  • 1. Data: 2013-11-07 21:19:23
    Temat: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

    witam

    planuje doładować akumulator samochodowy, baterią słoneczną. oczywiście
    będzie leżała na kokpicie, za szybą samochodową. pieron wie czy owa
    szyba ma jakieś właściwości atermiczne. fioletowa nie jest. Czy ktoś wie
    w praktyce o ile % ogniwo słoneczne da mniej energii?

    ToMasz

  • 2. Data: 2013-11-07 21:36:07
    Temat: Re: bateria słoneczna za szybą - jakie straty?
    Od: "4cx1000" <s...@p...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <n...@n...neostrada.pl> napisał w
    wiadomości news:527bf5ca$0$2301$65785112@news.neostrada.pl...
> [...]
    > ma jakieś właściwości atermiczne. fioletowa nie jest. Czy ktoś wie w
    > praktyce o ile % ogniwo słoneczne da mniej energii?

    A wiesz że to ciekawy pomysł... Mam ogniwo 30W, sprawdzę z ciekawości za
    tylną szybą.
    Docelowo trzeba by tylko układ odcinający nadnapięciowy zrobić żeby
    akumulatora nie przeładować.

  • 3. Data: 2013-11-07 21:45:00
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan ToMasz napisał:

> [...]
    > szyba ma jakieś właściwości atermiczne. fioletowa nie jest. Czy ktoś wie
    > w praktyce o ile % ogniwo słoneczne da mniej energii?

    Są na to normy -- policja nawet dorobiła się w swoim czasie homologowanego
    miernika i zabierała dowody rejestracyjne dresowozów z przyciemnianą
    przednią szybą. To bardzo niewiele jest -- nie pamiętam dokładnie, ale
    przednia szyba ma mieć mniej niż kilka procent (może 5), dla przednich
    bocznych dopuszczone jest trochę więcej (15?).

    --
    Jarek

  • 4. Data: 2013-11-07 22:19:45
    Od: ToMasz <n...@n...neostrada.pl>

> [...]
    > przednia szyba ma mieć mniej niż kilka procent (może 5), dla przednich
    > bocznych dopuszczone jest trochę więcej (15?).

    ja mam normalną, dla mojego oka 100% przejrzystą nie przyciemnianą
    szybę. Co nie znaczy że dla baterii słonecznej będzie ona miała 100%
    przepuszczalności. Napewno nie będzie miała 100%, pytanie czy pozostanie
    90% czy 30%....

    ToMasz

  • 5. Data: 2013-11-07 22:20:46
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2013-11-07 21:45, Jarosław Sokołowski napisał/a:

> [...]
    > przednia szyba ma mieć mniej niż kilka procent (może 5), dla przednich
    > bocznych dopuszczone jest trochę więcej (15?).

    Przednia i przednie boczne muszą mieć przepuszczalność minimum 70 % lub
    75% (nie pamiętam dokładnie)

    --
    Czarek

  • 6. Data: 2013-11-07 22:29:40
    Od: k...@g...com

    W dniu czwartek, 7 listopada 2013 21:36:07 UTC+1 użytkownik 4cx1000 napisał:
> [...]
    >
    > tylną szybą.
    >
    > Docelowo trzeba by tylko układ odcinający nadnapięciowy zrobić żeby

    Raczej nie grozi. W polskich warunkach nasłonecznienia z 1m2 dobrze ustawionej
    baterii słonecznej średniorocznie poniżej 10W mocy ciągłej daje się wykrzesać.

  • 7. Data: 2013-11-07 22:37:19
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    On 07.11.2013 21:19, ToMasz wrote:
> [...]
    > szyba ma jakieś właściwości atermiczne. fioletowa nie jest. Czy ktoś wie
    > w praktyce o ile % ogniwo słoneczne da mniej energii?

    Tu masz artykuł z właściwościami szkła samochodowego:
    http://www.swiat-szkla.pl/component/content/article/
    4321
    Są tabelki i wykresy. Szczególnie z pierwszej tabelki widać, że taka
    szyba (jak jest idealnie czysta!) przepuszcza jakieś 70% energii
    promieniowania słonecznego, więc na wstępie to co chińczyk podaje jako
    "sprawność" ogniwa obniż sobie o 1/3.

    Jak chcesz bardzo dokładnie to porównaj te dane z tym wykresem:
    http://tinyurl.com/p7frajt
    To zielone to czułość widmowa zwykłego ogniwa krzemowego.

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2013-11-08 01:39:16
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    <k...@g...com> wrote in message
    ps.com...
    > W polskich warunkach nasłonecznienia z 1m2 dobrze ustawionej
    > baterii słonecznej średniorocznie poniżej 10W mocy ciągłej daje się
    > wykrzesać.

    Skąd te dane?

  • 9. Data: 2013-11-08 01:41:23
    Od: k...@g...com

    W dniu piątek, 8 listopada 2013 01:39:16 UTC+1 użytkownik Pszemol napisał:
    > <k...@g...com> wrote in message

    ps.com...

    > Skąd te dane?

    Z książki.

  • 10. Data: 2013-11-08 01:51:04
    Od: s...@g...com

    W dniu czwartek, 7 listopada 2013 21:19:23 UTC+1 użytkownik ToMasz napisał:
> [...]
    >
    > szyba ma jakieś właściwości atermiczne. fioletowa nie jest. Czy ktoś wie
    >
    > w praktyce o ile % ogniwo słoneczne da mniej energii?

    Pomijając ekstremalne sytuacje na szybie (błotsko/deszcz/śnieg) straty będą
    goowniane. To tak na CHŁOPSKI rozum. A jak chcesz wiedzieć dokładnie, to trza zrobić
    dooperelnie prosty acz czasochłonny pomiar.