    From: "Robbo" <y...@m...com>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Zakłócenia
    Date: Sat, 26 Feb 2011 00:13:45 +0100

    Postanowiłem mierzyć moim urządzeniem częstotliwość sieci elektrycznej
    (50Hz). Podłączyłem przedłużacz do gniazdka w jednym pokoju, pociągnąłem
    kabel do innego pokoju, w którym to podłączyłem go do mojego urządzenia.
    Stycznik ustawiłem w tym pierwszym pokoju (tuż obok kabla), w którym do
    gniazdka podłączony był przedłużacz. Sam poszedłem do pokoju z urządzeniem.
    Częstotliwość mierzona, wskazywana na wyświetlaczu zakłócała się. Myślę, że
    słusznym wnioskiem będzie stwierdzenie, że nie zakłóca się mój układ jako
    taki, ale idą szpilki w sygnale mierzonym. Pomógł kondensator na wejściu
    układu pomiaru częstotliwości. Teraz stycznik nie robi już wrażenia na moim
    układzie. Nie wchodzi w grę uśrednianie, gdyż urządzenie ma reagować szybko
    na zmianę częstotliwości -- nie jest to zwykły miernik, ale sterownik.

    Wytoczyłem działo innego kalibru -- domowej roboty jonizator.
    Na wejście układu pomiaru częstotliwości podłączyłem się po prostu do
    gniazdka elektrycznego w domu (50Hz). Jonizatorem dotykałem metalowej
    obudowy mojego urządzenia. Wygląda na to, że wyświetlana częstotliwość była
    stabilna.
    Teraz zamiast mierzyć częstotliwość sieci elektrycznej, podłączyłem się pod
    generator Zopan KZ 1405 (częstotliwość 50Hz, amplitida maksymalna, czyli
    24V). Generator stał w tym samym pokoju, co urządzenie mierzące
    częstotliwość. Ponownie włączyłem jonizator i dotknąłem obudowy mojego
    urządzenia. Teraz częstotliwość zaczęła skakać o jakieś 2Hz. OK, pomyślałem,
    pewnie zakłóca się generator. Niemniej dziwne było to, że teraz jonizator
    zaczął wpływać na wyświetlacz (używam wyświetlacz graficzny 192x64 piksele,
    białe piksele na niebieskim tle; KS0108). Podświetlenie wyświetlacza zaczęło
    nieco migotać. W pewnym momencie musiało dojść do zakłócenia transmisji
    między mikrokontrolerem a wyświetlaczem, gdyż pozostał na wyświetlaczu mały
    artefakt (kilka pikseli, które są normalnie usuwane podczas odświeżania
    grafiki pozostało na ekranie). I tu mam zagwozdkę, dlaczego tak się dzieje.
    Przy pomiarze częstotliwości z sieci jest OK, a z generatorem zakłóca się
    nawet wyświetlacz. Obudowa jest dwuczęściowa, polakierowana; część dolna
    była skręcona z górną jedną śrubą (mam nadzieję, że lakier był zdarty
    wystarczająco i był kontakt). Uziemiałem też obudowę, ale jakiejś wyraźnej
    różnicy nie było.

    Robbo