    From: z...@e...net.pl
    Newsgroups: pl.comp.sieci,pl.internet.polip,pl.misc.telefonia
    Subject: Re: Zniszczenie GBIC'a przy spawania światłowodu....
    Date: 15 Jan 2007 00:57:14 -0800

    Wojciech Apel napisał(a):
    > Czy słyszeliście kiedyś o czymś takim?
    >
    > W głowie mi się nie mieści aby energia łuku elektrycznego spawającego włókna
    > światłowodowe mogła się przez ten światłowód przenieść do urządzenia
    > telekomunikacyjnego zapiętego na końcu i je zniczszyć.
    >
    > Na końcu wpięty być typowy GBIC, choć może nie zwykły, bo ZX, a więc taki
    > dalekiego zasięgu co ma mocny laser i dużą czułością odbiornika.
    >
    > Możliwe to to czy też drugi raz przytrafia się nam przypadek podobny do
    > wylosowania piątki w totka.
    >
    > W.

    Vitam.

    Łuk raczej odpada nigdy o czymś takim nie słyszałem (poza
    spekulacjami oczywiście).

    Obstawiał bym trzy wersje.

    1. Spawacze połączyli błędnie włókna oba coś nadające. Poszły
    dwie moce na lasery te się napompowały i któryś słabszy padł
    pierwszy "ratując" drugi.

    2. Spawacze podczas spawania zastali "niezły bałagan" i szukając
    odpowiednich włókien pomierzyli reflektometrem włókno na którym
    nadawał laser. Sytuacja się powtarza tyle że reflektometry maja
    zabezpieczenie przed powracającymi mocami (sama konstrukcja
    reflektometru) wiec raczej jest pewne co padnie pierwsze - zapewne
    GBIC.

    3. Wersja najsłabsza ale możliwa - samo cięcie światłowodu jeśli
    było blisko nadajnika przy odrobinie szczęścia mogło spowodować
    że moc odbijała się w części do nadajnika i "przepompowywała" go.
    Takie sytuacje znam z praktyki (CATV pracuje z dużymi mocami).

    Pamiętajmy że laser jest wyzwalany prądem lub mocą. Jeśli do
    rezonatora napompowanego dostaje się moc optyczna powracająca
    powoduje ponowne wzbudzenie i wysłanie porcji energii. Jeśli
    przypadek zrządzi że odległość jest "optymalna" lub moc
    powracająca na tyle duża by znowu wyzwolić laser tyle że odrobinę
    mocniej sytuacja w ułamku sekundy przyjmuje postać lawinową
    kończącą się zazwyczaj padem lasera.
    Oślepienie detektora raczej mało prawdopodobne, obstawiał bym raczej
    nadajnik.