  • Data: 2024-07-20 00:46:30
    Temat: Re: Zamiana aku żelowych w UPS na LiFePo4
    Od: marekm <m...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2024-07-18 o 19:12, Marek pisze:
    > Czy można aku żelowe zastąpić takimi:
    >
    > https://allegro.pl/oferta/akumulator-lifepo4-12-8v-7
    -2ah-vt-12-8v-7-2ah-l-15878728255

    > UPS to jakiś Fidel KR3000 Online 3KVA, ma 8szt żelowych. Czy ktoś
    > ćwiczył wymianę na te litowe, czy elektronika UPS przyjmie je?

    Obawiam się, że będą problemy - choćby przy łączeniu szeregowym, klucz
    MOSFET we wbudowanym BMS jest obliczony by wytrzymać napięcie jednego
    aku ale nie większej ich liczby szeregowo (jeśli jeden odłączy a
    pozostałe 7 w baterii nadal działa) - dostanie przebicie na zwarcie i
    już nie zabezpiecza. Musiałby być jeden BMS na cały pakiet składany z
    pojedynczych ogniw, ale nie wiem czy do 32 ogniw szeregowo się łatwo
    znajdzie - do 16 bez problemu, dość typowe w magazynach energii.

    Warto sprawdzić ile ten online pobiera energii na własne potrzeby - ja
    po takim pomiarze pozbywam się kilku starych UPS-ów na rzecz jednego
    centralnego falownika hybrydowego PV, nowocześniejsza konstrukcja to
    mniejsze straty (np. kiedyś były dość wolne IGBT, dziś są dużo szybsze
    MOSFET-y SiC). Koszt energii która się marnuje na starym energochłonnym
    sprzęcie (jeśli działa cały czas) bywa porównywalny z wartością tego
    sprzętu w całkiem niedługim czasie, takie czasy że trzeba dbać o klimat
    (czytaj portfel).