-
71. Data: 2011-01-24 19:11:41
Temat: Re: bez sprzęgła
Od: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm>
Użytkownik "The_EaGle" napisał w wiadomości grup
dyskusyjnych:ihjr58$q7u$...@n...onet.pl...
> Przecież ja o luzie napisałem:
> cyt: "Przy zmianie biegów bez sprzęgła nie ma więcej jak luz po między
> zębami w skrzyni "miejsca" na dostosowanie prędkości obu wirujących dotąd
> swobodnie kół zębatych."
To moze ja Ci wyjasnie o co kaman.
Pomijamy zmiane z 1 na 2 (bo tam jest bieg neutralny). Chcesz zmienic z 2 na
3.
1) Przypadek pierwszy
Jedziesz "poprawnie" i uzywasz sprzegla. Wciskasz sprzeglo, niedokladnie, w
zlym momencie ujmujesz gaz i ciagniesz dzwignie zmiany biegow w gore. Zadne
obroty sie nie wyrownuja bo sprzeglo, bedace w kapieli olejowej, przenosi
niewielka czesc momentu, ale wciaz spore obroty. Roznica predkosci powoduje
niedokladna zmiane biegow, a w efekcie halas ze skrzyni i zuzycie sprzegiel
klowych kol zebatych.
Pewnie nawet nie zauwazasz ze dzieje sie cos zlego bo uderzenie nie jest
glosne. Szarpniecie kolem nie wystepuje, bo sprzeglo "lapie" nadmiar momentu
na poslizg.
2) Przypadek drugi
Jedziesz niczym kozak i zmieniasz biegi bez sprzegla na nic nie patrzac.
Nieuwaznie ujmujesz gaz i "wbijasz" na sile dzwignie do gory. Sporo halasu,
szarpniecie maszyna i w ogole to niefajnie jest.
3) Prezypadek trzeci
Jedziesz uwaznie zmieniajac biegi bez sprzegla. Delikatnie unosisz dzwignie
zmiany biegow i puszczasz gaz. W skrzyni sprawa wyglada tak, ze spora
roznica predkosci wyrownywana jest gwaltownie spadajacymi obrotami silnika
po zaknieciu przepustnicy. Wal napedzany ze sprzegla jest na stale polaczony
z walem korbowym i w momencie kiedy zaczynasz zamykac przepustnice, jedno
kolo zebate zaczyna sie przesuwac. Nastepuje tzw. miedzyluz, czyli sytuacja
kiedy zadne kolo nie jest sprzegniete za pomoca sprzegiel klowych. Trwa to
ulamek sekundy i przebiega podczas bardzo krotkiego skoku dzwigni zmiany
biegow. Dalsze przesuniecia sie kol nie sa mozliwe (bo przeciez nie wbijasz
ich na sile) zatem predkosc obrotowa walu korbowego dalej maleje (w trakcie
miedzyluzu). W momencie wyrownania sie obrotow zalaczaja sie kolejne
sprzegla klowe i mamy zapiety kolejny bieg.
Wszystko cicho, przyjemnie i bez straty czasu. Brak udaru, bo nic nie robisz
na sile.
4) Przypadek czwarty
Robisz to samo co w przypadku trzecim, ale ze sprzeglem. Zmiana biegow trwa
dluzej, ale jest zaskakujaco plynna i znacznie cichsza niz w przypadku
pierwszym (kiedy to wcisnales sprzeglo, pusciles gaz i dopiero zabrales sie
za ruszanie dzwigni zmiany biegow).
Po prostu super. Polaczenie przypadku trzeciego - czyli uwaznej zmiany
biegow, z wlaczeniem sprzegla (najlepiej nie do konca, zeby silnik "pomagal"
obnizac obroty) jest IMHO najlepsza dla skrzyni zmiana biegow. Nastepuje
cicho, bez szarpniec maszyna. Nabralem troche wprawy, wyczulem maszyne i
dopiero wzialem plecaczka na jazde. Byla na 90% przekonana, ze w motocyklach
jednak montowane sa automatyczne skrzynie i ja mam wlasnie taka maszyne. Te
10% stanowi odglos zmiany z 1 na 2 charakterystyczny dla fazerow;)
> Wszystko się zgadza. Ja tylko pisze o tym że taka zmiana to ZAWSZE choćby
> najlepiej wykonana będzie to większe obciążenie na układu przeniesienia
> napędu niż gdy wykorzystuje się sprzęgło.
Masz mokre sprzeglo, ktore przenosi szczatkowy moment i obroty. Jak bedziesz
zmienial biegi "na chama" nawet ze sprzeglem to zajedziesz skrzynie.
Oczywiscie wolniej niz jak bedziesz wrzucal biegi "na chama" bez sprzegla.
> Natomiast w sieci są dostępne zdjęcia z tych awarii.
A widziales jakies na zywo?
Kazda nieumiejetna zmiana biegow w moto wiaze sie z przyspieszonym zuzyciem
skrzyni. Zeby dawalo rade to potrzebne by byly synchronizatory i najlepiej
duze, suche, jednotarczowe sprzegla, ktore nie przenosza szczatkowego
momentu i obrotow.
--
pzdr:
Ivam
ps. wszystkim, ktorzy maja problem do moich "technicznych inaczej" okreslen,
z gory dziekuje serdecznie za upomnienie mnie jaki jestem atechniczny tuk.
Wiekszosc z tych bledow zostala dokonana, aby uproscic moja wypowiedz.
-
72. Data: 2011-01-24 19:26:09
Temat: Re: bez sprzęgła
Od: Kuczu <q...@g...com>
W dniu 2011-01-24 12:58, The_EaGle pisze:
> W dniu 2011-01-22 19:22, Kuczu pisze:
>> W dniu 2011-01-22 16:15, The_EaGle pisze:
>>> W dniu 2011-01-22 10:32, NESSO pisze:
>>>>> Fakt iż zęby skrzyni w motocyklach nie rozlatują się od zmian bez
>>>>> sprzęgła nie oznacza że taka zmiana jest dla skrzyni zdrowa - wręcz
>>>>> przeciwnie - jest nie poprawna a zdjęcia zużytych kół zębatych od
>>>>> takich
>>>>> zmian są dostępne w internecie.
>>>>>
>>>> Fajny wywód, tylko od czego te zęby miały by się rozlatywac lub
>>>> zużywac
>>>> skoro są zazębione na stałe?
>>>
>>> Zgadza się i wg Ciebie nie ma między nimi "luzu" ?
>>>
>>>> Dokładnie z tej animacji kilka watków wyżej wynika ze koła sa
>>>> zazębione cały
>>>> czas .
>>>
>>> Oczywiście że tak, i obracają sie swobodnie do czasu aż nie zmienisz
>>> biegu w tym momencie obracające się swobodnie koło zostanie "spięte" z
>>> wałkiem na którym się znajduje i w tym momencie dochodzi do udaru.
>>
>> Opowiedz prosze jak to swobodnie obracaja sie na walkach kola zebate.
>> Twoje opowiesci zaczynaja byc coraz bardziej fascynujace.
>
> Jak rozumiem wg Ciebie się nie obracają? Tylko co stoją nieruchomo?
>
> Pozdrawiam
> Rafał
>
>
Przykro mi ale nie rozumiem pytania. Na kazdym biegu jedna para kol jest
na stale spieta z walkami. W pozostalych parach jedno kolo jest spiete a
drugie obraca sie na walku. Ale ciagle wszystkie kola zebate sa w ruchu.
Przy szybkiej zmianie biegow w gore ze sprzeglem skrzynia nie zwalnia na
tyle aby wyrownac roznice miedzy predkoscia walka a zebatki ktora ma byc
"zapieta". Pod tym wzgledem zmiana bez sprzegla niewiele sie rozni.
Podczas zmiany nalezy albo zamknac przepustnice albo na chwilke odciac
zaplon (tak dzialaja automatyczne shiftery do zmiany biegow).W tym
momencie maleje moc i moment przekazywane na skrzynie biegow, podobnie
jak przy wcisnieciu sprzegla. To wystarczy aby plynnie i szybko zmienic
bieg bez szkody dla skrzyni. Przy redukcji zaleca sie jednak uzywanie
sprzegla. Byc moze sporadyczne przypadki uszkodzenia skrzyni powstaly
wlasnie przy redukcjach bez sprzegla, przy umiejetnym wrzucaniu wyzszych
biegow jest to praktycznie niemozliwe.
--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :)
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/
-
73. Data: 2011-01-24 19:34:31
Temat: Re: bez sprzęgła
Od: "Grzybol" <g...@w...pl>
Użytkownik "Kuczu" <q...@g...com> napisał w wiadomości
news:ihkjp2$337$1@news.onet.pl...
> wlasnie przy redukcjach bez sprzegla, przy umiejetnym wrzucaniu wyzszych
> biegow jest to praktycznie niemozliwe.
Przypomniałem sobie rok 82. CZ350, trasa Puławy - Jedwabno na Mazurach.
Jakieś 350-400km. Po wyjeździe z Puław urwała się linka sprzęgła w CZ. Całą
trasę przelecieliśmy używając sprzęgła w nodze:-) W tamtych czasach części
do Cezetek było niewiele, no i drogie. Szkoda było kasy przeznaczonej na
wakacje. Przejeździłem tak tydzień po mazurach i całą trasę powrotną. :-)
--
Grzybol
-
74. Data: 2011-01-24 19:49:02
Temat: Re: bez sprzęgła
Od: masti <g...@t...hell>
Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 20:34:31 +0100 osobnik zwany Grzybol
wystukał:
> U?ytkownik "Kuczu" <q...@g...com> napisa? w wiadomo?ci
> news:ihkjp2$337$1@news.onet.pl...
>
>> wlasnie przy redukcjach bez sprzegla, przy umiejetnym wrzucaniu
>> wyzszych biegow jest to praktycznie niemozliwe.
>
> Przypomnia?em sobie rok 82. CZ350, trasa Pu?awy - Jedwabno na Mazurach.
> Jakie? 350-400km. Po wyjeOEdzie z Pu?aw urwa?a sie linka sprzeg?a w CZ.
> Ca?? trase przelecieli?my u?ywaj?c sprzeg?a w nodze:-) W tamtych czasach
> cze?ci do Cezetek by?o niewiele, no i drogie. Szkoda by?o kasy
> przeznaczonej na wakacje. PrzejeOEdzi?em tak tydzien po mazurach i ca??
> trase powrotn?. :-)
no, linka kosztowała ze dwa browary.
Wiesz czym się różni skrzynia JAWY/CZ od "normalnej" szkrzyni
motocyklowej?
--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett
-
75. Data: 2011-01-24 19:55:55
Temat: Re: bez sprzeg?a
Od: Kuczu <q...@g...com>
W dniu 2011-01-24 20:49, masti pisze:
> Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 20:34:31 +0100 osobnik zwany Grzybol
> wystukał:
>
>> U?ytkownik "Kuczu"<q...@g...com> napisa? w wiadomo?ci
>> news:ihkjp2$337$1@news.onet.pl...
>>
>>> wlasnie przy redukcjach bez sprzegla, przy umiejetnym wrzucaniu
>>> wyzszych biegow jest to praktycznie niemozliwe.
>>
>> Przypomnia?em sobie rok 82. CZ350, trasa Pu?awy - Jedwabno na Mazurach.
>> Jakie? 350-400km. Po wyjeOEdzie z Pu?aw urwa?a sie linka sprzeg?a w CZ.
>> Ca?? trase przelecieli?my u?ywaj?c sprzeg?a w nodze:-) W tamtych czasach
>> cze?ci do Cezetek by?o niewiele, no i drogie. Szkoda by?o kasy
>> przeznaczonej na wakacje. PrzejeOEdzi?em tak tydzien po mazurach i ca??
>> trase powrotn?. :-)
>
> no, linka kosztowała ze dwa browary.
> Wiesz czym się różni skrzynia JAWY/CZ od "normalnej" szkrzyni
> motocyklowej?
>
A rozni sie ? Bo "automat" sprzegla "w nodze" to nie skrzynia biegow.
--
Kuczu
LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !! 123,3dB :)
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/
-
76. Data: 2011-01-24 19:56:01
Temat: Re: bez sprzeg3a
Od: "Grzybol" <g...@w...pl>
Użytkownik "masti" <g...@t...hell> napisał w wiadomości
news:ihkl3e$307$5@news.onet.pl...
> no, linka kosztowała ze dwa browary.
Wtedy linka to był koszt jakichś 20 browarów.
> Wiesz czym się różni skrzynia JAWY/CZ od "normalnej" szkrzyni
> motocyklowej?
Wiem. To tylko wspomnienia...
--
Grzybol
-
77. Data: 2011-01-24 19:57:36
Temat: Re: bez sprzeg3a
Od: masti <g...@t...hell>
Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 20:56:01 +0100 osobnik zwany Grzybol
wystukał:
> U?ytkownik "masti" <g...@t...hell> napisa? w wiadomo?ci
> news:ihkl3e$307$5@news.onet.pl...
>> no, linka kosztowa?a ze dwa browary.
>
> Wtedy linka to by? koszt jakich? 20 browarów.
>
przesadzasz
--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett
-
78. Data: 2011-01-24 19:57:56
Temat: Re: bez sprzęgła
Od: masti <g...@t...hell>
Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 20:55:55 +0100 osobnik zwany Kuczu
wystukał:
> W dniu 2011-01-24 20:49, masti pisze:
>> Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 20:34:31 +0100 osobnik zwany Grzybol
>> wystukał:
>>
>>> U?ytkownik "Kuczu"<q...@g...com> napisa? w wiadomo?ci
>>> news:ihkjp2$337$1@news.onet.pl...
>>>
>>>> wlasnie przy redukcjach bez sprzegla, przy umiejetnym wrzucaniu
>>>> wyzszych biegow jest to praktycznie niemozliwe.
>>>
>>> Przypomnia?em sobie rok 82. CZ350, trasa Pu?awy - Jedwabno na
>>> Mazurach. Jakie? 350-400km. Po wyjeOEdzie z Pu?aw urwa?a sie linka
>>> sprzeg?a w CZ. Ca?? trase przelecieli?my u?ywaj?c sprzeg?a w nodze:-)
>>> W tamtych czasach cze?ci do Cezetek by?o niewiele, no i drogie. Szkoda
>>> by?o kasy przeznaczonej na wakacje. PrzejeOEdzi?em tak tydzien po
>>> mazurach i ca?? trase powrotn?. :-)
>>
>> no, linka kosztowała ze dwa browary. Wiesz czym się różni skrzynia
>> JAWY/CZ od "normalnej" szkrzyni motocyklowej?
>>
>>
> A rozni sie ? Bo "automat" sprzegla "w nodze" to nie skrzynia biegow.
z punktu widzenia wajchy od biegów to tak :)
--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett
-
79. Data: 2011-01-24 19:58:43
Temat: Re: bez sprzeg3a
Od: "Grzybol" <g...@w...pl>
Użytkownik "Kuczu" <q...@g...com> napisał w wiadomości
news:ihklgs$al0$1@news.onet.pl...
> A rozni sie ? Bo "automat" sprzegla "w nodze" to nie skrzynia biegow.
Myślał młody, że nie wiem co piszę. :-) I tak se walnął...
--
Grzybol
-
80. Data: 2011-01-24 19:59:42
Temat: Re: bez sprzeg3a
Od: "Grzybol" <g...@w...pl>
Użytkownik "masti" <g...@t...hell> napisał w wiadomości
news:ihkljg$307$8@news.onet.pl...
> Dnia pięknego Mon, 24 Jan 2011 20:56:01 +0100 osobnik zwany Grzybol
> wystukał:
>> U?ytkownik "masti" <g...@t...hell> napisa3 w wiadomo?ci
>> news:ihkl3e$307$5@news.onet.pl...
>>> no, linka kosztowa3a ze dwa browary.
>> Wtedy linka to by3 koszt jakich? 20 browarów.
> przesadzasz
:-) Myślę, że kwotę nawet zaniżyłem:-) Piwo tanie wtedy było jak siki... I
podobnie smakowało.
--
Grzybol