  • 1. Data: 2009-02-07 12:03:10
    Temat: Zdjęcia samochodów
    Od: "radoslaw" <r...@g...pl>

    Trafiłem dziś na taki artykuł:
    http://republika.onet.pl/34220,37,1,,fabryka.html
    piszą że zdjęcia były robione Nikonem D3 i z użyciem kliku lamp SB800 -
    sprawdziłem i to bardzo drogi sprzęt, czy naprawdę nie da się uzyskać takich
    efektów w tańszy sposób?

  • 2. Data: 2009-02-07 12:09:39
    Temat: Re: Zdjęcia samochodów
    Od: "basti78" <b...@o...pl>

    oczywiscie ze usyskasz........
    ten artykuł i sposób "magii" tych zdjeć tojuz przesada

    oczywiscie te zdjecia są bardzo ładne, ale dorabianie do nich nieskończonych
    teorii......

    --

    Sebastian

  • 3. Data: 2009-02-07 12:12:50
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    radoslaw pisze:
> [...]
    > sprawdziłem i to bardzo drogi sprzęt, czy naprawdę nie da się uzyskać takich

    Może być Nikon D40. Nie trzeba tu wysokich ISO, lampy prawdopodobnie w
    trybie manualnym, ale jeśli były sterowane z puszki, to też nie ma
    znaczenia, bo przy scenach statycznych i aparacie cyfrowym parametry
    można dobrać doświadczalnie na miejscu w kilka-kilkanaście minut. Trzeba
    tylko mieć pomysł na ustawienie tych lamp.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.

    --
    "Jak podały Fakty TVN: W poniedziałek ma sie rozpocząć Miedzynarodowa
    Konferencja d/s Walki ze Spamem. Organizatorzy rozesłali główne

  • 4. Data: 2009-02-07 12:22:04
    Od: Janko Muzykant <j...@w...pl>

    radoslaw pisze:
> [...]
    > sprawdziłem i to bardzo drogi sprzęt, czy naprawdę nie da się uzyskać takich

    ''W tym przypadku oprócz fotografa i kierowców niezbędny był przyjazd na
    plan makijażystki, która na miejscu zajęła się przygotowaniem modelek.''
    He, to jest niezbędne w każdym wypadku, czy się robi zdjęcia z ludźmi do
    playboya, czy do gazetki tesco. Więc jaki tu ''ten przypadek''? :)
    Bywa, że makijażystką jest modelka - jeśli potrafi to robić dobrze, nie
    widzę problemu.

    Fragment ''sztuczki z lampami'' - popularną metodą jest składanie dwóch
    ujęć, - błyskowego i zastanego przy mocnym niedoświetleniu pasywnych
    (nieświecących) elementów. Właściwie wszystkie zdjęcia z elementami
    świecącymi tak robię i wyglądają fajnie.

    Reszta to nieprzemęczająca blabla z poprawnymi podstawami dla
    czytelników gazetek z autkami. Oczywiście nie trzeba do tego D3,
    wystarczy jakakolwiek lustrzanka i odpowiedni obiektyw, lampy mogą być
    przewodowe - będzie tylko niewygoda. Takie zdjęcia wymagają lamp
    manualnych więc wszystkie superhiper wynalazki błyskowe można sobie darować.

    --
    pozdrawia Adam
    różne takie tam: www.smialek.prv.pl

  • 5. Data: 2009-02-07 12:24:48
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "radoslaw" napisał
> [...]
    > piszą że zdjęcia były robione Nikonem D3 i z użyciem kliku lamp SB800 -
    > sprawdziłem i to bardzo drogi sprzęt, czy naprawdę nie da się uzyskać

    Da się.
    Przy czym D3 + 3 x SB800 to nie jest jakiś wyjątkowy sprzęt, którego
    znaczenie należałoby jakoś szczególnie podkreślać.
    Ot normalny warsztat pracy fotografa bez sprzętowych fajerwerków.
    Dośćskromny, powiedziałbym jak na ten temat.

    "Zdjęcie wykonywano z bliskiej odległości, co dodatkowo skróciło głębię. Nie
    bez znaczenia był też aparat - pełnoklatkowy Nikon D3. Przy tej samej
    wartości przysłony w kompakcie ostre byłyby wszystkie elementy." - to zdanie
    jest całkowicie prawdziwe (choć i D60 dałoby się uzyskać niewiele słabszy
    efekt) i jeśli zastanawiasz się czy identyczne efekty dałoby się uzyskać
    kompaktem to istotnie byłoby ciężko.

    Właściwie to trudno powiedzieć o czym ten artykuł jest - bo ani nie
    dostarcza jakichś szczególnych rewelacji n/t warsztatu, ani nie pokazuje
    żadnych wyjątkowo spektakularnych efektów czy wyrafinowanych technik...
    Tak jakby był napisany do wolnej kolumny w czasopiśmie ; )

    adam

  • 6. Data: 2009-02-07 12:49:49
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Właściwie jest w tym artykule parę perełek.
    Ta poprawiła mi humor:
    "Długi czas naświetlania pozwolił nie tylko wydobyć na pierwszy plan
    włączone światła samochodu, ale także w większym stopniu wykorzystać
    oświetlenie zastane, czyli lampy wiszące na suficie. Co ciekawe, wyposażono
    je w żarówki o innej temperaturze barw."

    Ostatnie zdanie jest świetne ; )))

    adam

  • 7. Data: 2009-02-07 12:58:03
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    adam pisze:

> [...]
    > niewiele słabszy efekt) i jeśli zastanawiasz się czy identyczne efekty
    > dałoby się uzyskać kompaktem to istotnie byłoby ciężko.

    Ja tam nie widzę zdjęcia, którego nie dałoby się wykonać kompaktem (może
    z wyjątkiem tego z zoomowaniem, ale to też zależy od kompaktu, bo
    lustrzanką ze stałką też się nie da). Nie mogę też znaleźć zdjęcia do
    którego odnosi się ten cytat, ale jeśli chodzi o pierwsze zdjęcie, to
    rozmycie w tle jest raczej przy okazji niż jako zamierzony efekt,
    chociaż może nie powinienem wypowiadać takich sądów nt. zdjęcia
    zawodowego fotografa (chociaż mam podejrzenia, że mógł nie chcieć psuć
    zdjęcia dużą wartością przysłony, a Canona G9, czy Nikona P6000 jakoś
    nie wypadało mu wyciągnąć :P )
    Pozdrawiam,
    Paweł W.

  • 8. Data: 2009-02-07 13:01:23
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "adam" <j...@o...maile.com> napisał
    w wiadomości news:498d8360$1@news.home.net.pl...
> [...]
    > oświetlenie zastane, czyli lampy wiszące na suficie. Co ciekawe,
    > wyposażono je w żarówki o innej temperaturze barw."

    tak, szczególnie, że oimw nie ma czegoś takiego jak temperatura barw.
    Pewnie chodziło im o temperaturę barwową.

  • 9. Data: 2009-02-07 13:25:28
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik "Marcin [3M]" napisał

    > tak, szczególnie, że oimw nie ma czegoś takiego jak temperatura barw.
    > Pewnie chodziło im o temperaturę barwową.

    A ja oczami wyobraźni zobaczyłem fotografa (lub asystenta) wspinającego się
    po drabinie w celu wymiany żarówki na taką o "właściwej temperaturze barw"
    żeby był efekt ; ))))
    Mała wpadka autora tekstu, ale trochę rozrywki daje ; ))))

    adam

  • 10. Data: 2009-02-07 13:30:00
    Od: "adam" <j...@o...maile.com>

    Użytkownik ""Paweł W."" napisał

> [...]
    > się ten cytat, ale jeśli chodzi o pierwsze zdjęcie, to rozmycie w tle jest
    > raczej przy okazji niż jako zamierzony efekt,

    To to z wajchą wycieraczek - choć jakiś wyjątkowy przykład płytkiej GO to
    nie jest.
    Można by się też upierać, że jakoś na tą kierownicę wypadałoby poświecić.

> [...]
    > fotografa (chociaż mam podejrzenia, że mógł nie chcieć psuć zdjęcia dużą
    > wartością przysłony, a Canona G9, czy Nikona P6000 jakoś nie wypadało mu

    To nie wina fotografa ale piszącego ten felieton, który podszedł do tematu
    lekko ; )

    adam