  • 1. Data: 2016-01-12 17:11:24
    Temat: Żarówki wracają :-)
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    http://news.mit.edu/2016/nanophotonic-incandescent-l
    ight-bulbs-0111

    Tylko pytanie kiedy i za ile kupimy takie źródło.

    Robert

  • 2. Data: 2016-01-12 17:30:46
    Temat: Re: Żarówki wracają :-)
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał
    >http://news.mit.edu/2016/nanophotonic-incandescent-
    light-bulbs-0111
    >Tylko pytanie kiedy i za ile kupimy takie źródło.

    Ja to juz kiedys czytalem.
    Tylko wtedy byla to banka pokryta lustrem dla podczerwieni.
    Bardzo dawno temu.

    Jakos nigdy sie nie pojawily, widac sprawa nie byla taka prosta, jak
    by sie wydawalo.

    A tu mnie zastanawia - skoro tajemnica sie kryje w odpowiednich
    warstwach, to po co te pierwiastki ziem rzadkich ...

    J.

  • 3. Data: 2016-01-12 17:44:15
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 12.01.2016 17:30, J.F. wrote:
> [...]
    >
    > A tu mnie zastanawia - skoro tajemnica sie kryje w odpowiednich
    > warstwach, to po co te pierwiastki ziem rzadkich ...

    Wszelkie struktuty fotoniczne są bardzo wrażliwe na paramerty
    materiału. Możę akurat jakiś taki metal/jego tlenek ma odpowiednią
    przenikalność elektryczną do tego zastosowania, a przy okazji daje
    się łatwo rozprowadzać.

    Technologia tworzenia tego kryształu może mieć kluczowe znaczenie,
    bo jak go napylają próżniowo... trochę pracy wytworzenie takiej
    warstewki zajmuje ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 4. Data: 2016-01-12 18:59:11
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 12.01.2016 o 17:30, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > A tu mnie zastanawia - skoro tajemnica sie kryje w odpowiednich
    > warstwach, to po co te pierwiastki ziem rzadkich ...

    A gdzie zobaczyłeś pierwiastki ziem rzadkich?

    --
    Kaczin

  • 5. Data: 2016-01-12 23:11:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-01-12 o 17:30, J.F. pisze:
    > Tylko wtedy byla to banka pokryta lustrem dla podczerwieni.
    A co to miało dać? Miało grzać wolfram?

    Robert

  • 6. Data: 2016-01-13 04:44:00
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" <r...@w...pl> napisał w wiadomości
    > A co to miało dać? Miało grzać wolfram?

    Wcale bym się nie zdziwił. Miałem w lampce z gwintem E14 taką żarówkę, z
    okrągłą bańką i takim kapturkiem z lusterka w środku. Osiągało to tak
    kurewsko wysoką temperaturę, że nie daj Bóg zetknąć to z czymkolwiek, prawie
    natychmiast koczyło się termicznym uszkodzeniem, nie chcę kłamać, ale chyba
    udało mi się zapalić papier, którym dotknąłem bańki. Bawiłem się ekhm,
    niepełnoletni jeszcze byłem, oględnie mówiąc, kapaniem kropelek wody i
    lubiłem patrzeć, oraz słuchać jak wrze i syczy. Ale żarówka dość szybko się
    zbuntowała i powiedziawszy dość głośno "jeb", poprzez rozsypanie się bańki w
    drobny mak oznajmiła, że nie wstanie, tak będzie leżała. Szczerze mówiąc,
    niezbyt mi było jej żal, z powodu tego grzania, które przy tej mocy, było
    daleko mocniejsze, niż w analogicznych żarówkach bez lusterka. Może to miało
    osłaniać od oślepienia? To mogli zrobić, jak z żarówką H4, ciemnoszarą
    farbą. Może miało to grzanie kierować z dala od oświetlanego? Przypiekając
    pewnie oprawkę, jak była bakelitowa, to pewnie dość szybko się skruszyła z
    erozji termicznej. Ergo, skutek w postaci korzyści żaden, to już chyba
    lepiej było zrobić z tego normalny promiennik, sreberko chociaż by
    doświetliło, nieco skupiając światło nie na oprawce, lecz na obiekcie
    oświetlanym, a grzało by powietrze, a nie zwęglało oprawkę. Bywały takie
    małe żarówki.

    --
    2-A5-5-A1-2-A1-2-A1-0-A1-0-A1-2-A1-2-A1-1-A3-1-B1

    ---
    Avast.