postoju,
    dla "zerowania" układu całkującego.
    Układ będzie pracował w warunkach ziemskich ;)

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 2. Data: 2009-03-19 13:45:10
    Temat: Re: czujnik przyspieszenia
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Sergiusz Rozanski schrieb:
> [...]
    > dla "zerowania" układu całkującego.
    > Układ będzie pracował w warunkach ziemskich ;)

    Nie uważałeś na fizyce ;-). Nie da się ze środka układu poruszającego
    się ruchem jednostajnym zmierzyć jego prędkości bez zewnętrznego punktu
    odniesienia. W przypadku szczególnym V=0 też nie.
    Co do czujników przyspieszenia to są różne i różniste. Też z różnymi
    wyjściami: analogowo, PDM lub cyfrowo. Są też gotowe inercyjne czujniki
    mierzące przyspieszenie i prędkość obrotową w 3 osiach i z zewnętrznym
    punktem odniesienia (kompas), mierzą dość dokładnie. Np. XSens produkuje
    takowe rzeczy. A przesunięcia mierzyłbym optycznie, jest dokładniej.
    Napisz, co chcesz mierzyć, ja przerabiałem i czujniki przyspieszenia (w
    warunkach ziemskich i nieziemskich) oraz optykę.

    Waldek

  • 3. Data: 2009-03-19 14:01:02
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Sergiusz Rozanski pisze:
> [...]
    > dla "zerowania" układu całkującego.
    > Układ będzie pracował w warunkach ziemskich ;)

    Jeśli w atmosferze to np rurką Pitota. Bo gdyby to było poza atmosferą
    to przesunięciem widma gwiazd w kierunku podczerwieni.

    MD

  • 4. Data: 2009-03-19 14:06:57
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 19.03.2009 Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de> napisał/a:

    > Nie uważałeś na fizyce ;-). Nie da się ze środka układu poruszającego
    > się ruchem jednostajnym zmierzyć jego prędkości bez zewnętrznego punktu
    > odniesienia. W przypadku szczególnym V=0 też nie.

    Ale grawitacja jest tym odniesieniem :)

> [...]
    > Napisz, co chcesz mierzyć, ja przerabiałem i czujniki przyspieszenia (w
    > warunkach ziemskich i nieziemskich) oraz optykę.

    Optycznie odpada, ma działać na dworze i na dłuższe dystanse. Ewentualnie
    w projekcie nie ma problemu aby kalibrować postuj nawet guzikiem, ale jak
    się da automatem to nie ma problemu. Błąd 3m/100m nie jest problemem.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 5. Data: 2009-03-19 14:20:00
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Sergiusz Rozanski pisze:

    > Ale grawitacja jest tym odniesieniem :)

    Dla ruchu w poprzek siły grawitacji jest ona bez znaczenia. W kierunku
    wzdłuż jest wartością przyspieszenia (g=F/m) jakie należy odjąć od
    przyspieszenia z jakim spadałoby ciało. Czyli gdy nie przyspiesza to
    widzisz czujnikiem 9,81 a gdy przyspiesza w ruchu swobodnym w dół to
    widzisz 0 na akcelerometrze. Ale na pewno ta grawitacja nie pozwoli ci
    zmierzyć V0=const.

    MD

  • 6. Data: 2009-03-19 14:33:53
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Sergiusz Rozanski schrieb:

    > Ale grawitacja jest tym odniesieniem :)

    nie za bardzo, o ile poruszasz się prostopadle do linii pola
    grawitacyjnego. Nie zobaczysz różnicy.

    > Optycznie odpada, ma działać na dworze i na dłuższe dystanse. Ewentualnie
    > w projekcie nie ma problemu aby kalibrować postuj nawet guzikiem, ale jak
    > się da automatem to nie ma problemu. Błąd 3m/100m nie jest problemem.

    no to zobacz sobie tego XSens-a. Nie wiem, jaki masz budżet, ale to
    ustrojstwo jest dość dokładne, postoje też wyłapie, bo ma dodatkowo
    kompas. Określa pozycję bryły sztywnej w 6 stopniach swobody z
    dokładnością lepszą od 1%. Ale kosztuje coś koło 2kEUR.
    Tu masz sznurek: http://www.xsens.com/en/home.php
    Jak widzę, mają też ustrojstwa z GPSem na burcie.
    JAk chcesz taniej, to możesz spróbować samemu takie coś zdziergać.
    Czujniki w cenie rzędu 10-20EUR produkuje np. Analog Devices. A jak
    chcesz jeszcze śmieszniej, to można kupić za jakieś 30EUR STM32 Primer
    developer kit. Masz tam StrongARM procesor z 128k Flash, color LCD
    128x128 i 3-osiowy czujnik przyspieszenia na burcie.

    Waldek

  • 7. Data: 2009-03-19 15:13:41
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Waldemar Krzok pisze:

    > Czujniki w cenie rzędu 10-20EUR produkuje np. Analog Devices. A jak
    > chcesz jeszcze śmieszniej, to można kupić za jakieś 30EUR STM32 Primer
    > developer kit.

    Tylko, że w Polsce to jest to po 192zł netto (Kamami). Może ktoś
    widziała to gdzieś taniej? A najlepiej Primer 2.

    MD

  • 8. Data: 2009-03-19 16:06:18
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Mario schrieb:

    > Tylko, że w Polsce to jest to po 192zł netto (Kamami). Może ktoś
    > widziała to gdzieś taniej? A najlepiej Primer 2.

    Zobacz w Spoerle. Tam kosztuje 18.40EUR plus VAT (19%), o ile nie masz
    VAT-ID. Po ch... kupować w Polsce, od tego jest Unia by kupować taniej
    ;-). Primer 2 nie ma czujnika przyspieszenia, ale może robić za data
    logger, bo ma SD-Interface. Też się tym interesuję. Ale on jest dużo
    droższy, 78.43EUR plus VAT.

    Waldek

  • 9. Data: 2009-03-19 18:09:07
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    Dnia 19.03.2009 Mario <m...@p...onet.pl> napisał/a:

> [...]
    > widzisz czujnikiem 9,81 a gdy przyspiesza w ruchu swobodnym w dół to
    > widzisz 0 na akcelerometrze. Ale na pewno ta grawitacja nie pozwoli ci

    Tak, wiem dlatego pytałem o bonus w sensie co dołożyć do zestawu aby się
    postuj kalibrował.

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***

  • 10. Data: 2009-03-19 18:14:22
    Od: Sergiusz Rozanski <w...@s...com>

    > nie za bardzo, o ile poruszasz się prostopadle do linii pola
    > grawitacyjnego. Nie zobaczysz różnicy.

    A to fakt, z tąd pytanie o bonus :) == co dołożyć aby się to robiło
    automagicznie :)

> [...]
    > kompas. Określa pozycję bryły sztywnej w 6 stopniach swobody z
    > dokładnością lepszą od 1%. Ale kosztuje coś koło 2kEUR.

    Odpada :)

    > Jak widzę, mają też ustrojstwa z GPSem na burcie.
    > JAk chcesz taniej, to możesz spróbować samemu takie coś zdziergać.
    > Czujniki w cenie rzędu 10-20EUR produkuje np. Analog Devices.

    A są na tyle szybkie? Bo jak mi dzą 5 odczytów/s to będę miał pomiar jak
    na przykładane łokcie :)

> [...]
    > developer kit. Masz tam StrongARM procesor z 128k Flash, color LCD
    > 128x128 i 3-osiowy czujnik przyspieszenia na burcie.

    Prawie prawie. Ma być kilka siedmiosegmentówek :)

    *** http://www.4x4.kalisz.pl ***