    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Tue, 8 Dec 2015 02:05:04 -0800 (PST)
    <a...@n...neostrada.pl>
    <3...@g...com>
    <awduws07i0ne$.1bzatsfz6729k$.dlg@40tude.net>
    <566559cb$0$699$65785112@news.neostrada.pl>
    <6...@g...com>
    <1389475936$20151207153731@squadack.com>
    <5665b53e$0$650$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: ciemne LED
    From: "Jarek P." <j...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 7 grudnia 2015 17:35:34 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:

    > https://sprzedajemy.pl/dioda-led-unitra-cemi-polam-c
    qyp-cqp-cqxp-zlocone-n-o-s,29498462
    > Mam wrazenie ze zolte sa clear, ale czerwone i zielone nie

    Może być. W tych obudowach były i matowe.
    Nawiasem mówiąc dioda "bezbarwna" (IR? Katalog CEMI gdzieś w domu leży, ale nie chce
    mi się sprawdzać) mnie zabiła :)

    > Chyba nie, bo ta zbieznosc stozka o ile pamietam minimalna.
    > Moze po to, zeby sie lepiej wciskaly w otwory :-)

    te moje zbieżność miały wcale nie taką minimalną, ona była dość wyraźna. Czy to była
    parabola? Mogła być. A czemu? A kto tam za decydentami z sajuza by nadążył, oni
    rżnęli zachodnią technikę na całego, ale zawsze jakieś innowacje od ludu pracy
    musiały być dołożone, żeby pokazać wyższość jedynie słusznego ustroju. Dlatego
    radzieckie wtyczki w nasze gniazdka wchodziły z luzem (bolce były cieńsze),
    radzieckie tranzystory miały wyprowadzenia... w pewnym momencie mocno podejrzewałem,
    że robione losowo, bo ni cholery nie było żadnej logiki między typami, nawet głupim
    diodom nie przepuścili, mam jeszcze gdzieś woreczek bliżej nieokreślonych diod
    krzemowych (szklana obudowa a'la 1N4148, oznakowana czerwonym paskiem i zieloną
    kropką), zakupionych we wczesnych latach 90tych od rosjanina na targu, pamiętam, że
    gość stanowczo twierdził, że to z wojskowych magazynów jest i że bardzo dobre, pan, w
    ruskich rakietach używane. Diody jak diody, długo ich używałem jako takich sobie
    "zwykłych" impulsowych, musiałem tylko zawsze pamiętać, że w tych konkretnych pasek
    na obudowie oznacza... anodę :)
    Natomiast militarne mogły być, bo z racji dużej posiadanej ilości sporo się nimi
    bawiłem destrukcyjnie powiedzmy. Jezusie, jaki toto prąd było w stanie przenieść bez
    żadnej szkody. Poniżej 2-3A ona się nawet ciepła nie robiła, podkręcając prąd mocniej
    byłem w stanie z niej zrobić nawet diodę świecącą. Krótko co prawda, ale jeśli się
    zachowało precyzję, to potrafiła świecić nawet i z minutę :)