-
Data: 2011-01-24 19:11:41
Temat: Re: bez sprzęgła
Od: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]Użytkownik "The_EaGle" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:ihjr58$q7u$...@n...onet.pl...
> Przecież ja o luzie napisałem:
> cyt: "Przy zmianie biegów bez sprzęgła nie ma więcej jak luz po między
> zębami w skrzyni "miejsca" na dostosowanie prędkości obu wirujących dotąd
> swobodnie kół zębatych."
To moze ja Ci wyjasnie o co kaman.
Pomijamy zmiane z 1 na 2 (bo tam jest bieg neutralny). Chcesz zmienic z 2 na
3.
1) Przypadek pierwszy
Jedziesz "poprawnie" i uzywasz sprzegla. Wciskasz sprzeglo, niedokladnie, w
zlym momencie ujmujesz gaz i ciagniesz dzwignie zmiany biegow w gore. Zadne
obroty sie nie wyrownuja bo sprzeglo, bedace w kapieli olejowej, przenosi
niewielka czesc momentu, ale wciaz spore obroty. Roznica predkosci powoduje
niedokladna zmiane biegow, a w efekcie halas ze skrzyni i zuzycie sprzegiel
klowych kol zebatych.
Pewnie nawet nie zauwazasz ze dzieje sie cos zlego bo uderzenie nie jest
glosne. Szarpniecie kolem nie wystepuje, bo sprzeglo "lapie" nadmiar momentu
na poslizg.
2) Przypadek drugi
Jedziesz niczym kozak i zmieniasz biegi bez sprzegla na nic nie patrzac.
Nieuwaznie ujmujesz gaz i "wbijasz" na sile dzwignie do gory. Sporo halasu,
szarpniecie maszyna i w ogole to niefajnie jest.
3) Prezypadek trzeci
Jedziesz uwaznie zmieniajac biegi bez sprzegla. Delikatnie unosisz dzwignie
zmiany biegow i puszczasz gaz. W skrzyni sprawa wyglada tak, ze spora
roznica predkosci wyrownywana jest gwaltownie spadajacymi obrotami silnika
po zaknieciu przepustnicy. Wal napedzany ze sprzegla jest na stale polaczony
z walem korbowym i w momencie kiedy zaczynasz zamykac przepustnice, jedno
kolo zebate zaczyna sie przesuwac. Nastepuje tzw. miedzyluz, czyli sytuacja
kiedy zadne kolo nie jest sprzegniete za pomoca sprzegiel klowych. Trwa to
ulamek sekundy i przebiega podczas bardzo krotkiego skoku dzwigni zmiany
biegow. Dalsze przesuniecia sie kol nie sa mozliwe (bo przeciez nie wbijasz
ich na sile) zatem predkosc obrotowa walu korbowego dalej maleje (w trakcie
miedzyluzu). W momencie wyrownania sie obrotow zalaczaja sie kolejne
sprzegla klowe i mamy zapiety kolejny bieg.
Wszystko cicho, przyjemnie i bez straty czasu. Brak udaru, bo nic nie robisz
na sile.
4) Przypadek czwarty
Robisz to samo co w przypadku trzecim, ale ze sprzeglem. Zmiana biegow trwa
dluzej, ale jest zaskakujaco plynna i znacznie cichsza niz w przypadku
pierwszym (kiedy to wcisnales sprzeglo, pusciles gaz i dopiero zabrales sie
za ruszanie dzwigni zmiany biegow).
Po prostu super. Polaczenie przypadku trzeciego - czyli uwaznej zmiany
biegow, z wlaczeniem sprzegla (najlepiej nie do konca, zeby silnik "pomagal"
obnizac obroty) jest IMHO najlepsza dla skrzyni zmiana biegow. Nastepuje
cicho, bez szarpniec maszyna. Nabralem troche wprawy, wyczulem maszyne i
dopiero wzialem plecaczka na jazde. Byla na 90% przekonana, ze w motocyklach
jednak montowane sa automatyczne skrzynie i ja mam wlasnie taka maszyne. Te
10% stanowi odglos zmiany z 1 na 2 charakterystyczny dla fazerow;)
> Wszystko się zgadza. Ja tylko pisze o tym że taka zmiana to ZAWSZE choćby
> najlepiej wykonana będzie to większe obciążenie na układu przeniesienia
> napędu niż gdy wykorzystuje się sprzęgło.
Masz mokre sprzeglo, ktore przenosi szczatkowy moment i obroty. Jak bedziesz
zmienial biegi "na chama" nawet ze sprzeglem to zajedziesz skrzynie.
Oczywiscie wolniej niz jak bedziesz wrzucal biegi "na chama" bez sprzegla.
> Natomiast w sieci są dostępne zdjęcia z tych awarii.
A widziales jakies na zywo?
Kazda nieumiejetna zmiana biegow w moto wiaze sie z przyspieszonym zuzyciem
skrzyni. Zeby dawalo rade to potrzebne by byly synchronizatory i najlepiej
duze, suche, jednotarczowe sprzegla, ktore nie przenosza szczatkowego
momentu i obrotow.
--
pzdr:
Ivam
ps. wszystkim, ktorzy maja problem do moich "technicznych inaczej" okreslen,
z gory dziekuje serdecznie za upomnienie mnie jaki jestem atechniczny tuk.
Wiekszosc z tych bledow zostala dokonana, aby uproscic moja wypowiedz.
Następne wpisy z tego wątku
- 24.01.11 19:26 Kuczu
- 24.01.11 19:34 Grzybol
- 24.01.11 19:49 masti
- 24.01.11 19:56 Grzybol
- 24.01.11 19:55 Kuczu
- 24.01.11 19:57 masti
- 24.01.11 19:57 masti
- 24.01.11 19:58 Grzybol
- 24.01.11 19:59 Grzybol
- 24.01.11 20:03 Piotr Klimek
- 24.01.11 20:03 Grzybol
- 24.01.11 20:10 Kuczu
- 24.01.11 20:12 masti
- 24.01.11 20:13 masti
- 24.01.11 20:14 masti
Najnowsze wątki z tej grupy
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- Czy skrzynie biegów lubią hamowanie silnikiem?
- [ot] spec od renowacji/reperacji kurtek skorzanych
- Co to znaczy wer. eksportowa? Na przykładzie motoru Java 350 Perak
- 1902 Clement Gerrard
- Dzień dobry - pozdrowienia w roku 2024
- Co to jest "sikaczu"?
- Re: (PDF) Helminth Infections and their Impact on Global Public Health by Bruschi
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Re: (bardzo długie) jak stracic pieniądze i nie miec motocykla...
- Kask po wypadku
- Re: konstrukcje stalowe
- Re: konstrukcje stalowe
- nie działają kierunkowskazy w motorowerze Junak 805 2T
- Czy ten precel jeszcze działa?
Najnowsze wątki
- 2024-11-29 Białystok => Programista Full Stack (.Net Core) <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Software .Net Developer <=
- 2024-11-29 Wrocław => Key Account Manager <=
- 2024-11-29 Gdańsk => Specjalista ds. Sprzedaży <=
- 2024-11-29 Chrzanów => Specjalista ds. public relations <=
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-27 Re: UseGalileo -- PRODUKTY I APLIKACJE UŻYWAJĄ JUŻ DZIŚ SYSTEMU GALILEO
- 2024-11-28 droga laweta
- 2024-11-28 Co tam się odpierdala w tej Warszawie?
- 2024-11-28 skąd się biorą tacy debile?
- 2024-11-28 JDG i utylizacja sprzetu
- 2024-11-27 Identyfikacja układ SO8 w sterowniku migających światełek choinkowych
- 2024-11-28 Katowice => Technical Artist <=
- 2024-11-28 Katowice => Technical Artist <=
- 2024-11-28 Bydgoszcz => QA Engineer <=