  • Data: 2013-03-04 09:56:22
    Temat: Re: Zbliża się wyłączenie analogowej i...
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl> szukaj wiadomości tego autora

    .

    > [...]
    >
    > Tzw "warunki terenowe" to mit ;-) Dla PROFESJONALISTY, antenowca z
    > wiedzą i praktyką taki argument wywołuje jedynie wzruszenie ramion. To

    Mylisz się. W terenie górzystym odbicia sygnałów są tak duże, że typ
    anteny, jej ustawienie (kierunek) dobór wzmacniacza/tłumika mają
    drugorzędne znaczenie. Często jest tak, że mniej 'duchów' mamy
    przekręcając antenę o np 50 stopni od nadajnika, który promieniuje mocą
    15kW, znajduje się 5km od miejsca odbioru i go widać nawet z poziomu
    gruntu. Mimo to nie uda się uzyskać czystego odbioru. Ratunkiem jest
    ustawienie anteny w innym miejscu, tylko że tam instalacja anteny może
    nie być możliwa. Poza tym ten odbiór zmienia się wraz z porami roku i
    pogodą więc może się okazać, że za chwilę i tak obraz będzie do bani.
    W miastach częściej występują odbicia od budynków czy nawierzchni
    betonowych itp. - są znacznie bardziej stabilne warunki. Pogorszenie
    odbioru może być związane z budową bloku przed/obok/za, ale raz na 10
    lat antenę można ruszyć.
    W tych przypadkach DVB-T rzeczywiście się sprawdza, gdyż odbicia sygnału
    nie wpływają destrukcyjnie na odbiór. Ponoć mogą nawet pomagać.

    Mimo wszystko odbiór 'analogowy' ma swoją zaletę w postaci braku
    sztywnej granicy możliwości odebrania informacji. Pogorszenie SNR nie
    oznacza nagłego przerwania przekazu. Chociaż gdyby jeden kanał cyfrowy
    zajmował tyle co analogowy, z najlepszym FECem i przedziałem ochronnym
    to może by się okazało, że cyfrowy można można z powodzeniem odbierać
    sporo poniżej percepcji sygnału analogowego.

    --
    Michał