  • Data: 2010-02-17 21:12:54
    Temat: Re: czerordzeniowe intele i amd
    Od: tomekr <t...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Boguś pisze:

    > ale tylko 4 rdzenie fizyczne. Czyli jak obciążymy komputer 8 procesami
    > obliczeniowymi to 1 proces dostaje tylko 1/2 mocy pojedyńczego rdzenia.
    > Nie rozumiem więc sensu HyperThreadingu.

    Typowy procesor, wykonujac oprogramowanie zwykłe, nie strumieniowe
    (czyli np. nie konwersja/dekodowanie filmów), przez większą część czasu
    nic nie robi, lecz czeka na pamięć. Wynika to z tego, że czasy dostępu
    do pamięci to nawet kilkaset cyki procesora, czyli jak trafi na daną
    która nie jest w pamięci podręcznej musi czekać na nie długo.

    Dlatego m.in. tak przydatna jest pamięć podręczna, która zastępuje
    najczęściej używane obszary pamięci, z czasem dostępu nie kilkaset, lecz
    kilka-kilkanaście-kilkadziesiąt cykli.

    Hyperthreading to 2 niezależne procesory logiczne. Dzięki temu są
    (częste) sytuacje, gdy jeden procesor logiczny czeka na pamięć, a drugi
    nadal ma coś do zrobienia nie wymagającego kontaktu z pamięcią. Czyli
    przyspieszenie zależy od rodzaju programów - niektóre (większość) mają
    tak jak napisałem i są mocno przyspieszane, niektóre (mniejszość) wręcz
    odwrotnie - dwa wątki instrukcji tak mocno walczą ze sobą o zasoby (np.
    wypychają się wzajemnie z pamięci podręcznej), że dochodzi do spowolnienia.