  • 11. Data: 2019-06-04 11:08:59
    Temat: Re: Znaki na rondzie
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-06-04 o 10:57, Michał Jankowski pisze:

    > Znak ruch okrężny obowiązkowo stawia się razem z trójkątami. Bez
    > trójkąta stoi nielegalnie. Zresztą te wyjątki są na ogół na jakichś
    > drogach wewnętrznych...

    Żadne obowiązkowo, żadne nielegalnie.
    A jak nie masz żadnych znaków informujących o przebiegu pierwszeństwa,
    to jaki to rodzaj skrzyżowania? Jaka zasada obowiązuje?

    Skrzyżowanie poprzedzone tylko znakiem "ruch okrężny" to właśnie takie
    skrzyżowanie, dróg równorzędnych, ale z ruchem dookoła wysepki.
    A teraz pomyśl jak zastosować zasadę prawej ręki na takim skrzyżowaniu,
    jaki to ma wpływa na przepustowość i dlaczego ZWYKLE, a nie OBOWIĄZKOWO
    teraz dorzuca się ustąp pierwszeństwa na każdej drodze dojazdowej do
    takiego skrzyżowania.

    --
    viktorius

  • 12. Data: 2019-06-04 11:21:54
    Od: Myjk <m...@n...op.pl>

    Tue, 4 Jun 2019 10:57:50 +0200, Michał Jankowski

    > Znak ruch okrężny obowiązkowo stawia się razem z trójkątami. Bez
    > trójkąta stoi nielegalnie. Zresztą te wyjątki są na ogół na jakichś
    > drogach wewnętrznych...

    Na warszawskim Bemowie na pobliskim osiedlu do WORDu było takie SORO gdzie
    notorycznie kogoś oblewali. Mnie też próbowali. :P Teraz już zrobili tam
    "zwykłe" SORO z A7.

    --
    Pozdor
    Myjk

  • 13. Data: 2019-06-04 11:22:49
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 04.06.2019 o 11:08, viktorius pisze:

    > Żadne obowiązkowo, żadne nielegalnie.

    Przepis stanowi, co następuje:

    ===============
    4.2.12. Ruch okrężny

    Znak C-12 ,,ruch okrężny" (rys. 4.2.12.1) stosuje się na skrzyżowaniach
    dróg w celu wskazania kierującym, że ruch pojazdów odbywa się dookoła
    wyspy w kierunku wskazanym na znaku.

    Znak C-12 stosuje się łącznie ze znakiem A-7 i umieszcza się na każdym
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    wlocie(...)

    ===============
    Nie stawia się samotnego znaku C-12 i tak mówi prawo.

    MJ

  • 14. Data: 2019-06-04 12:04:17
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-06-04 o 11:22, Michał Jankowski pisze:

> [...]
    > wlocie(...)
    >
    > ===============
    > Nie stawia się samotnego znaku C-12 i tak mówi prawo.

    A jak już takowy stoi, od lat, to mam go zdemontować jako przykładny
    obywatel?

    "Przepis stanowi, co nastepuje"
    § 36. 1. Znak C-12 ,,ruch okrężny" oznacza, że na skrzyżowaniu ruch
    odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku
    wskazanym na znaku.
    2. Znak C-12 występujący łącznie ze znakiem A-7 oznacza pierwszeństwo
    kierującego znajdującego się na skrzyżowaniu
    przed kierującym wjeżdżającym (wchodzącym) na to skrzyżowanie.

    Konflikt?
    Nie, przytoczone twoje rozporządzenie mówi tylko że jak służby drogowe
    biorą się za rondo, to mają stosować obydwa znaki jednocześnie. Mój
    przepis mówi, jak zachować się do już istniejącego oznakowania.

    --
    viktorius

  • 15. Data: 2019-06-04 12:40:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >wyspy w kierunku wskazanym na znaku.
    >Znak C-12 stosuje się łącznie ze znakiem A-7 i umieszcza się na
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >wlocie(...)

    >===============
    >Nie stawia się samotnego znaku C-12 i tak mówi prawo.

    Jesli jednak zostanie takowy ustawiony ... to kierowce obowiazuja
    znaki ustawione,
    choc niektorzy odwolowywali sie wyzej i to skutecznie :-)

    Co do zasady mam mieszane uczucia - z jednej strony dobrze, ze na
    wszystkich rondach w kraju obowiazuje jedna zasada,
    z drugiej ... jesli to prawda, ze sa kraje w europie/swiecie, gdzie
    sie jezdzi inaczej, to moze dobrze byloby, zeby kierowca byl
    przyzwyczajony jeszcze w Polsce.

    Ale ... skoro koledzy podaja przyklady takich rond, to pytanie:
    oznakowane bezprawnie, czy w rozporzadzeniu wprowadzono zmiany ...

    J.

  • 16. Data: 2019-06-04 12:41:38
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]
    > wlocie(...)
    >
    > ===============
    > Nie stawia się samotnego znaku C-12 i tak mówi prawo.

    Nie doczytałeś dalej:
    znak C-12, bez znaku A-7: obowiązuje zasada pierwszeństwa przejazdu
    pojazdu nadjeżdżającego z prawej strony - czyli pojazdu wjeżdżającego na
    rondo.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 17. Data: 2019-06-04 12:47:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldek,

    Monday, June 3, 2019, 11:44:18 PM, you wrote:

> [...]
    > trójkąt podporządkowania - na wszystkich 4 wjazdach. Po co ?
    > Za dużo znaków mają ? czy ja czegoś nie kumam ?

    To typowe oznakowanie ronda - w czym masz problem. Bez tych znaków
    pierwszeństwo mieliby wjeżdżający na rondo.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 18. Data: 2019-06-04 13:53:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >znak C-12, bez znaku A-7: obowiązuje zasada pierwszeństwa przejazdu
    >pojazdu nadjeżdżającego z prawej strony - czyli pojazdu wjeżdżającego

    A gdzie dalej ?

    Michal cytuje
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY
    z dnia 3 lipca 2003 r.
    w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów
    drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich
    umieszczania na drogach

    Taka instrukcja dla drogowcow, jak maja oznakowywac drogi.
    Kierowcow w zasadzie nie obchodzi i nie interesuje.

    I tam minister nie przewiduje twojej czesci przepisu :-)

    J.

  • 19. Data: 2019-06-04 14:20:25
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-06-04 o 13:53, J.F. pisze:
> [...]
    > Kierowcow w zasadzie nie obchodzi i nie interesuje.
    >
    > I tam minister nie przewiduje twojej czesci przepisu :-)

    Kierowcę ma obchodzić znak taki, jaki jest.
    Jeśli brak znaku A-7 - to znaczy, że skrzyżowanie dróg równorzędnych -
    więc zasady ogólne (zasada prawej ręki).

    Owszem, w rozporządzeniu z 2003 roku (oraz co najmniej kilkunastu
    różnych aktualizacjach, załącznikach, zmianach i nowelizacjach) jest
    sporo m.in. na temat wielkości znaków i ich miejsca umieszczenia.

    Żaden rozsądny kierowca nie będzie się zatrzymywał przed znakiem aby
    sprawdzić przykładowo, czy średnica znaku zakazu nie jest mniejsza, niż
    400 mm - gdyż wtedy teoretycznie znak taki już nie obowiązuje.
    Nie działa też domniemanie, że "znak taki powinien tu być, ale go nima".

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 20. Data: 2019-06-04 14:53:30
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-06-04 o 14:20, Adam pisze:

    > Kierowcę ma obchodzić znak taki, jaki jest.

    +1

> [...]
    > 400 mm - gdyż wtedy teoretycznie znak taki już nie obowiązuje.
    > Nie działa też domniemanie, że "znak taki powinien tu być, ale go nima".

    Paaanie, wczoraj jeszcze tu był... ;)

    --
    viktorius