    Date: Mon, 05 Jul 2010 19:21:51 +0200
    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: bezpieczeństwo?

    Michał pisze:

    > Właśnie się nie gną... wydaje się że się gną a jednak nie...
    > znajdź przypadek gdzie poniżej 150km/h komuś coś się stało poważniejszego.

    Po pierwsze zatrzymanie ciała człowieka ze 150km/h za pomocą
    trzypunktowego pasa bezpieczeństwa, tak żeby nic poważnego się nie stało
    jest raczej niemożliwe na drodze odpowiadającej długości przodu nawet
    dużego samochodu.

    Po drugie żaden rozsądny księgowy nie zaprojektowałby obecnie samochodu
    którego strefy zgniotu nie zostałyby zniszczone przy prędkości 150km/h.
    Taki samochód mógłby liczyć pewnie na góra 3 gwiazdki i w związku z tym
    nikt by czegoś takiego nie kupił.

    Testy zderzeniowe i te cudowne gwiazdki przydziela się za wynik
    zderzenia przy 64km/h i przy tej prędkości najlepiej żeby samochód
    wykończył całą strefę zgniotu, dzięki czemu pasażerowie poddani będą
    minimalnemu możliwemu przeciążeniu i gwiazdki mamy już w kieszeni.

    Jak ktoś zaprojektuje samochód (np. wyczynowe auta sportowe) zdolny do
    przetrwania zderzenia przy 150km/h, to takie auto testowe 64km/h
    wyhamuje na jakiś 20% długości strefy zgniotu, co odpowiednio mocniej
    szarpnie pasażerów. A akcelerometry to mierzą i gwiazdki zabierają.