  • Data: 2009-05-20 14:12:52
    Temat: Re: Zmiana kroju pisma na niestandardowy krój na stronie WWW
    Od: Grzegorz Staniak <g...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 20.05.2009, Marek <m...@s...interia.pl> wroted:

    > "Specyfikacja CSS 2 zawierała informacje o tym, w jaki sposób możemy osadzić
    > czcionkę w dokumencie WWW. Osadzenie miało polegać na pobieraniu czcionek
    > wraz ze stroną WWW. W ten sposób miał być ominięty problem dostępności
    > różnych czcionek w różnych platformach. . Rozwiązanie takie nie przyjęło
    > się, i zostało wycofane ze specyfikacji CSS 2.1. Wydaje mi się, że jednym z
    > głównych powodów są prawa autorskie dotyczące czcionek. Osadzenie czcionek w
    > dokumencie prowadziłoby w istocie do nieograniczonego rozpowszechniania
    > czcionki."

    1) @font-face jest z powrotem częścią specyfikacji CSS3; ta funkcja jest
    już obsługiwana przez Safari 3.1 i Firefoksa w wersji 3.5 (beta); IE jak
    zwykle usiłował sobie zawłaszczyć specyfikację, tzn. owszem, od wersji
    IE 5 obsługiwał @font-face z CSS2, ale tylko z microsoftowym wynalazkiem
    w postaci EOT (Embedded Open Type) -- Safari i Firefox 3.5 obsługują TTFy
    i OTFy;

    2) problemy prawno-licencyjne na pewno będa się pojawiać, ponieważ do tej
    pory po prostu nie nie było powszechnej metody używania określonych
    fontów w publikacjach WWW, stąd to konkretne pole użytkowania nie było
    uwzględniane przez autorów i producentów fontów; z drugiej strony,
    pojawienie się typografii webowej oznacza ogromny wzrost zainteresowania
    tą branżą i per saldo na pewno się autorom opłaci; autorzy/producenci
    mogą starać się utrzymać pewien poziom kontroli nad użyciem fontów
    dostarczając usług hostingu (font nie jest pobierany ze strony np.
    www.firma.com, a tylko arkusz CSS w tym serwisie wskazuje na adres np.
    www.autor.com/fonty/costam.ttf -- w ten sposób można w pewnym stopniu
    nadzorować dystrybucję).

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ wp [dot] pl>
    Nocturnal Infiltration and Accurate Killing