    Date: Sun, 03 Aug 2014 19:39:18 +0200
    From: Jack <J...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zapalanie światła triakiem

    > Słyszałem chociażby, że w ten sposób nie powinno się sterować
    > świetlówkami kompaktowymi, gdyż ich przetwornica stanowi obciążenie
    > indukcyjne, mogące zniszczyć triak. Jeśli tak, to może warto

    pojemnościowe, nie indukcyjne. Akurat indukcyjne obciążenia triaki
    znoszą dobrze, przecież wszystkie regulatory obrotów do wiertarek,
    mikserów czy odkurzaczy są na triakach a obciążeniem jest silnik.

    > to czy można się także spodziewać podobnej sytuacji w
    > przypadku LED-ów? To znaczy czy zainstalowana w nich elektronika może
    > stwarzać jakieś zagrożenie dla triaka?

    Mam LEDy włączane triakiem (bez regulacji, w zerze) i od lat działa dobrze.

    > Kolejna sprawa to włączanie w zerze. Mam zamiar dorobić do układu
    > funkcję wykrywania przejścia przez zero i wszystkie odbiorniki włączać
    > dopiero w tym momencie, celem uniknięcia udarów prądowych.

    Nie musisz nic dorabiać. Niektóre optotriaki mają taką funkcjonalność,
    po prostu zastosuj taki (np MOC3043)

    pozdrawiam