  • 201. Data: 2014-07-12 23:37:36
    Temat: Re: "Znaki Specjalne" w SMS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 12 Jul 2014 18:12:48 +0200, collie napisał(a):
> [...]
    > itd. On chce tylko, żeby we własnym kraju był traktowany przez operatora GSM
    > podobnie jak Amerykanin w USA, mimo tych 7 bitów i 128 znaków. I Trybun nie chce
    > słyszeć, że "to se ne da", no bo właśnie 7 bitów itd. I ma rację w tym
    > niedosłuchu, gdyż nie trzeba zmieniać standardów, by Polak płacił tak samo jak
    > Amerykanin za SMS-a: 160 znaków i szlus, bez względu na to, czy mają ogonki,
    > czy nie. Wystarczy w tym celu tylko zmiana sposobu naliczania opłaty przez
    > operatora: płacisz za 160 znaków, bez względy na to, czy te znaki mają ogonki, czy

    Ale co - zagladac ludziom w smsy ?

    Bo jeden wysle 3, i to faktycznie bedzie 160 znakow UTF-16.
    A drugi tez wysle 3, tylko to bedzie 480 znakow UTF-7.

    Jak ten drugi zaplaci tyle samo, to znow Trybun bedzie niezadowolony.

    A jak jakis Wietnamczyk wysle 3 sms pod rzad, to tez go skasowac za 3
    - wietnamskiego nie popieramy ...

    J.

  • 202. Data: 2014-07-13 08:06:37
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 12.07.14 18:55, animka pisze:

    > Skoro jest język polski w telefonie, to dlaczego nie ma liter z ogonkami?

    Są, tylko trzeba - per saldo - za nie więcej płacić. I o to się rozbija ten flejm
    - by Polak płacił tak jak Amerykaniec za 160 znaków, a nie jak za zboże - bez
    wdawania się przez Polaka w bity i kodowania, podobnie jak nie mający o tym
    pojęcia Amerykaniec. Tako rzecze Trybun.

    --
    collie

  • 203. Data: 2014-07-13 14:51:03
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-07-12 19:59, NetiaAbonent pisze:

    > Ale tam nie ma UTF-8 tylko UTF-16 :-)

    UTF-16? Serio? Nie słyszałem o zastosowaniu tego kodowania na potrzeby
    SMS/MMS. UTF-8 - jak najbardziej. Skąd wiesz, że masz UTF-16?

    Moim zdaniem każdy znak kodowany jest do UTF-8 w postaci dwóch słów
    8-bitowych. Nie badałem ale przypuszczam, że nawet znaki <127 mają
    0x00xx dopisywane tworząc zawsze 2 bajty i stąd skrócenie o połowę SMSa
    i niezależność od tego czy wpisujemy A czy Ą.

    UTF-16 to bardzo unikalne kodowanie w technice.

    > Mówiłem już. UTF-8 byłby taki, że
    > tylko znaki >127 byłyby kodowane na dwu bajtach a nie wszystkie, ale to
    > nie ma za bardzo sensu, już lepiej by wszystko było kodowane w UTF-16
    > choć w sumie dzisiaj jeden kit, 16-bitów też nie wystarcza na wszystkie
    > znaki.

    Hmmm... UTF-16 ma podobnie ale wykorzystuje 1-2 słowa po 16 bitów. Nie
    ma obowiązku kodowania znaku na 1 słowie nawet jeśli mieści się w nim.
    Można zawsze na 2.

    > I ASCII też nie jest kodowane na 8-miu bitach tylko na 7-miu :-)

    No ok, ale czy transmisja to uwzględnia? Zwykle protokoły buduje się
    tak, że wykorzystują całe bajty. Zresztą nawet licznik znaków w SMS w
    niektórych telefonach zlicza albo do 160 albo do 80. Nie widziałem
    innych wartości. Dlatego z dużym prawdopodobieństwem śmiem zakładać, że
    ASCII to zawsze 8 bitów a jakikolwiek znak spoza ASCII (z mniejszym
    przekonaniem), że to zawsze 16 bitów.

    Marek

  • 204. Data: 2014-07-13 15:39:28
    Od: "Tomek" <n...@o...pl>

    Użytkownik "Trybun" napisał:

    > Wiem że kiedyś nawet nie było możliwości korzystania z słownika polskiego,
    > natomiast teraz jest.

    Bzdura. Od kiedy masz telefon? Od roku? 15 lat temu już była taka możliwość.

    > Ale operator za korzystanie z niego każe sobie więcej płacić.

    Zawsze tak było i jest na to regulacja cenowa, której przez naście lat nie
    potrafisz zrozumieć. A rozumiesz, że mamy demokrację? Nie chcesz płacić
    więcej - nie pisz, nie wysyłaj. Masz takie prawo. I proszę, nie płacz już.

  • 205. Data: 2014-07-13 15:41:44
    Od: "Tomek" <n...@o...pl>

    Pszemol, Trybun, kto jeszcze? Atak klonów? Ręce opadają.

  • 206. Data: 2014-07-13 16:12:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 Jul 2014 14:51:03 +0200, Marek napisał(a):
    > UTF-16? Serio? Nie słyszałem o zastosowaniu tego kodowania na potrzeby
    > SMS/MMS. UTF-8 - jak najbardziej. Skąd wiesz, że masz UTF-16?

    Bo ani UTF-16, ani UTF-8, tylko UCS-2 - zwykly Unicode, gdzie kazdy
    znak ma 16 bit.
    Tak czy inaczej - zajmuje ponad dwa razy wiecej niz 7 bit w
    podstawowym alfabecie.

    > No ok, ale czy transmisja to uwzględnia? Zwykle protokoły buduje się
    > tak, że wykorzystują całe bajty.

    A tu jednak ze 160 znakow zrobilo sie 70.
    Komus sie widac 140 wydawalo malo, bo skomplikowal zycie i spakowal
    160 w standardowa ramke.
    A nam musi wystarczyc 70, co za dyskryminacja :-)

> [...]
    > innych wartości. Dlatego z dużym prawdopodobieństwem śmiem zakładać, że
    > ASCII to zawsze 8 bitów a jakikolwiek znak spoza ASCII (z mniejszym

    Niestety nie, albo 7, albo 16 bit dla wszystkich znakow.

    Zeby bylo ciekawiej, to format 8-bit jest przewidziany ... ale chyba
    nie uzywany do tekstu.

    J.

  • 207. Data: 2014-07-13 16:30:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 Jul 2014 15:39:28 +0200, Tomek napisał(a):
    > Bzdura. Od kiedy masz telefon? Od roku? 15 lat temu już była taka możliwość.

    Byla, o ile producent twojego telefonu zaprogramowal taka funkcje.

    A co tu duzo ukrywac - jestemy krajem trzeciej czy nawet dalszej
    kolejnosci ...

    J.

  • 208. Data: 2014-07-13 20:54:02
    Od: "Tomek" <n...@o...pl>

    Użytkownik "J.F." napisał:

    > Byla, o ile producent twojego telefonu zaprogramowal taka funkcje.

    Nokia 3210 i kolejne. Coś jeszcze? No chyba, że mieliście po 5 lat i nie
    pamiętacie tego.

  • 209. Data: 2014-07-13 22:27:54
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-07-13 16:12, J.F. pisze:

    > Bo ani UTF-16, ani UTF-8, tylko UCS-2 - zwykly Unicode, gdzie kazdy
    > znak ma 16 bit.

    Dzięki za sprostowanie :-)

    > A tu jednak ze 160 znakow zrobilo sie 70.
    > Komus sie widac 140 wydawalo malo, bo skomplikowal zycie i spakowal
    > 160 w standardowa ramke.
    > A nam musi wystarczyc 70, co za dyskryminacja :-)

    Z pewnością ruscy są temu winni, albo Tusk :-D Kolega Trybun będzie
    musiał rozstrzygnąć :-)

    Marek

  • 210. Data: 2014-07-14 00:42:31
    Od: "NetiaAbonent" <n...@a...invalid>

    Użytkownik "Marek" <p...@s...com>

    > UTF-16? Serio? Nie słyszałem o zastosowaniu tego kodowania na potrzeby
    > SMS/MMS.

    To weź sobie poczytaj o PDU

    > UTF-8 - jak najbardziej.

    Rewelka. Gdzie tak wyczytałeś ?

    > Skąd wiesz, że masz UTF-16?

    Stąd, że je kodowałem.

> [...]
    > dopisywane tworząc zawsze 2 bajty i stąd skrócenie o połowę SMSa i
    > niezależność od tego czy wpisujemy A czy Ą.

    Ale po co mieć swoje zdanie jak wystarczy przeczytać jak jest kodowane.

    > UTF-16 to bardzo unikalne kodowanie w technice.

    Nie, to zupełnie normalne kodowanie ... w kanale o rozmiarze 16-bitów lub po
    prostu bitowym (a nie 8-bitowym tekstowym)

> [...]
    > zawsze na 2.

    > No ok, ale czy transmisja to uwzględnia? Zwykle protokoły buduje się tak,

    To jest transmisja bezprzewodowa w ramkach o stałym rozmiarze bitowym.

> [...]
    > prawdopodobieństwem śmiem zakładać, że ASCII to zawsze 8 bitów a
    > jakikolwiek znak spoza ASCII (z mniejszym przekonaniem), że to zawsze 16

    Weź poczytaj o PDU. Można to znaleźć w wielu miejscach w internecie.