eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.motocyklebez sprzęgłaRe: bez sprzęgła
  • Data: 2011-01-24 19:11:41
    Temat: Re: bez sprzęgła
    Od: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]

    Użytkownik "The_EaGle" napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:ihjr58$q7u$...@n...onet.pl...
    > Przecież ja o luzie napisałem:
    > cyt: "Przy zmianie biegów bez sprzęgła nie ma więcej jak luz po między
    > zębami w skrzyni "miejsca" na dostosowanie prędkości obu wirujących dotąd
    > swobodnie kół zębatych."

    To moze ja Ci wyjasnie o co kaman.

    Pomijamy zmiane z 1 na 2 (bo tam jest bieg neutralny). Chcesz zmienic z 2 na
    3.

    1) Przypadek pierwszy
    Jedziesz "poprawnie" i uzywasz sprzegla. Wciskasz sprzeglo, niedokladnie, w
    zlym momencie ujmujesz gaz i ciagniesz dzwignie zmiany biegow w gore. Zadne
    obroty sie nie wyrownuja bo sprzeglo, bedace w kapieli olejowej, przenosi
    niewielka czesc momentu, ale wciaz spore obroty. Roznica predkosci powoduje
    niedokladna zmiane biegow, a w efekcie halas ze skrzyni i zuzycie sprzegiel
    klowych kol zebatych.

    Pewnie nawet nie zauwazasz ze dzieje sie cos zlego bo uderzenie nie jest
    glosne. Szarpniecie kolem nie wystepuje, bo sprzeglo "lapie" nadmiar momentu
    na poslizg.

    2) Przypadek drugi
    Jedziesz niczym kozak i zmieniasz biegi bez sprzegla na nic nie patrzac.
    Nieuwaznie ujmujesz gaz i "wbijasz" na sile dzwignie do gory. Sporo halasu,
    szarpniecie maszyna i w ogole to niefajnie jest.

    3) Prezypadek trzeci
    Jedziesz uwaznie zmieniajac biegi bez sprzegla. Delikatnie unosisz dzwignie
    zmiany biegow i puszczasz gaz. W skrzyni sprawa wyglada tak, ze spora
    roznica predkosci wyrownywana jest gwaltownie spadajacymi obrotami silnika
    po zaknieciu przepustnicy. Wal napedzany ze sprzegla jest na stale polaczony
    z walem korbowym i w momencie kiedy zaczynasz zamykac przepustnice, jedno
    kolo zebate zaczyna sie przesuwac. Nastepuje tzw. miedzyluz, czyli sytuacja
    kiedy zadne kolo nie jest sprzegniete za pomoca sprzegiel klowych. Trwa to
    ulamek sekundy i przebiega podczas bardzo krotkiego skoku dzwigni zmiany
    biegow. Dalsze przesuniecia sie kol nie sa mozliwe (bo przeciez nie wbijasz
    ich na sile) zatem predkosc obrotowa walu korbowego dalej maleje (w trakcie
    miedzyluzu). W momencie wyrownania sie obrotow zalaczaja sie kolejne
    sprzegla klowe i mamy zapiety kolejny bieg.

    Wszystko cicho, przyjemnie i bez straty czasu. Brak udaru, bo nic nie robisz
    na sile.

    4) Przypadek czwarty
    Robisz to samo co w przypadku trzecim, ale ze sprzeglem. Zmiana biegow trwa
    dluzej, ale jest zaskakujaco plynna i znacznie cichsza niz w przypadku
    pierwszym (kiedy to wcisnales sprzeglo, pusciles gaz i dopiero zabrales sie
    za ruszanie dzwigni zmiany biegow).

    Po prostu super. Polaczenie przypadku trzeciego - czyli uwaznej zmiany
    biegow, z wlaczeniem sprzegla (najlepiej nie do konca, zeby silnik "pomagal"
    obnizac obroty) jest IMHO najlepsza dla skrzyni zmiana biegow. Nastepuje
    cicho, bez szarpniec maszyna. Nabralem troche wprawy, wyczulem maszyne i
    dopiero wzialem plecaczka na jazde. Byla na 90% przekonana, ze w motocyklach
    jednak montowane sa automatyczne skrzynie i ja mam wlasnie taka maszyne. Te
    10% stanowi odglos zmiany z 1 na 2 charakterystyczny dla fazerow;)

    > Wszystko się zgadza. Ja tylko pisze o tym że taka zmiana to ZAWSZE choćby
    > najlepiej wykonana będzie to większe obciążenie na układu przeniesienia
    > napędu niż gdy wykorzystuje się sprzęgło.

    Masz mokre sprzeglo, ktore przenosi szczatkowy moment i obroty. Jak bedziesz
    zmienial biegi "na chama" nawet ze sprzeglem to zajedziesz skrzynie.
    Oczywiscie wolniej niz jak bedziesz wrzucal biegi "na chama" bez sprzegla.

    > Natomiast w sieci są dostępne zdjęcia z tych awarii.

    A widziales jakies na zywo?

    Kazda nieumiejetna zmiana biegow w moto wiaze sie z przyspieszonym zuzyciem
    skrzyni. Zeby dawalo rade to potrzebne by byly synchronizatory i najlepiej
    duze, suche, jednotarczowe sprzegla, ktore nie przenosza szczatkowego
    momentu i obrotow.

    --
    pzdr:
    Ivam

    ps. wszystkim, ktorzy maja problem do moich "technicznych inaczej" okreslen,
    z gory dziekuje serdecznie za upomnienie mnie jaki jestem atechniczny tuk.
    Wiekszosc z tych bledow zostala dokonana, aby uproscic moja wypowiedz.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: