  • 31. Data: 2015-01-07 11:14:19
    Temat: Re: arduino sensor
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 6 stycznia 2015 23:41:36 UTC+1 użytkownik Mario napisał:

    > Obawiam się, że będzie problem z uzyskaniem odbicia fali dźwiękowej od
    > drutu biorąc pod uwagę podaną przez Stacha długość fali.

    Nie w tym rzecz. Rozdzielczość pomiarowa to jedno, a wymiary obiektu
    rozpraszającego/odbijającego dźwięk to drugie. Akurat wymiary obiektu nie mają nic do
    długości fali. Spokojnie fala akustyczna odbije się nawet od byle folii o grubości
    ułamków mm.

  • 32. Data: 2015-01-07 15:02:33
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Wednesday, January 7, 2015 3:39:03 AM UTC-5, Waldemar wrote:

> [...]
    > dojdziesz. Przy większych dokładnościach (nawet do 5mikro) potrzebna
    > jest lepsza optyka i będzie drożej. Jak chcesz cały drut, to też się da,
    > np. oświetlenie równomierne z dołu i kamera z góry, może być po skosie.
    > Teraz szukasz cienia drutu. Kwestia jego grubości, jak jest cienki, to
    > musisz uważać z oświetleniem, musi być dobre, najlepiej z polaryzatorem.
    > Jak chcesz jeszcze szybciej, to potrzebujesz szybkiej kamery. Mogę ci
    > załatwić. Są drogie, ale możesz mierzyć nawet 20k fps i <<1ms delay. Te
    > kamery potrafią mierzyć trajektorię pocisków i rakiet naddzwiękowych ;-)

    Dzieki za zainteresowanie I propozycje. Niestety, jak pisalem, mnie nie chodzi
    o pomiar wykorzystujacy oswietlneie, ktore w warunkach polowych moze byc
    zmienne (slonce, ciemna noc lub sniezna zawierucha), lecz o pomiar za pomoca
    ultradzwiekow, ktore na te "disaster" sa odporne.

    Prosciej byloby zastosowac dostepne dalmierze laserowe.

    W sumie oczekiwalem rady dot. przystosowania tego konkretnego, mojego czujnika
    ultradzwiekowego do pomiarow, wymagajacego od konstruktora znajomosci jego
    budowy i zasady dzialania.
    Z tego co sie tu dowiedzialem, nie za bardzo jest to mozliwe. A scislej nikt
    nie ma o tym pojecia. Czego nie krytykuje gdyz problem jest trudny. Zatem na
    razie daje sobie spokoj. Nie pali sie.

    Na Twoje rece skladam podziekowania Zarowno Tobie jak rowniez Wszystkim, ktorzy
    wyrazili swoje zdanie i w miare swych mozliwosci i wiedzy, starali sie
    pomoc.

    Pzdr
    Tornad

  • 33. Data: 2015-01-07 15:22:07
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2015-01-07 o 15:02, Tornad pisze:

> [...]
    wyrazili swoje zdanie i w miare swych mozliwosci i wiedzy, starali sie

    Widzisz, to moim zdaniem trochę nie tak. Z przetwornika dostajesz impuls
    proporcjonalny do odległości. Wystarczy zastosować dowolny kontroler AVR
    i na czas tego impulsu uruchomić 16-bitowy timer. Tylko, że nikt, kto
    nie podłączył takiego przetwornika do kontrolera nie wie jaki wynik
    dostanie. Przy tej częstotliwości mogą być odchyłki rzędu długości fali.
    I co robić? Wyciągać średnią a wielu pomiarów? Tak, że jak chcesz, to
    kup np. w Botlandzie, jak Ci zaproponowali koledzy, tani przetwornik,
    jakieś arduino nano, wyświetlacz najlepiej na HD44780 (bo dobrze
    rozgryziony) i do roboty.

  • 34. Data: 2015-01-07 16:15:54
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Wednesday, January 7, 2015 9:21:25 AM UTC-5, Andrzej wrote:

> [...]
    > kup np. w Botlandzie, jak Ci zaproponowali koledzy, tani przetwornik,
    > jakieś arduino nano, wyświetlacz najlepiej na HD44780 (bo dobrze
    Cos mi sie widzi, ze dobrze prawisz. Z tym, ze ja nie za bardzo wiem co to je
    ten kontroler AVR i tym podobne klocki, bo w tym nie siedze.

    Jesli jestes dobry (a jestes) wiec podaj mi konkretne nazwy tego co bedzie
    potrzebne do zrealizowania pomiaru czasu trwania tego impulsu echa.

    A najlepszym dla mnie rozwiazaniem byloby, gdyby czasy tych impulsow udalo sie
    dodawac, sumowac czy uzyskiwac wartosci srednie z dluzszego, trwajacego np.
    pol sekundy powtarzanego pomiaru. Wtedy uklad nalezaloby jakos zapetlic aby
    uniknac wielokrotnego naciskania na guzik triggera. Takie rozwiaznie na
    poczatek by mnie satysfakcjonowalo.

    Pzdr
    Tornad

  • 35. Data: 2015-01-07 16:45:51
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 07.01.2015 um 16:15 schrieb Tornad:

> [...]
    > uniknac wielokrotnego naciskania na guzik triggera. Takie rozwiaznie na

    To jest najmniejszy problem. Jak jeden pomiar wyjdzie, to reszta jest
    prosta.
    Nie wiem dokładnie dlaczego masz problemy z optyką. Na (co prawda
    specjalnej), ale kamerze zrobiłem skanner do nawierzchni drogi, 3m
    szerokość pomiaru z dokładnością do 1mm, z możliwością zwiększenia
    szerokości kosztem rozdzielczości. W kierunku jazdy rozdzielczość
    również 1mm, przy 60km/h, pomiar wysokości z dokładnością 1.5mm, max.
    30cm. I działało (może nawet jeszcze działa) w świątek, piątek, w nocy,
    w dzień, na śniegu i w upale. Podobne pomiary robiliśmy w walcowni stali
    na gorąco ze słońcem prażącym na stal. Kwestia dobrania długości fali
    światła i filtrów na kamerę. Nawet niedrogie sprawy, chyba, że potrzebna
    bardzo wysoka dokładność, wtedy robi się drogo. Obiektyw za 3kEUR i
    filtry po kilkaset też się zdarzały, ale mierzyliśmy wtedy z
    rozdzielczością <5mikro.
    A akustycznie, to może wytresować nietoperza? :-)

    Waldek

  • 36. Data: 2015-01-07 17:37:49
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2015-01-07 o 16:15, Tornad pisze:

    > Jesli jestes dobry (a jestes) wiec podaj mi konkretne nazwy tego co bedzie
    > potrzebne do zrealizowania pomiaru czasu trwania tego impulsu echa.

    Zobacz np:
    http://www.toptechboy.com
    tam są lekcje programowania Arduino.
    W lekcji 4 podają jak wyświetlić wynik łączem szeregowym na komputerze a
    w 18-tej jak zrobić dalmierz ultradźwiękowy na takim czujniku, jaki
    pokazałeś. To chyba najprostsza metoda, nawet bez wyświetlacza.

  • 37. Data: 2015-01-07 18:00:47
    Od: t-1 <t...@t...pl>

> [...]

    > strzalka ugiecia jest zalezna od temperatury; tam roznice sa milimetrowe, na

    To może może raczej zrobić, wydaje się prostszy i o wiele bardziej
    dokładny, miernik częstotliwości rezonansowej tego drutu jako struny?
    I stabelaryzować jej zależność od długości, napięcia i temperatury.
    A jeśli to ma być tylko bieżące wychwycenia małych zmian długości to
    nawet nie trzeba uwzględniać wszystkich parametrów.

  • 38. Data: 2015-01-07 18:23:58
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2015-01-07 o 02:00, Tornad pisze:

    > Z tego wynika, ze w pewnych sytuacjach pan zeber potrafi wzniesc sie na
    > odpowiedni poziom:)
    >
    > Tornad

    O, to wyjaśniłeś sobie dlaczego zebry stawały zdezorientowane przed
    płotkiem zrobionym prawdopodobnie ze szczebelków.
    Wystarczy więc (być może) inaczej wykonać płotek.

  • 39. Data: 2015-01-07 18:37:17
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Wednesday, January 7, 2015 12:00:44 PM UTC-5, t-1 wrote:

> [...]
    > A jeśli to ma być tylko bieżące wychwycenia małych zmian długości to
    > nawet nie trzeba uwzględniać wszystkich parametrów.

    Alez oczywiscie, ze mozna. Tylko ja sie uparlem aby byl to czujnik
    ultradzwiekowy do precyzyjniejszego od "normalnego", pomiaru odleglosci.
    I wcale nie znaczy, ze bede go uzywal do mierzenia srednicy czy odleglosci
    od druta. Napisalem tak aby uniknac jalowej dyskusji na temat innych metod
    i sposobow.
    Napisalem juz, ze byc moze bede nim badal trasy wedrowek w celu przeganiania watach
    mrowek:)
    Wiec jeszcze raz. Mam sensor odbiorczo-nadawczy i chce go podlaczyc do odpowiedniego
    gotowego zespolu dajacego na wyjsciu jakis przebieg elektryczny,
    ktory bedzie funkcja odleglosci. Nie moze to byc computer bo jest za duzy.
    Moze to byc wyswietlacz lub najlepiej maly miernik czestotoliwosci zasilany
    niskim napieciem z baterii.

    To na poczatek, aby sie podszkolic. Potem chce to modyfikowac i udoskonalac.
    Ale to juz inny temat.

    Pzdr
    Tornad

  • 40. Data: 2015-01-07 19:09:26
    Od: Tornad <t...@h...com>

    On Wednesday, January 7, 2015 11:37:03 AM UTC-5, Andrzej wrote:

> [...]
    > w 18-tej jak zrobić dalmierz ultradźwiękowy na takim czujniku, jaki
    > pokazałeś. To chyba najprostsza metoda, nawet bez wyświetlacza.

    No coz, musi co bez powrotu do szkolki sie nie obejdzie. Tyle, ze ja myslalem, ze
    kTos tu juz ten kurs przeszedl i potrafi mi podac gotowe i sprawdzone rozwiazanie.
    Ale oczywiscie sprobuje te lekcje przegladanac.
    Spodobal mi sie Twoj pomysl wykonywania wiekszej ilosci pomiarow i wyliczania z
    nich wartosci sredniej.
    Jest to bardzo zblizone do tego co sobie, nazwijmy to
    ubzduralem, aby zmodyfikowac ten czujnik tak aby go zapetlic.

    Czyli odebrany sygnal echa, podaje na trigger, ktory ma wyzwalac nastepny.
    I tak w kolko. W ten sposob powstanie generator elektroniczno-dzwiekowy, ktorego
    czestotliwosc bedzie funkcja mierzonej odleglosci.

    W sumie duza czesc bebechow tego czujnika nie bedzie zatrudniona. I to mi
    wystarczy, niezaleznie od tego czy ten uklad bedzie mierszyl odleglosc z duza
    czy srednia rozdzielczoscia. To pokaze praktyka.
    Te czestotliwosc wyjsciowa latwo zmierze gotowym i tanim chinskim licznikiem
    impulsow. Czy Ty lub Ktos moze mi w tym 'scisle okreslonym zakresie' pomoc?

    Ile by to kosztowalo i dlaczego tak drogo:)

    Zadne inne matody pomiaru juz mnie nie interesuja, ale chetnie poczytam.

    Pzdr
    Tornad