  • 21. Data: 2015-01-06 16:35:49
    Temat: Re: arduino sensor
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-01-06 o 16:05, Tornad pisze:

    > Oczekuje rozdzielczosci rzedu +- 1 mm. Na odleglosci rzedu metra gora dwoch.
    > Gotowe dalmierze ultradzwiekowe maja rozdzielczosc 10 razy gorsza. Mam takie
    > dwa i praktycznie zmierzona rozdzielczosc maja okolo +/- 1.5 cm.
    Zapomnij o takiej rozdzielczości, zmiany temp i wilgotnosci powietrza
    dają większy błąd.

    > Mam pomysl jak te rozdzielczosc powiekszyc ale nie potrafie sam tego zrobic;
    > oczy juz nie te a to wszystko produkuja w skali mikro. I nie mam sprzetu,
    > specjalistycznej wiedzy, doswiadczenia i wielu innych rzeczy. Dlatego chce
    > to raczej zlecic.
    To opisz, przedyskutujemy.

    > Zapomnialem dodac, ze pomiar musi byc ciagly, zatem nie potrzeba mi odczytu
    > wartosci, lecz najchetniej czestotliwosci, lub napiecia bedacych funkcja
    > odleglosci. Wtedy uklad sprzezenia zwrotnego umozliwi latwa stabilizacje naciagu.
    >

    > Ale nie przejmuj sie; jesli mi sie to nie uda zrobie to, co zrobil moj ojciec 50
    lat temu,

    gdy mu z pod knajpy konia z wozem ukradli:)

    Wyjechał do ameryki aby na nowy zarobić?

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 22. Data: 2015-01-06 16:40:57
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    "Tornad"
    [...]
    > Nie, nie zamierzam mierzyc predkosci swiatla matrem krawieckim.
    [...]
    > cos tam kombinujac, nie musze sie spowiadac do czego mi to potrzebne.
    [...]

    Jeżeli słyszę tętent kopyt to najprawdopodobniej są to konie, a nie zebry. A
    jednak to były zebry. :-)

    Robert

  • 23. Data: 2015-01-06 17:30:51
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Tuesday, January 6, 2015 10:41:01 AM UTC-5, Robert Wańkowski wrote:
    > "Tornad"
    > Jeżeli słyszę tętent kopyt to najprawdopodobniej są to konie, a nie zebry. A
    > jednak to były zebry. :-)
    > Robert

    Szla wycieczka waska sciezka. Ten idacy na koncu zawolal: hip! hip!
    Wycieczkowcze zgodnym chorem odkrzykneli - Hurra! I zostali stratowani przez
    stado hipopotamow. Tu sie trzeba smiac.

    Mam troche czasu; ciagle oczekuje na wartosciowe porady Najlepszych
    Elektronikow Polsce Centralnej i Poludniowo Wschodniej, skad pochodze.

    Wiec zainteresowalme sie tymi zebrami.
    Otoz odpowiedz nie jest taka prosta; to zalezy od warunkow biegu tych zwiarzat.
    Oba sa kopytnymi czyli koniowate, zatem po odglosie kopyt trudno byloby je
    rozroznic w terenie otwartym. Ale gdy teren bedzie zabudowany czy ogrodzony to
    ja od razu rozpoznam czy to sa konie czy zebry z zamknietymi oczami. Ciekawy
    jestes jak, prawda?

    Sluze wyjasnieniem. Swego czasu, we wczesnym stadium programowania komputerow
    pewien szef tego dzialu zapodal, ze daje premie 100 tys dolarow za fotografie
    zebry przeskakujacej przez plotek.
    No to chlopcy poszli do ZOO gdzie te zebry mieszkaly, na wybiegu postawili im
    plotek przez ktory zmuszone byly przeskoczyc. Czesc chlopcow zabawila sie w
    naganiaczy a druga czesc z kamerami gotowymi do strzalu czaila sie gdzies w
    zaroslach.

    Niestety, te zebry za chiny przez ten plotek przeskoczyc nie chcialy.
    One maja taki zwyczaj, ze nie skocza i juz. Przed tym plotkiem sie zatrzymywaly
    i nie baczac na naganiaczy zwracaly i o malo co ich nie stratowaly.

    Chlopcy musieli sie wziac do roboty i wykorzystujac zdjecia zebr biegnacych,
    zabrali sie do wymodelowania zebry skaczacej przez plot. I zrobili animacje,
    codla zoologow, ktorzy nie wiedzieli, ze to sa animacje, bylo wielkim zaskoczeniem.
    Ja cos w tym guscie kombinuje ale jak dotad nie widze chetnego do pomocy, ktorej
    potrzebuje.
    Pzdr
    Tornad

  • 24. Data: 2015-01-06 19:03:21
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2015-01-06 o 17:30, Tornad pisze:

    > Niestety, te zebry za chiny przez ten plotek przeskoczyc nie chcialy.
    > One maja taki zwyczaj, ze nie skocza i juz. Przed tym plotkiem sie zatrzymywaly
    > i nie baczac na naganiaczy zwracaly i o malo co ich nie stratowaly.

    A przez wąski rów przeskakują?
    To trzeba postawić płotek w rowie.

  • 25. Data: 2015-01-06 23:41:34
    Od: Mario <m...@...pl>

    > Oczekuje rozdzielczosci rzedu +- 1 mm. Na odleglosci rzedu metra gora dwoch.
    > Gotowe dalmierze ultradzwiekowe maja rozdzielczosc 10 razy gorsza. Mam takie
    > dwa i praktycznie zmierzona rozdzielczosc maja okolo +/- 1.5 cm.
    >
    > Przy czym mi nie chodzi o dokladne mierzenie odleglosci tylko o wychwycenie
    > malych roznic danej odleglosci. Np masz napieta tasme czy drut drut, ktorego
    > strzalka ugiecia jest zalezna od temperatury; tam roznice sa milimetrowe, na
    > ktore normalny dalmierz nie reaguje.

    Obawiam się, że będzie problem z uzyskaniem odbicia fali dźwiękowej od
    drutu biorąc pod uwagę podaną przez Stacha długość fali.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 26. Data: 2015-01-07 00:41:59
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Tuesday, January 6, 2015 5:41:36 PM UTC-5, Mario wrote:
    > Obawiam się, że będzie problem z uzyskaniem odbicia fali dźwiękowej od
    > drutu biorąc pod uwagę podaną przez Stacha długość fali.

    Obawiam aie, ze Twoje obawy sa plone. Dalmierz ultradzwiekowy (UD), produkcji
    chinskiej, ktory mam, mierzy odleglosc od rozciagnietego drutu, podczas gdy
    laserowy - nie. Byc moze ten drut wpada w jakis rezonas czy co i staje sie
    zrodlem fal UD, dzieki czemu sa one przez uklad odbiorczy odbierane. Niestety
    musze przesunac miernik o co najmniej 1 cm w przod lub w tyl aby odczyt
    odleglosci na wyswietlaczu, sie zmienil.
    Druga sprawa to to, ze miernik laserowy ma za waska smuge swiatla, ktora
    wymagalaby nie lada precyzji w trafieniu nia w drut. A wiazka fal UD wysylanych
    przez miernik ultradzwiekowy ma ksztalt stozka o kacie rozwarcia okolo 15-20
    stopni, katowych oczywiscie. Dlatego o wiele latwiej nia w drut trafic. A o wiele
    trudniej nie trafic:)

    Pzdr
    Tornad

  • 27. Data: 2015-01-07 00:57:23
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 06.01.2015 16:05, Tornad wrote:

> [...]
    > strzalka ugiecia jest zalezna od temperatury; tam roznice sa milimetrowe, na

    A nie da się kamerą? Z boku patrzysz na drut albo na jego cień na tle
    oświetlonego ekranu. Rozdzielczość może być niezła - kosztem zakresu.

    --
    Mirek.

  • 28. Data: 2015-01-07 02:00:23
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Tuesday, January 6, 2015 1:03:19 PM UTC-5, t-1 wrote:

    > A przez wąski rów przeskakują?
    > To trzeba postawić płotek w rowie.

    Tego nie wiem. Ale dla Ciebie przelecialem troche na youtubie i niestety
    znalazlem tylko to:

    https://www.youtube.com/watch?v=8jqycALymo4

    Z tego wynika, ze w pewnych sytuacjach pan zeber potrafi wzniesc sie na
    odpowiedni poziom:)

    Tornad

  • 29. Data: 2015-01-07 02:05:45
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Tuesday, January 6, 2015 6:57:24 PM UTC-5, Mirek wrote:
    > On 06.01.2015 16:05, Tornad wrote:
    > A nie da się kamerą? Z boku patrzysz na drut albo na jego cień na tle
    > oświetlonego ekranu. Rozdzielczość może być niezła - kosztem zakresu.

    Pomysl przedni. Napisz tylko jaka kamere miales na mysli. Czy to moze byc zwykly
    aparat formatu np 6 x 9 czy sprzet bardziej zaawansowany? Jaki? I czy on pozwoli
    uzyskac ciag impulsow, ktory bedzie ten naciag druta regulowal? Mysle ze nie. Ale do
    kontroli dzialania urzadzenia, zapewne bedzie niezly.
    Pzdr
    tornad

  • 30. Data: 2015-01-07 09:38:59
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 07.01.2015 um 02:05 schrieb Tornad:

> [...]
    uzyskac ciag impulsow, ktory bedzie ten naciag druta regulowal? Mysle ze nie. Ale do
    kontroli dzialania urzadzenia, zapewne bedzie niezly.

    Chodzi ci o jeden punkt na drucie, czy o cały drut? Jeden punkt to jest
    bardzo prosta sprawa, oświetlasz linią (np. laser z soczewką
    cylindryczną, komercyjnie za jakieś 80EUR, samoróbka to 10zł ;-)) po
    skosie i obserwujesz z innego skosa kamerą. Jak się uprzesz, to będziesz
    miał 200-240 fps. Przetwarzanie też sprawa prosta, robisz prosty próg
    jasności i dalej albo COG, albo krawędż. Tak do 1mm dokładności
    dojdziesz. Przy większych dokładnościach (nawet do 5mikro) potrzebna
    jest lepsza optyka i będzie drożej. Jak chcesz cały drut, to też się da,
    np. oświetlenie równomierne z dołu i kamera z góry, może być po skosie.
    Teraz szukasz cienia drutu. Kwestia jego grubości, jak jest cienki, to
    musisz uważać z oświetleniem, musi być dobre, najlepiej z polaryzatorem.
    Jak chcesz jeszcze szybciej, to potrzebujesz szybkiej kamery. Mogę ci
    załatwić. Są drogie, ale możesz mierzyć nawet 20k fps i <<1ms delay. Te
    kamery potrafią mierzyć trajektorię pocisków i rakiet naddzwiękowych ;-)

    Waldek