eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaakumulator rozładowany do zeraRe: akumulator rozładowany do zera
  • Data: 2014-02-04 19:15:23
    Temat: Re: akumulator rozładowany do zera
    Od: "AdamS" <a...@p...onet.eu> szukaj wiadomości tego autora
    [ pokaż wszystkie nagłówki ]



    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:3a2bfd38-fc19-472a-bff9-69596973d133@go
    oglegroups.com...

    W dniu poniedziałek, 3 lutego 2014 16:15:37 UTC+1 użytkownik yabba napisał:
    > Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    > news:490f0cac-094b-4b7e-96fd-3e73f0f45558@googlegrou
    ps.com...
    >
    > W dniu niedziela, 2 lutego 2014 11:07:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    >
    > > Dnia Sun, 02 Feb 2014 10:04:17 +0100, PiteR napisał(a):
    >
    > >
    >
    > >
    >
    > > Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do 0V.
    >
    > >

    > Potrafisz to w jakiś sposób wytłumaczyć? Najlepiej oprzyj się na tym że
    > akumulator to SEM
    > + szeregowo umowny rezystor określający rezystancję wewnętrzną. SEM jest
    > stałe w dużym zakresie
    > w sprawnym akumulatorze i wynosi ok 2V na celę bez względu na stopień
    > rozładowania.
    > ....l.. . Rezystancji wewnętrznej ładowarki można nie brać pod uwagę.
    > To jak całkowicie rozładowany akumulator o rezystancji wewnętrznej
    > liczonej w giga omach
    > może wywalić przy kilkunastu woltach bezpiecznik 1A albo 5A?

    Potrafię wyjaśnić.
    1. Kogutki i inni z tego kurnika. Fałszujecie straszliwie.
    Nie ma co bredzić o SEM, bo Siła Elektro Motoryczna to tylko na
    źródle z którego nie pobiera się prądu!
    Rezystancja wewnętrzna w Giga omach to też bajka.
    Jakby to była prawda to nigdy byś nie naładował akumulatora!
    2. Akumulator składa się z ogniw połączonych szeregowo.
    3. Pojedyncze ogniwo składa się z:
    anody wykonanej z metalicznego ołowiu:
    (-) w trakcie poboru prądu i
    (+) w trakcie ładowania
    katody wykonanej z PbO2:
    (+) w trakcie poboru prądu i
    (-) w trakcie ładowania
    elektrolitu, którym jest wodny roztwór kwasu siarkowego
    4. W trakcie rozładowania na elektrodach zachodzą reakcje
    chemiczne utleniania i redukcji:
    anoda - utlenianie:
    Pb + SO4--- ? PbSO4 + 2e-
    katoda - redukcja:
    PbO2 + SO4-- + 4H+ + 2e- ? PbSO4 + 2H2O
    Czyli na obu elektrodach powstaje siarczan ołowiu kosztem
    tlenku ołowiu i ołowiu metalicznego.
    5. Stężenie elektrolitu (kwasu siarkowego) maleję,
    bo jon SO4-- jest wiązany w postaci siarczanu.
    6. Drugi mit to oporność wewnętrzna. Zmiana stężenie nie
    wpływa aż tak decydująco na oporność elektrolitu jak to
    wynika z Waszego rozumowania.
    7. Rozładowane do końca ogniwo to układ dwóch elektrod
    z siarczanu ołowiu zanurzonych w elektrolicie.
    W krańcowym przypadku dla takiego układu napięcie (a także SEM)
    może wynosić 0 V. (Dwie jednakowe elektrody zanurzone w elektrolicie
    to nie ogniwo!)
    8. W trakcie ładowania łączymy plus źródła z + ładowanego akumulatora
    i oczywiście minus z minusem.
    9. Źródło to prostownik lub sprawny naładowany akumulator.
    10. W układzie zaczyna płynąć prąd:
    I = (Uz - Ua)/ (Rwz + Rwa)
    gdzie: I - prąd ładowania
    Uz - napięcie prostownika
    Ua - napięcie akumulatora
    Rwz - oporność wewnętrzna źródła
    Rwa - oporność wewnętrzna akumulatora
    11. Jeżeli prąd jest zbyt duży spali się bezpiecznik. Dlatego ograniczenie
    (w pierwszym okresie) prądu ładowania akumulatora całkowicie rozładowanego
    (np. przez żarówkę) ma sens). Bardzo duży prąd ładowania może zniszczyć
    akumulator (wypadanie masy czynnej z elektrod może je zwierać,
    mogą się upalić mostki łączące ogniwa baterii, temperatura może zniszczyć
    obudowę).
    12. W miarę upływu czasu w ładowanym akumulatorze odtwarzają się
    elektrody PbO2 i Pb, rośnie stężenie kwasu siarkowego i napięcie na
    ładowanym akumulatorze a maleje prąd ładowania.
    13. Po zrównaniu napięcia ładowanego akumulatora i źródła prąd zmaleje do
    zera.
    14. Dlatego w samochodach ładuje się akumulator z alternatora którego
    regulator utrzymuje napięcie w instalacji na stałym poziomie.
    Początkowo (po rozruchu silnika) duży prąd ładowania szybko maleje
    I nie grozi zniszczeniem akumulatora.
    15. Ładowanie akumulatora dużym prądem jest dla niego szkodliwe.
    Tak wygląda wyjaśnienie dlaczego akumulator mocno rozładowany
    na początku pobiera duży prąd i dlaczego on maleje w miarę naładowania.
    16. SEM nic tu nie tłumaczy. To inna bajka. Napięcie w trakcie rozładowania
    maleje.
    Przyjmuje się, że akumulator (z instalacji 12V), którego napięcie pod
    obciążeniem
    spadnie poniżej 10,5 V jest rozładowany i należy rozpoczęć ładowanie.
    17. Przechowywanie akumulatora ołowiowego w stanie rozładowania
    prowadzi do nieodwracalnego zniszczenia.
    Adam

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: