  • 1. Data: 2006-11-25 22:00:08
    Temat: ceny za BGP, np w TP w porównaniu do innych operatorów
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Witam,

    czy ktoś się może zastanawiał, czy ceny za BGP w TP nie są zawyżone?
    tzn. na pewno są za wysokie, dla FR 490zł/m-c BGP World, BGP World z ATM
    jest duuuużo droższe niż Web Access.
    Zastanawiał się ktoś, czy może UKE może to jakoś ugryźć?
    Bądź co bądź jest to wykorzystywanie pozycji znaczącej/dominującej
    operatora.

    Dlaczego o tym pisze? Próbowałem negocjować ceny z TP, kilka spotkań z
    dyrektorami regionu i niestety, nic, za BGP płacić ostro trzeba :(
    BGP World tez drogie.. web access ceny są juz znośne (prawie) ale world
    access to już za duża różnica jest :(

    --
    pozdros
    icek

  • 2. Data: 2006-11-26 11:08:27
    Od: Tomasz Śląski <t...@s...pl>

    Użyszkodnik icek napisał:
> [...]
    > dyrektorami regionu i niestety, nic, za BGP płacić ostro trzeba :(
    > BGP World tez drogie.. web access ceny są juz znośne (prawie) ale world

    Większość operatorów nie pobiera dodatkowych opłat za routing BGP.
    Netia+Futrzaki, GTS+Energis i Crowley nie pobierają, nie wiem jak jest z
    Dialogiem i Kolejorzami.

    Być może TP wychodzi z założenia, że BGP+PI oznacza wolnośc wyboru, za którą
    każe sobie sowicie dopłacić - no bo weźmiesz takiego WWW accessa z adresami
    np /23 PA od TP i weź to potem po kilku latach przeadresuj na innego opa
    albo na PI... A przy BGP i adresach PI pstryk i zmieniasz opa jak rękawiczkę
    ;-)

    --
    TOM
    ORG-PGiw1-RIPE

  • 3. Data: 2006-11-26 11:14:40
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Tomasz Śląski napisał(a):

    > Większość operatorów nie pobiera dodatkowych opłat za routing BGP.
    > Netia+Futrzaki, GTS+Energis i Crowley nie pobierają, nie wiem jak jest z
    > Dialogiem i Kolejorzami.
    Dialog kasuje, 12% za BGP na cały świat, opcja samo pl albo sama
    zagranica jest tańsza

> [...]
    > adresami np /23 PA od TP i weź to potem po kilku latach przeadresuj na
    > innego opa albo na PI... A przy BGP i adresach PI pstryk i zmieniasz opa
    właśnie, wolność wyboru
    ja rozumiem, jeśli by chcieli pobrac (tak jak teraz) opłatę jednorazową
    1kzł, niech im będzie, ale 490zł za BGP lub duuuzo wiecej jesli worl access?
    zastanawiam się, czy UKE może się tym zająć. To jest naprawde
    wykorzystanie pozycji dominującej na rynku.

    --
    pozdros
    icek

  • 4. Data: 2006-11-26 12:37:32
    Od: crazy bejbi <t...@n...ma>

    icek napisał(a):
    > Witam,
    >
    > czy ktoś się może zastanawiał, czy ceny za BGP w TP nie są zawyżone?
    > tzn. na pewno są za wysokie, dla FR 490zł/m-c BGP World, BGP World z ATM

    głupie pytanie: skąd wziąłeś cenę 490zł/mc ?
    przecież FR ten najtańszy chyba coś koło tego wychodzi, a to tylko wwwaccess

    jakby taka cena była, to bym kupił chętnie od tepsy, a nie od exatela,
    od którego płacę drożej niż 490zł/mbit

    wojtek

  • 5. Data: 2006-11-26 13:33:55
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    crazy bejbi napisał(a):

> [...]
    > wwwaccess
    >
    > jakby taka cena była, to bym kupił chętnie od tepsy, a nie od exatela,

    490zł za m-c usługi BGP - wiem bo płace tyle + cena za łącze/łącza FR (w
    promocji/lub bez niej)
    mi chodzi o tą cene za usługę BGP - 490zł (dla BGP World)
    inni nie biorą za to pieniędzy/biorą duużo mnie, a TP bierze i to nie
    mało, stąd też moje pytanie, czy UKE może jakoś pocisnąć TP za to?

    --
    pozdros
    icek

  • 6. Data: 2006-11-26 14:06:54
    Od: "Marcin J. Kowalczyk" <m...@u...inds.pl>

    crazy bejbi napisał(a):
    > jakby taka cena była, to bym kupił chętnie od tepsy, a nie od exatela,
    > od którego płacę drożej niż 490zł/mbit

    AFAIR za taki wolumen jak Ty masz, Exatel powiedzial mi ~400 netto -
    dalej czekam na oferte na wiekszy wolumen.

  • 7. Data: 2006-11-26 20:30:48
    Od: Przemysław Gubernat <r...@W...repcio.net.na.newsach>

    Tomasz Śląski napisał(a):
    [..]
    > Większość operatorów nie pobiera dodatkowych opłat za routing BGP.
    > Netia+Futrzaki, GTS+Energis i Crowley nie pobierają, nie wiem jak jest z
    > Dialogiem i Kolejorzami.
    [..]
    TKTelekom - w cenie usługi
    A TPSA przy ATM'ie "uwiązuje" dłuuugą umową :/ ale wtedy masz normalne ceny.

  • 8. Data: 2006-11-26 22:35:24
    Od: "Marcin Kuczera" <m...@l...usun-to.pl>

> [...]
    > adresami np /23 PA od TP i weź to potem po kilku latach przeadresuj na
    > innego opa albo na PI... A przy BGP i adresach PI pstryk i zmieniasz opa

    nie w tym rzecz, to TP wykorzystuje jako element gry cenowej z innymi
    dostawcami.
    TP daje naprawdę niskie ceny na FR/ATM bez BGP, ich oferta jest całkiem
    niezła.
    Większość osiedlówek nie ma i przypuszczalnie nigdy nie będzie miała BGP,
    teraz mając
    ofertę TP idą np do GTS dla którego to czy jest BGP czy też go nie ma to mu
    wisi, bo
    tak czy owak musi płacić TP za peering.
    A TP nie da takich tanich łącz z BGP bo zaraz by je kupił GTS i inni i kółko
    się zamyka.

    Tylko i wyłączenie o kase chodzi.
    Marcin

  • 9. Data: 2006-11-26 22:40:36
    Od: icek <i...@p...onet.pl>

    Marcin Kuczera napisał(a):

> [...]
    > tak czy owak musi płacić TP za peering.
    > A TP nie da takich tanich łącz z BGP bo zaraz by je kupił GTS i inni i kółko
    i właśnie zastanawiam się, czy UKE czegoś tutaj nie może zrobić,
    tp za bardzo wykorzystuje pozycje dominującą, a kasowanie extra za BGP
    to jakieś nieporozumienie jest..
    może uke może ustalić cene za BGP na podstawie hmm srednej rynkowej?
    skoro 95% dostawców BGP daje za 0zł to cena w TP by wyszła zjadliwa

    chodzi mi o to, ze smieszne jest płacenie własnie za BGP extra kasy..
    ani to obciazenie dla nich ani nic..
    jesli chcą kasowac, prosze, niech zostanie 1k za odpalenie BGP
    ale 0zł za miesiac.

    --
    pozdros
    icek

  • 10. Data: 2006-11-26 22:47:57
    Od: G...@S...Janoszka.pl (Grzegorz Janoszka)

    On Sun, 26 Nov 2006 23:35:24 +0100 I had a dream that Marcin Kuczera
    <m...@l...usun-to.pl> wrote:
> [...]
    >teraz mając
    >ofertę TP idą np do GTS dla którego to czy jest BGP czy też go nie ma to mu

    W tej chwili z krakowskich osiedlówek, to większość ma BGP.

    >A TP nie da takich tanich łącz z BGP bo zaraz by je kupił GTS i inni i kółko
    >się zamyka.

    Nie widzisz różnicy pomiędzy rozgłaszaniem tylko swojego AS od rozgłaszania
    setki innych AS za sobą?

    Jak już coś, to TPSA powinna tanio brać rozgłaszanie tylko jednego peer AS,
    za tranzyt kogoś innego do siebie mogliby kasować.

    --
    Grzegorz Janoszka