  • 31. Data: 2015-02-21 21:07:38
    Temat: Re: Żurawik. Podatność.
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21-02-15 o 15:40, J.F. pisze:

    > O, takie cos
    > http://kamien.tgr.pl/pics/righetti/zurawik.jpg

    Taka konstrukcja jest do policzenia jako rama.

    > czy drugi stad
    > http://manulift.com.pl/scienne-zurawie-z-wysiegnikie
    m-stalowym/

    A to jest z kolei po prostu belka utwierdzona.

  • 32. Data: 2015-02-21 21:08:59
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-02-21 o 20:27, J.F. pisze:

    > A ze ramie podwieszone w srodku na precie, wiec naturalnie drugi
    > koniec idzie w gore. Ten koniec na zawiasie.

    Co prawda ramie jest podwieszone w srodku na precie, ale zauwaz,
    ze drugi koniec preta jest umocowany do pionowej rury,
    ktora laczy na sztywno zawiasy.
    Gdyby nie bylo rury laczacej zawiasy to mialbys racje.

    WM

  • 33. Data: 2015-02-21 21:12:12
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21-02-15 o 16:34, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    sportu-bliskiego/zurawiki/przyscienne/practikus
    > na
    > O to to. Dokładnie o to mi chodziło, tylko nie chciało mi się szukać dobrego
    przykładu, więc dopisałem: zamiast blachy pręt, nie pod spodem tylko na górze.

    To już inicjator wątku musi się wypowiedzieć. Jeśli to ma być taki
    przykład, to liczy się go jako ramę z dwoma reakcjami poziomymi na
    zawiasach i jedną pionową na wiodącym zawiasie (obydwa nie będą obciążone)

    Ja osobiście myślałem o czymś takim jak tu:
    http://www.kolejpedia.pl/img/800_600/50b75581789c7.j
    pg tylko oczywiście
    ta belka pozioma. A to się liczy jako belkę.

  • 34. Data: 2015-02-21 21:46:58
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu sobota, 21 lutego 2015 21:16:00 UTC+1 użytkownik Robert Tomasik napisał:

> [...]
    > przykład, to liczy się go jako ramę z dwoma reakcjami poziomymi na
    > zawiasach i jedną pionową na wiodącym zawiasie (obydwa nie będą obciążone)

    Popatrz na to zdjęcie, jak zamocowany jest ten żurawik: na dwóch ceownikach, dolny
    półkami w dół, górny- do góry. Tam jest plik pdf z narysowanym schematem, jeszcze
    wyraźniejszym. U innych producentów jest tak samo. Tylko dolny zawias ma łożysko
    oporowe. Górny ma poprzeczne, czyli nie generuje reakcji pionowej.

    > Ja osobiście myślałem o czymś takim jak tu:
    > http://www.kolejpedia.pl/img/800_600/50b75581789c7.j
    pg tylko oczywiście
    > ta belka pozioma. A to się liczy jako belkę.

    No w takim układzie rzeczywiście kierunek reakcji w dolnym zawiasie może być pionowy,
    ale komu by się chciało montować aż trzy łożyska wzdłużne zamiast jednego?

  • 35. Data: 2015-02-21 22:01:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 Feb 2015 11:57:17 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Cenna uwaga dla tych wszystkich firm produkujących takie żurawiki
    > przyścienne. Napisz do nich żeby przestali je natychmiast robić, bo
    > według Ciebie ściany się pod nimi łamią.

    A moze wiedza co robia ... "zamontowanie urzadzenia wymaga projektu
    budowlanego"

    Bo wez chocby ten
    http://manulift.com.pl/scienne-zurawie-z-wysiegnikie
    m-stalowym/

    udzwig 2t, wysieg 6m

    Rozstaw zawiasow powiedzmy 1m .. jakie beda sily dzialaly na mur ?

    A mur moze byc np taki
    https://www.youtube.com/watch?v=2TbNR7L57FQ
    (wersja pelna https://www.youtube.com/watch?v=DzP-Ra5vzb8)

    Choc niekiedy mur jest solidny
    https://www.youtube.com/watch?v=nOhyovAj5a8

    > Ok, nie jestem ekspertem od żurawików, ale mam z nimi czasem do

    Tu nie chodzi o eksperta, tu chodzi o analize rozkladu sil.

    > czynienia w dużych zbiornikach ciśnieniowych tam gdzie jest jakiś
    > duży ślepy kołnierz który okresowo trzeba zdemontować. Czyli właz
    > inspekcyjny, albo pokrywa dużego filtra. Przejrzałem właśnie swoje
    > stare zdjęcia z takich instalacji. Na sześć znalezionych przykładów
    > wszystkie miały górne łożysko przesuwne, czyli bez pionowej
    > reakcji. Ciężar żurawika, wyciągarki i kołnierza spoczywa na
    > jedynym łożysku oporowym w dolnym zawiasie.

    Bo pewnie jak na tych zdjeciach, ramie ma pionowy lacznik przy
    zawiasie. A pomyslalby ktos, ze w zasadzie niepotrzebny i ze ten
    skosny pret mozna zawiesic na zawiasie.

    No i w zasadzie mozna, tylko luz na dolnym zawiasie moze sie objawic
    jako podatnosc :-)

    J.

  • 36. Data: 2015-02-21 22:03:42
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21-02-15 o 21:46, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    oporowe. Górny ma poprzeczne, czyli nie generuje reakcji pionowej.

    Przy takim załozeniu w zależności od grubości tego cięgła możemy to
    liczyć jako ramę, belkę sztywną o zmiennym przekroju albo ostatecznie
    kontrukcje statycznie niewyznaczalną.

    pg tylko oczywiście

    > No w takim układzie rzeczywiście kierunek reakcji w dolnym zawiasie może być
    pionowy, ale komu by się chciało montować aż trzy łożyska wzdłużne zamiast jednego?

    Nie wiem, co to ma być ostatecznie, a sam pytający nie jest skory w
    wyjaśnieniach. Rozwiazania przez mnie proponowane przykładowo często
    bywają stosowane w dźwignikach składanych. Wojskowe wozy zabezpeiczenia
    technicznego mają takie patenty. Beplka jest na przegubie kulowym oparta
    o pojazd, lina podtrzymuje całość - choć oczywiśćie tu ie jest to belka
    dwuteowa, a raczej rura albo kratownica. Takie kontsrukcji są na
    statkach stosowane. Tak więc nei ma wyjścia i sam zainteresowany musi
    napisać, o co chodzi - najlepiej narysowac rysunek.

  • 37. Data: 2015-02-21 22:05:56
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 Feb 2015 21:08:59 +0100, WM napisał(a):

    > Co prawda ramie jest podwieszone w srodku na precie, ale zauwaz,
    > ze drugi koniec preta jest umocowany do pionowej rury,
    > ktora laczy na sztywno zawiasy.
    > Gdyby nie bylo rury laczacej zawiasy to mialbys racje.

    Ty widzisz rysunek, ja nie :-)

    J.

  • 38. Data: 2015-02-21 22:06:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 21 Feb 2015 21:02:20 +0100, Robert Tomasik napisał(a):

    > Ja bym tu taki pewien nie był. Z treści zadania wynika, że to cięgło
    > jest w 2/3, ale nie wiem w którym miejscu jest ciężar i jaki jest jego

    Te zurawiki maja hak ruchomy, to moze sie zdarzyc ze na koncu.
    Zreszta w zadaniu pewnie tez byl przypadek najgorszy :-)

    > stosunek do ciężaru samej belki. Jak belka będzie ważyła ponad połowę
    > obciążenia wiszącego na jej końcu bardziej odległym od ściany, to
    > reakcja przy ścianie będzie ku dołowi. Przy długiej belce wcale nie jest
    > to założenie absurdalne.

    Ale jak bedzie krotsza, to sie moze zdarzyc :-)

    J.

  • 39. Data: 2015-02-21 22:21:03
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 21-02-15 o 22:06, Jr.F. pisze:

    > Te zurawiki maja hak ruchomy, to moze sie zdarzyc ze na koncu.
    > Zreszta w zadaniu pewnie tez byl przypadek najgorszy :-)

    Jeśli żurawik ma zmienną po długości konstrukcje, to trzeba by było po
    prostu wyprowadzić wzór na odkształcenie i zbadać tę funkcję.
    Niekoniecznie musi na brzegach mieć maksimum, choć nie twierdze, ze tak
    nie jest.

    > Ale jak bedzie krotsza, to sie moze zdarzyc :-)

    Jak będzie krótsza, to będzie mogla mieć mniejszy przekrój, a tym samym
    mniejszą wagę - o to mi chodziło.

  • 40. Data: 2015-02-21 22:32:51
    Od: "W.Kr." <w...@g...com>

    Panie Robercie, to nie tutejszy pytacz nie chce, ale tamtejszy ma klopoty z dostępem
    do klawiatury. Poprosiłem go o rys."zestwaienie poglądowe" tego wynalazku, albo
    porządny schemat obliczeniowy gdzie będzie wiadomo co z czym i jak jest połączone.
    Przepraszam Kolegów za kłopoty, ale cudza chęć szczera nie zrobi inżyniera.