  • Data: 2010-08-04 09:06:21
    Temat: Re: Zestaw ~1500 zł
    Od: Radosław Sokół <R...@p...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 02.08.2010 21:57, Budzik pisze:
    > Czy mam rozumiec, ze one nie sa wrzucane do poszczegolnych rdzeni tylko
    > chodza na jedny a reszta czeka na programy, ktore same (pojedynczy program)
    > beda w stanie korzystac z kilku rdzeni na raz?

    Odpowiedź musi być dłuższa, bo temat jest poważniejszy.

    Po pierwsze, poszczególne procesy (olewamy na razie wątki)
    wcale nie działają non-stop. Każdy proces może być w stanie:
    uśpionym, gotowym do wykonania i wykonywanym. Olbrzymia więk-
    szość procesów jest uśpiona. Oczywiście, jeden procesor może
    naraz wykonywać tylko jeden proces. Stąd oczywisty wniosek,
    że drugi rdzeń jest potrzebny dopiero, gdy co najmniej dwa
    procesy naraz są w stanie gotowym do wykonania.

    W praktyce taka sytuacja nie jest zbyt częsta, a do tego
    często proces potrzebuje wykonywać się tylko kilka milisekund
    i znów wchodzi w stan uśpienia. W takiej sytuacji nawet bar-
    dziej opłaca się wykonać sekwencyjnie dwa procesy na jednym
    rdzeniu, niż specjalnie "budzić" drugi rdzeń.

    Sytuacja zmienia się, gdy dwa procesy są w stanie gotowym
    do wykonania lub wykonywanym *non-stop*. Wtedy drugi rdzeń
    pozwala uniknąć zmian kontekstu i przełączania realizacji
    procesów.

    Zatem programy nie są "wrzucane do poszczególnych rdzeni".
    Rdzenie są wykorzystywane w razie potrzeby. Taki na przykład
    Firefox jest w stanie realizacji w zasadzie głównie w momen-
    cie wchodzenia na stronę -- potem może być uśpiony (chyba,
    że na stronie są elementy dynamiczne -- dlatego warto usuwać
    reklamy niepotrzebnie zwiększające ilość pracy wykonywanej
    przez proces). Rdzenie *zawsze* "czekają" na programy (pro-
    cesy), które potrzebują być zrealizowane w danym momencie.

    Dlatego procesory wielordzeniowe przydają się naprawdę dopie-
    ro w momencie używania programów podzielonych na wątki, albo
    jednoczesnego używania wielu jednowątkowych programów, które
    faktycznie non-stop coś liczą i obciążają procesor na 100%.
    Przy równoczesnym uruchomieniu Firefoksa, Worda, antywirusa
    i odtwarzacza MP3 wiele rdzeni prawie nic nie da, grzejąc się
    tylko niepotrzebne (zresztą system i tak będzie się starał w
    tym momencie uruchamiać jak najwięcej procesów na jednym rdze-
    niu, by oszczędzać prąd).

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |
    ......./