  • Data: 2011-07-26 09:10:47
    Temat: Re: akumulator z komorki - uklad rozladowywania
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Elo

    Miłosz Skowyra napisał(a) :

    > 2. Czy ogniwa LiIon cierpią na efekt pamięciowy ?
    > Na ten znany z ogniw Ni-Cd na pewno nie (a w końcu do tego sprowadza się
    > definicja efektu pamięciowego).
    > Należy pamiętać że chemia ogniwa lubi być w jak najwyższym stanie
    > naładowania i to jak najczęściej.
    > Jedynym problemem który wtedy występuje jest niestety fakt że licznik
    > SoC w takim przypadku nie potrafi precyzyjnie działać.
    > Prędzej czy później rozminie się dość mocno z prawdą i wtedy są dwie
    > opcje. Przy poprawnie zbudowanym algorytmie wystarczy 1-2 razy
    > rozładować do wyłączenia i naładować do max + kilka godzin. Przy
> [...]

    Czyli de facto aku litowego nie powinniśmy zawsze traktować jako
    tylko pudełeczko z chemią, ale też i z elektroniką. W zasadzie nowo
    zakupiony aku ma sterownik wyzerowany, więc dopiero po jakimś
    czasie, jak zauważymy spadek wydajności, można przeprowadzić
    kalibrację akumulatora/ów. Świeżo po zakupie, to już tylko dla
    fanatyków wychowanych na niklowych :-)

    Czy można nazywać taki rodzaj pracy efektem pamięciowym? Kwestia
    umowna i zależna od naszej ortodoksji lub nie. Czysta chemia go nie
    ma. Jako zespół chemii i układu elektronicznego, już go może
    posiadać. Może, nie musi. Bo jak piszesz, przy taniej elektronice
    sterującej, czasem nic nie pomoże. A i chemia też kiedyś przecież
    wysiada.

    > Mam nadzieję że pomogłem rozwiać kilka wątpliwości, zwłaszcza cierpliwym
    > którzy doczytali do końca.

    Jakoś udało mi się przebrnąć do końca. Solidny kawał roboty wykonałeś.
    Dzięki, dobry człowieku :-)

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]