  • 1. Data: 2017-01-27 08:33:26
    Temat: alternatywa dla RasPi z SATA
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Szukam jakiegoś komputerka jednopłytkowego o parametrach zbliżonych do
    Raspberry Pi 3, ale wyposażonego w złącze SATA. Chciałbym odpalić na tym
    serwer baz danych (MySQL, Graphite) w którym zapisywałyby się odczyty z
    rozmaitych czujników pracujących w lokalnej sieci. Do tego dochodziłoby
    logowanie zdarzeń itp. Ogólnie dużo operacji na dysku, którymi wolałbym
    nie obciążać karty pamięci z systemem (ani żadnej innej pamięci flash).

    Oryginalny CubieBoard chyba się trochę już zestarzał, Cubietruck pojawia
    się na Allegro dość rzadko i raczej w dość wysokich cenach.

    Co mogę myśleć o rozmaitych wynalazkach spod z znaku Orange Pi,
    wyposażonych w ten interfejs? Jak wygląda kwestia stabilności sprzęt i
    jakości dostępnych dystrybucji Linuksa? Można w tym widzieć gony
    zaufania zamiennik dla RasPi?

  • 2. Data: 2017-01-27 08:40:06
    Temat: Re: alternatywa dla RasPi z SATA
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 27 Jan 2017 08:33:26 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    odczyty z
    > rozmaitych czujników pracujących w lokalnej sieci.

    A ile jest tych czujników, serio musi być mysql?
    Przypominam się o zaległym mailu;)

    --
    Marek

  • 3. Data: 2017-01-27 09:45:01
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 27.01.2017 08:40, Marek wrote:

    > A ile jest tych czujników, serio musi być mysql?

    Nie musi być akurat MySQL, ale to chyba jeden z bardziej standardowych
    systemów zarządzania bazą danych. W przyszłości będzie można go
    zastosować też w jakimś innym projekcie.
    Poza tym wolę stosować standardowy HDD zawsze, gdy zachodzi konieczność
    dokonywania częstych zapisów, nie tylko jeśli chodzi o dane z czujników,
    ale także np. stopklatki z kamer IP itp.

  • 4. Data: 2017-01-27 09:45:51
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2017-01-27 o 08:33, Atlantis pisze:
    > Szukam jakiegoś komputerka jednopłytkowego o parametrach zbliżonych do
    > Raspberry Pi 3, ale wyposażonego w złącze SATA.

    A20-OLinuXino

    http://shop.kristech.pl/c/88/olinuxino-a20-komputery
    -jednoplytkowe.html

  • 5. Data: 2017-01-27 10:01:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > logowanie zdarzeń itp. Ogólnie dużo operacji na dysku, którymi wolałbym
    > nie obciążać karty pamięci z systemem (ani żadnej innej pamięci flash).

    Tylko trochę się "bawiłem" starszym - RPi 2.

    Pytanie:
    Czy obsługa HDD przez USB jest zbyt wolna (lub obciążająca zasoby), że
    wykluczasz takie rozwiązanie?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2017-01-27 11:49:13
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2017-01-27 o 08:33, Atlantis pisze:
    > Szukam jakiegoś komputerka jednopłytkowego o parametrach zbliżonych do
    > Raspberry Pi 3, ale wyposażonego w złącze SATA.

    Bądź uważny w tych poszukiwaniach bo z tego co pamiętam to część z tych
    komputerków posiadam tylko marketingowy interfejs SATA... :)
    Uściślając, nie jest to interfejs spięty bezpośrednio z procesorem i
    posiadający w tym procesorze jakieś wsparcie a tylko doczepiona, mniej
    lub bardzie prowizorycznie, jakaś przejściówka SATA-USB czy SATA coś tam.
    Wydajność takich rozwiązań jest średnia lub mniejsza a obciążenie
    procesora znaczące.
    Użyj googla, przerabiając ten problem przeglądałem jakiś czas temu testy
    małych komputerków z SATA, mierzyli transfer i obciążenie procesora,
    sensownych modeli było naprawdę niewiele.

    Ja skończyłem na RPI3 + dysk USB 2.5".

    Z Orange PI mam takie sobie doświadczenia, system tylko firm trzecich,
    producent nic nie dostarcza. Armbian, bardzo fajny uniwersalny system,
    ale lista sprzętowych rzeczy niezaimplementowanych dla mojego modelu
    dyskwalifikująca, stabilność taka sobie.

    --
    AWa.

  • 7. Data: 2017-01-27 11:54:33
    Od: "Ghost" <n...@d...pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    .pl...

    >Szukam jakiegoś komputerka jednopłytkowego o parametrach zbliżonych do
    >Raspberry Pi 3, ale wyposażonego w złącze SATA.

    A powód, że nie zwykła karta pamięci to wielkość/taniość?

  • 8. Data: 2017-01-27 13:28:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 27 Jan 2017 10:01:30 +0100, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Czy obsługa HDD przez USB jest zbyt wolna (lub obciążająca zasoby),
    że
    > wykluczasz takie rozwiązanie?

    No właśnie, pomijając już użycie dysku, czemu nie może być pendrive?
    Są dostępne przemysłowe pendrive"y o dużej trwałości...

    --
    Marek

  • 9. Data: 2017-01-27 14:10:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 27.01.2017 13:28, Marek wrote:

    > No właśnie, pomijając już użycie dysku, czemu nie może być pendrive? Są
    > dostępne przemysłowe pendrive"y o dużej trwałości...

    Standardowy dysk twardy jednak daje większe możliwości. Taki przemysłowy
    pendrive pewnie jest też odpowiednio droższy, a za stosunkowo niewielkie
    pieniądze dostanę dzisiaj dysk SATA o pojemności 2TB i więcej. To już
    daje mi możliwość zbudowania całkiem przyzwoitego dysku sieciowego, z
    możliwością odpalenia na nim paru automatycznych procesów. Pierwszy
    przykład z rzędu - automatyczne robienie lokalnego archiwum ulubionych
    podcastów albo kanałów na YouTube. ;)

    Sądziłem, że w przypadku tych płytek interfejs SATA jest jednym z
    peryferiów wbudowanych w SoC. Jeśli jednak jest to standardowy mostek
    USB2SATA, w dodatku podłączony przez jakiś wewnętrzny hub, to może
    faktycznie lepiej zostawić RPi3, stawiając obok niego jakiś zewnętrzny
    dysk USB? Jak wygląda kwestia stabilności takiego rozwiązania?

  • 10. Data: 2017-01-27 14:13:26
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 27.01.2017 11:54, Ghost wrote:

    > A powód, że nie zwykła karta pamięci to wielkość/taniość?

    1) Chciałbym uniknąć problemów związanych z ograniczoną liczbą cykli zapisu.
    2) Zastosowanie dużego dysku twardego otwiera ciekawe perspektywy, jeśli
    chodzi o przyszłe projekty. Karta pamięci mająca choćby i nawet te 32GB
    nie będzie mogła konkurować z dyskiem o pojemności 2TB lub więcej.