    From: Mateusz Viste <m...@x...invalid>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: bierna pojemnosciowa
    Date: Fri, 7 Aug 2020 16:40:01 +0200

    2020-08-07 o 16:18 +0200, heby napisał:

    > Po co przesuwać w fazie?

    Żeby nie podbijać napięcia. Jeśli w sieci jest 230V to nie ma problemu,
    ale jak tak każdy zacznie podbijać to skończy się na tym że w gniazdku
    będziesz miał 250V. I co wtedy? Dalej podbijać? Głupio trochę sąsiadowi
    spalić TV.

    > Obawiam się że nawet lekkie przesunięcie w fazie wymagało by aby
    > falownik przez jakąś częśc okresu *pobierał* energię, magazynując ją.

    Domniemywam (być może naiwnie), że przez ten krótki czas okresu
    falownik może się odłączyć od sieci, siakimś tyrystorem.

    > Bum foto występuje w okolicym, ale nie na tyle aby bilans był jeszcze
    > ujemny. Bardziej jestem ciekaw co się stanie w innej sytuacji. Trafo
    > zajumają kosmici i nagle wszystkie falwoniki będą "myślały" że dalej
    > są online, wzajemnie wciskając moc do sieci :D Tak jak wiem, ze są
    > zabezpieczone, ale ... chce to zobaczyc w praktyce kiedy na nascie
    > domków kazdy ma inny falwonik. Gdzie jest granica "widzę elektrownię"
    > vs "widzę inne falwoniki które wygladają jak elektrownia".

    Mikroinwertery jakoś sobie radzą... A zasada przecież ta sama. Technik
    jest najwyraźniej kilkanaście możliwych:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Islanding#Islanding_de
    tection_methods

    Wystarczy, że kilka falowników wykryje prawidłowo, odłączą się, a reszta
    poleci za nimi lawinowo.

    Mateusz