-
21. Data: 2013-11-08 11:29:12
Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
Od: Budyń <b...@r...pl>
Użytkownik "ToMasz" <n...@n...neostrada.pl> napisał w
wiadomości news:527bf5ca$0$2301$65785112@news.neostrada.pl...
> witam
>
> planuje doładować akumulator samochodowy, baterią słoneczną. oczywiście
> będzie leżała na kokpicie, za szybą samochodową. pieron wie czy owa szyba
> ma jakieś właściwości atermiczne. fioletowa nie jest. Czy ktoś wie w
> praktyce o ile % ogniwo słoneczne da mniej energii?
mierzyłem kiedyś okno domowe 2-szybowe typowe jakies - obcinało prawie równo
o 50%.
b.
-
22. Data: 2013-11-08 11:40:52
Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
Od: s...@g...com
W dniu piątek, 8 listopada 2013 08:30:21 UTC+1 użytkownik m...@g...com napisał:
> Użytkownik <s...@g...com> napisał w wiadomości
>
> news:805b5230-6ad2-4f72-8cdb-832df247c53f@googlegrou
ps.com...
>
> W dniu piątek, 8 listopada 2013 02:11:43 UTC+1 użytkownik Jarosław
>
> Sokołowski napisał:
>
> > Pan Pszemol napisał:
>
>
>
> >
>
> > Aha, jeszcze taka ciekawostka geometryczno-geograficzna. W pierwszym
>
> >
>
> > dniu lata, miejscem na Ziemi, w którym w ciągu doby na jednostkę
>
> >
>
> > powierzchni pada najwięcej energii słonecznej jest... biegun północny.
>
> >
>
>
>
> Guzik prawda. Zwrotnik Raka. Bez liczenia, na chłopski rozum. Zakładam
>
> oczywiście idealne warunki pogodowe - brak chmur.
>
>
>
> Sprawdź na pierwszej lepszej stronie obliczającej godziny wschodów i
>
> zachodów słońca dla różnych miejsc.
>
> Dobrze nie pamiętam ile dokładnie ale nad bałtykiem jest to coś około
>
> 30-40minut dłuższego dnia niż na południu.
>
> Naprawdę sprawdź najpierw, zanim napiszesz kolejnego posta.
>
> http://darekk.com/sunrise-sunset-calculator
Przyznaję rację. Miałem na myśli moc/jedn. pow., a nie całkowitą ilość energii w
ciągu dnia.
-
23. Data: 2013-11-08 12:29:43
Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2013-11-08 10:27, fifak pisze:
> W dniu 2013-11-07 21:19, ToMasz pisze:
>> witam
>>
>> planuje doładować akumulator samochodowy, baterią słoneczną. oczywiście
>> będzie leżała na kokpicie, za szybą samochodową. pieron wie czy owa
>> szyba ma jakieś właściwości atermiczne. fioletowa nie jest. Czy ktoś wie
>> w praktyce o ile % ogniwo słoneczne da mniej energii?
>>
>> ToMasz
>
>
> ciekawy temat, zainteresowało mnie to, czy takie urządzenia się
> sprawdzają:?
>
> http://allegro.pl/bateria-solarna-samochodowa-ladowa
rka-akumulatora-i3665333962.html
>
>
> niestety wszystko co droższe to obawiał bym się o kradzież...
W opisie jest:
" Dane techniczne
Napięcie: 12V DC (w trybie gotowości: 16--25V)
Prąd ładowania/wyjście: maks. 180 mA/maks. 2,4 W "
i nic więcej.
Bałbym się to podłączyć bez dodatkowego zabezpieczenia, choćby jakiegoś
LM. Poza tym z tak małym prądem niewiele zdziałasz.
Wejdź na jakieś fora związane z turystyką 4x4 - tam ludzie opisują różne
panele. Tylko, że Ty raczej nie będziesz chciał wozić panela o
powierzchni 0,5m2 ;)
--
Pozdrawiam.
Adam.
-
24. Data: 2013-11-08 12:47:17
Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
W dniu 08.11.2013 11:40, s...@g...com pisze:
[ciach wielki, niepotrzebny cytat]
> Przyznaję rację. Miałem na myśli moc/jedn. pow.,
> a nie całkowitą ilość energii w ciągu dnia.
A może jeszcze byś łaskawie nauczył się poprawnie cytować i zawijać wiersze?
--
Świadomie psujący kodowanie i formatowanie wierszy
są jak srający z lenistwa i głupoty na środku pokoju.
I jeszcze ci durnie tłumaczą to nowoczesnością...
-
25. Data: 2013-11-08 13:00:38
Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
<m...@g...com> napisało:
>> Guzik prawda. Zwrotnik Raka. Bez liczenia, na chłopski rozum.
>> Zakładam oczywiście idealne warunki pogodowe - brak chmur.
>
> Sprawdź na pierwszej lepszej stronie obliczającej godziny wschodów
> i zachodów słońca dla różnych miejsc.
> Dobrze nie pamiętam ile dokładnie ale nad bałtykiem jest to coś
> około 30-40minut dłuższego dnia niż na południu.
> Naprawdę sprawdź najpierw, zanim napiszesz kolejnego posta.
> http://darekk.com/sunrise-sunset-calculator
Samo policzenie wschodów i zachodów zda się na niewiele. Zresztą fakt,
że na biegunie slońce świeci bez przerwy przez pół roku, dostępny jest
chłopskiemu rozumowi -- o dniach i nocach polarnych opowiada się
dzieciom już w przedszkolu. Tutaj trzeba jeszcze mieć umiejętność
skorzystania z funkcji cosinus wiążącej insolację z kątem padania
promieni słonecznych. A nade wszystko trzeba umieć funkcje przemnożyć,
a na koniec scałkować.
Przebieg funkcji określającyej energię w zależności od szerokości
geograficznej (zwłaszcza dla pory letniej) jest niespodziewany nie tylko
na końcu (biegun geograficzny) ale w całej swej dziedzinie. My akurat
jesteśmy w pobliżu lokalnego maksimum -- i na południe od Polski, i na
północ są miejsca, gdzie tej energii jest mniej. Z kolei kawałek na
północ (jakaś Szwecja czy Finlandia) mamy lokalny dołek -- więcej jest
słońca i na południe, i na północ od tego miejsca.
To wszystko jest konsekwencją stosunkowo dużego wychylenia osi ziemskiej.
Gdyby nas skosiło mniej niż o te 23,5°, to by aż takich niespdzianek nie
było.
--
Jarek
-
26. Data: 2013-11-08 13:06:50
Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan ToMasz napisał:
> Ps. w handlu po 5zł są panele pół wolta na dwa waty. chińskie
> przetwornice dc dc startują od 4 V więc teoretycznie 8 panelików
> dałoby radę, pytanie tylko czy nie zrobią psikusa i nie odmówią
> współpracy przez zimę we wnętrzu auta
Nasza zima, to w ogóle jest jeden wielki psikus. Energia miedzy
półroczem letnim i zimowym rozkłada się w proporcjach 4:1. Czyli
od października do marca można liczyć tylko na 20% całorocznej
dostawy słońca. To już z uwzględnieniem pogody (i cały czas w
odniesieniu do poziomej powierzchni) -- u nas w zimie, to cały
czas potrafi być pochmurno, a już zeszłoroczna zima była w tej
dziedzinie rekordem. Powiedzmy sobie szczerze i otwarcie -- noc
polarną mamy u nas w grudniu.
Jarek
--
Hu! Hu1 Ha! Nasza zima zła!
A my jej się nie boimy,
Dalej śnieżkiem w plecy zimy,
Niech pamiątkę ma!
Nasza zima zła!
-
27. Data: 2013-11-08 14:26:36
Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Adam,
Friday, November 8, 2013, 12:29:43 PM, you wrote:
[...]
> " Dane techniczne
> Napięcie: 12V DC (w trybie gotowości: 16--25V)
> Prąd ładowania/wyjście: maks. 180 mA/maks. 2,4 W "
> i nic więcej.
> Bałbym się to podłączyć bez dodatkowego zabezpieczenia, choćby jakiegoś
> LM. Poza tym z tak małym prądem niewiele zdziałasz.
2.4W można na stabilizatorze równoległym wytracić. Ja bym to zrobił
jeszcze inaczej ale to nie dla amatora robota.
Co do mocy - tyle właśnie potrzeba, żeby nadrobić to, co zabiera
samorozładowanie i typowy alarm. Ale znów - gdybym robił dla siebie -
szukałbym mocy raczej 5-8W albo użyłbym dwóch takich maleństw.
[...]
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
28. Data: 2013-11-08 15:58:45
Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
Od: Adam <a...@p...onet.pl>
W dniu 2013-11-08 14:26, RoMan Mandziejewicz pisze:
> Hello Adam,
>
> Friday, November 8, 2013, 12:29:43 PM, you wrote:
>
> [...]
>
>> " Dane techniczne
>> Napięcie: 12V DC (w trybie gotowości: 16--25V)
>> Prąd ładowania/wyjście: maks. 180 mA/maks. 2,4 W "
>> i nic więcej.
>> Bałbym się to podłączyć bez dodatkowego zabezpieczenia, choćby jakiegoś
>> LM. Poza tym z tak małym prądem niewiele zdziałasz.
>
> 2.4W można na stabilizatorze równoległym wytracić. Ja bym to zrobił
> jeszcze inaczej ale to nie dla amatora robota.
>
Romku, pytanie, bo w elektronice już niestety od pewnego czasu nie
grzebię (a przynajmniej nie codziennie), i nie zawsze jestem na bieżąco:
napisałeś "wytracić" - czyli reszta idzie w ciepło?
Jeśli odpowiedź jest "tak", to następne pytanie:
jak zrobić, aby nadmiar nie szedł w radiator? Jakiś step-up/step-down?
> Co do mocy - tyle właśnie potrzeba, żeby nadrobić to, co zabiera
> samorozładowanie i typowy alarm. Ale znów - gdybym robił dla siebie -
> szukałbym mocy raczej 5-8W albo użyłbym dwóch takich maleństw.
>
Widziałem chińskie alarmy, które brały po pół ampera. Widziałem radia,
które z żółtego kabla (podtrzymanie) wysysały prawie amper :(
--
Pozdrawiam.
Adam.
-
29. Data: 2013-11-08 16:32:32
Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Adam,
Friday, November 8, 2013, 3:58:45 PM, you wrote:
>>> " Dane techniczne
>>> Napięcie: 12V DC (w trybie gotowości: 16--25V)
>>> Prąd ładowania/wyjście: maks. 180 mA/maks. 2,4 W "
>>> i nic więcej.
>>> Bałbym się to podłączyć bez dodatkowego zabezpieczenia, choćby jakiegoś
>>> LM. Poza tym z tak małym prądem niewiele zdziałasz.
>> 2.4W można na stabilizatorze równoległym wytracić. Ja bym to zrobił
>> jeszcze inaczej ale to nie dla amatora robota.
> Romku, pytanie, bo w elektronice już niestety od pewnego czasu nie
> grzebię (a przynajmniej nie codziennie), i nie zawsze jestem na bieżąco:
> napisałeś "wytracić" - czyli reszta idzie w ciepło?
> Jeśli odpowiedź jest "tak", to następne pytanie:
> jak zrobić, aby nadmiar nie szedł w radiator? Jakiś step-up/step-down?
Ogólnie trzeba step-down. Ale o charakterystyce tak dobranej, żeby nie
przeciążał panela.
>> Co do mocy - tyle właśnie potrzeba, żeby nadrobić to, co zabiera
>> samorozładowanie i typowy alarm. Ale znów - gdybym robił dla siebie -
>> szukałbym mocy raczej 5-8W albo użyłbym dwóch takich maleństw.
> Widziałem chińskie alarmy, które brały po pół ampera. Widziałem radia,
> które z żółtego kabla (podtrzymanie) wysysały prawie amper :(
Ale to się nie nadaje do użytku :( W zimie, na zmęczonym akumulatorze,
doby nie wytrzyma...
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
30. Data: 2013-11-08 17:02:43
Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
Od: Adam Górski <gorskiamalpa@wpkropkapl>
W dniu 2013-11-07 21:19, ToMasz pisze:
> witam
>
> planuje doładować akumulator samochodowy, baterią słoneczną. oczywiście
> będzie leżała na kokpicie, za szybą samochodową. pieron wie czy owa
> szyba ma jakieś właściwości atermiczne. fioletowa nie jest. Czy ktoś wie
> w praktyce o ile % ogniwo słoneczne da mniej energii?
>
> ToMasz
Witam,
Dobrze byłoby gdyby do tych cudownych baterii słonecznych podłączona
była przetwornica dbająca o poprawny punkt pracy.
Czyli przy Umpp i Impp ( maximum power point )
Można go znaleźć w danych katalogowych ogniwa.
Adam