    From: a...@p...pl
    Newsgroups: pl.rec.telewizja
    Subject: Re: antena zewnętrzna DVB-T
    Date: Tue, 07 Jun 2011 10:52:18 +0200

    On Thu, 02 Jun 2011 22:58:07 +0200, ETR <e...@e...pl> wrote:

    >Kończę właśnie instalację antenową w domu.
    >Możecie polecić jakąś dobrą zewnętrzną antenę DVB-T.
    >Przejrzałem hollex i vipsat ale dużo tego i....

    odbior naziemny to temat rzeka i to szczegolnie w okresie
    transformacji z analogu na cyfre.

    - nie ma anten do odbioru sygnalow cyfrowych, sa po prostu anteny,
    ktore odbieraja sygnal bez wzgledu na sposob nadawania.

    - sygnal cyfrowy potrzebuje slabszego poziomu do prawidlowego
    dzialania niz sygnal analogowy. Np. nadajnik o mocy (EIRP) 100kW to
    juz jest bardzo silny nadajnik (dla cyfry), a analoga sredni.

    - obraz na tv odbierany aby byl dobry, to sygnal (analogowy) musi byc
    odebrany bez odbic i interferencji. Dla sygnalu cyfrowego - mozemy
    odbierac fale odbita np. od budynku, wzniesienia...i z duza doza
    prawdopodobnienstwa to bedzie dobry obraz.

    - odbior slabych sygnalow tylko bezposrednio (z fali bezposredniej),
    silnych moze byc z odbic.

    - najlepsze sa anteny kierunkowe (mniej intererencji, zaklocen z
    innych kierunkow) i niezbyt szerokopasmowe (im szerzej, tym wiekszy
    kompromis musi zastosowac projektant anten).

    - anteny szerokopasmowe maja mniejszy zysk na nizszych kanalach,
    wyzszy na wyzszych (trzeba ogladac charakterysytki przed zakupem aby
    wiedziec, czego mozemy sie spodziewac od anteny na konkretnych
    kanalach). Sa jednak konstrukcje anten, ktore maja dosyc rowna
    charakterystyke (np. logarytmiczne, wieloYagowe - np. TriDigit lub im
    podobne)

    - najlepszym wzmacniaczem jest antena!!!

    - jak potrzebujemy odbierac slaby/bardzo slaby sygnal (i nam na nim
    zalezy) to powinnismy stosowac anteny na konkretny kanal (trudne do
    kupienia). Poza tym, czy inwestycja w uklad antenowy nie przerosnie
    efektow uzyskanych !!

    - wiec powinno sie stosowac (jak musimy) lepsza antene i slabszy
    wzmacniacz (do zniwelowania strat i ew. podniesienia poziomu sygnalu
    na wejsci do glowicy).

    - szczegolnie uwazac na magie liczb (wzmocnienia) przy antenach
    siatkowych, gdzie pojawiaja sie liczby 30-40dB (niby lepsza).

    - najlepiej odbierac sygnal z jednego kierunku (nadajnik) bo wtedy
    mamy jedna antene.

    - kazdy dodatkowyc kierunek, to zaczynaja sie problemy z laczeniem
    anten (zwrotnice, rozne poziomy sygnalow, interferencje).

    - jezeli ktos sie sam nie czuje na silach, to wziac fachowca. Niech on
    sie martwi o dobor anten. Jak beda efekty to wtedy mu zaplacimy.

    - unikac specjalistow/monterow tylko od anten satelitarnych, bo to nie
    sa specjalisci. Dobrzy spece od anten naziemnych sa na wymarciu, ale
    moze to sie zmieni. Najlepiej jakby spec mial miernik sygnalowy (do
    dvb-t) a nie tylko wskaznic sily sygnalu (cos a'la satfider).

    - najlepiej nie stosowac anten tzw. pokojowych, bo poruszajacy sie
    czlowiek w pokoju zmienia warunki rozchodzenia sie fali. Poza tym wew.
    pomieszczenia sygnal jest o niebo slabszy.

    - nie ma tanich modulatorow dvb-t ? (poki co) jakby sie chcialo
    wpuscic sygnal cyfrowy (dvb-t) do swojego kabla a odebrany np. z
    tunera satelitarnego.

    - w okresie przejsciowym wdrazania dvb-t nalezaloby stosowac tunery
    zew. combo (naziemno-satelitarne) z mpeg-4 z czytnikiem kart, aby
    czesc kanalow brac naziemnie (mux2 - bo ma juz duze pokrycie) a czesc
    z satelity (np. TNK SD) i tu brac TVP1/2/Info/Historia/Kultura.

    lub wziac TNK SD (10 zl/zasilenie na 24 miesiace) + polsat naziemnie -
    (mux2) i odczekac az mux3 (z tvp) sie uruchomi na danym obszarze.

    - innym rozwiazaniem to wziac sobie Cyfrowy Polsat za 10 zl/miesiac
    pakiet Mini i miec wszystkie podstawowe kanaly (i poczekac na naziemna
    w pelnym wydaniu) - liczyc koszty, bo one sa porownywalne z
    inwestycjami w trudne uklady antenowe.

    - najlepiej nie ogladac tv, bo to tuba marketingowa i polityczna. Nie
    bedziecie wtedy "napromieniowani" zakupowo i politycznie. Wtedy sami
    bedziecie zauwazac, co w Polsce "piszczy".

    - podrawiam wszystkich co mi dobre zycza, szczegolnie Jerzego P.

    --
    ThinkXtra