    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
    Date: Mon, 04 Mar 2013 10:41:07 +0100

    Am 03.03.2013 13:44, schrieb Krzysztof Kucharski:

> [...]
    > zakazanie użytkowania indywidualnych instalacji antenowych. Tak się
    > składa, że jestem również licencjonowanym nadawcą w ramach radiowej
    > służby amatorskiej - inaczej mówiąc jestem "krótkofalowcem". I temat
    > instalacji anten na dachach budynków wielorodzinnych znam z autopsji. To
    > mit, że można komuś zakazać instalację systemu antenowego. To prawda, że
    > przysłowiowy "facio z wąsami" nie ma zielonego pojęcia o obowiązującym
    > stanie prawnym w naszym pieknym kraju. Nie mówiąc już o wiedzy fachowej,
    > wystarczającej, aby być partnerem dla urzędnika i skutecznie dopiąć swego.

    Jak już mój dziadek mawiał: wyżej dupy nie podskoczysz. Wiedza
    krótkofalowca i profesjonalność to co prawda podstawa (przynajmniej to
    drugie), ale jak masz cienkie warunki odbiorcze to musisz zainwestować.
    Trzeba było sobie obejrzeć instalacje antenowe w okolicach Drezna w
    latach < 1990. Wyglądały czasami jak instalacje krótkofalarskie EME.
    Lustra >5m i grupowe yagi 4x17 elementów na kratownicy 20m na przykład.
    I to kosztuje, jak napisał RoMan.
    Co do instalacji antenowych to może ci zakazać właściciel budynku,
    jeżeli jesteś najemcą lokalu. Może też zakazać zgromadzenie właścicieli,
    jak są gnojko-zielonymi. Albo mieszkasz w dzielnicy, która jest
    zabytkowa. Tak, że możesz mieć problemy.

    > Czy masz wystarczającą wiedzę, być móc podyskutować o szczegółach budowy
    > sieci emisyjnych, o punktach wspólnych, o różnicach pomiędzy NTC i TV
    > analogowa?
    > Pytanie kontrolne: gdzie wg Ciebie - w jakim miejscu sieci kształtuje
    > się rozmiary strumieni sygnałów modulacyjnych dla emisji analogowych i
    > cyfrowych?

    Na etapie produkcji. W tej chwili wszystkie programy są produkowane i
    rozsyłane cyfrowo. Albo przez satelitę, albo przez sieć też przez
    internet, ale na ogół dedykowanymi liniami. W nadajnikach analogowych
    (które na ogół też są właściwie cyfrowe) następuje konwersja.

    Ja mam jakieś 50 programów HD i z 300 programów SD w kablówce. Oprócz
    tego chyba 40 programów analogowych, ale tych prawie nie oglądam, za
    wyjątkiem jednego, którego nie ma w cyfrówce, a transmituje hokej na
    lodzie ;-).
    Jakość programów, zarówno analogowych jak i cyfrowych zależy najbardziej
    od tego, jakie pasmo przenoszenia dana stacja wykupiła. No i od
    instalacji w domu. Przy obecnie używanej modulacji 256QAM
    zniekształcenia fazowe (np. wzmacniaczy antenowych made in ChGW) mogą
    powodować typowe cegiełkowanie. Od niedawna próbuje się przejście na
    1024QAM a nawet 4096QAM. To wszystko, by upchnąć jeszcze więcej kanałów
    na strumień (256QAM umożliwia przesłanie 2-3 programów HD na "stary"
    kanał analogowy), ale 4096QAM wymaga zniekształceń fazowych około minuty
    kątowej lub mniej. Będą siupy.

    Waldek