    From: Raffaello <i...@o...something.else.ch>
    Date: Fri, 27 Sep 2013 23:46:22 +0200
    Subject: Re: Zestaw do oceny
    Newsgroups: pl.comp.pecet

    R.e.m.e.K wrote:

    > Ja w tej chwili nie mam odpalonej wirtualki zadnej, a juz system z softem
    > pozarl 6,5 GB. Zatem 8 GB to naprawde jak na dzis zaczyna byc malo. Przy
    > zalozeniu, ze sie na kompie robi ciut wiecej niz oglada www i poczte ;-)

    Uptime 15 dni pracy (nie licząc nocy, kiedy komp jest w uśpieniu)
    "
    # free
    total used free shared buffers cached
    Mem: 16432976 15716644 716332 0 498928 8937388
    -/+ buffers/cache: 6280328 10152648
    Swap: 4000148 153132 3847016
    "

    Jak widać, system sobie zeswapował aż 150 MB, ale po co to nie wiem, chyba tak
    "kontrolnie" ;) Poza tym - 8 GB = cache danych uruchomionych programów.
    Sama Opera w tej chwili zajmuje 4.2 GB i póki co działa stabilnie.

    Tu nie chodzi tylko o to, że ten 1 GB RAMu spokojnie wystarczy na odpalenie
    wirtualki serwera Linuksowego, a 2 GB pewnie na Windows Server 2012. Chodzi
    jeszcze o to, aby programy/demony/usługi uruchamiane na nich miały gdzie
    trzymać swoje dane, żeby nie musiały non stop grzebać pazurami po dysku,
    swapować, czy doczytywać czegoś co często jest przetwarzane.
    Gry w tej chwili zajmują po kilka GB, niektóre mają w wymaganiach nawet 6-8 GB
    pamięci. Ale jeśli chcemy, aby uruchomienie gry nie wiązało się z
    zeswapowaniem uruchomionych wcześniej programów, przeglądarek, dokumentów - to
    niestety, ale trzeba mieć tej pamięci więcej.
    Wiem, ze cena, że kosztuje - ale takiego kompa do pracy kupuje się raz na trzy
    lata? Więc lepiej odżalować i zainwestować, bo to oznacza wygodę i komfort
    pracy. Ta pamięć teraz to kilkaset złotych, ale potem to są sekundy, które
    przeliczają się ostatecznie na godziny.