-
1. Data: 2022-02-14 11:41:20
Temat: Zabezpieczenie silnika 3f
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
Silnik pompy próżniowej zabezpieczony jest widocznym bezpiecznikiem.
https://photos.app.goo.gl/A6oGb4v8XczqstUg9
Mam nadzieję, że nie będzie problemy z otwarciem albumu.
Pompa przez lata działała godzinami non-stop.
Aż nagle raczej po długiej pracy zadziałało zabezpieczenie.
Silnik podłączony w trójkąt. Przez lata nie sprawdzałem ani tabliczki
silnika i zabezpieczenia. Widać, że trochę się rozmija. No ale przez
lata działało.
Cęgowym sprawdzałem prąd, ale momentu zadziałania zabezpieczenia nie
uchwyciłem. Bierze około 6 A, gdy jest próżnia, jak rozszczelniona to 9 A.
Jest jakiś sposób, aby sprawdzić dlaczego on zadziałał? Czy część
termiczna czy elektromagnetyczna?
Myślałem, że znajdę jakiś tani oscyloskop USB z rejestracją danych, do
tego przekładnik na kabel, ale cena przewyższa nowe zabezpieczenie.
Może przekładnik do karty dźwiękowej?
Robert
-
2. Data: 2022-02-14 13:13:16
Temat: Re: Zabezpieczenie silnika 3f
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 14 Feb 2022 11:41:20 +0100, Robert Wańkowski wrote:
> Silnik pompy próżniowej zabezpieczony jest widocznym bezpiecznikiem.
> https://photos.app.goo.gl/A6oGb4v8XczqstUg9
>
> Mam nadzieję, że nie będzie problemy z otwarciem albumu.
ktory to bezpiecznik - Moeller ?
> Pompa przez lata działała godzinami non-stop.
> Aż nagle raczej po długiej pracy zadziałało zabezpieczenie.
> Silnik podłączony w trójkąt. Przez lata nie sprawdzałem ani tabliczki
> silnika i zabezpieczenia. Widać, że trochę się rozmija. No ale przez
> lata działało.
> Cęgowym sprawdzałem prąd, ale momentu zadziałania zabezpieczenia nie
> uchwyciłem. Bierze około 6 A, gdy jest próżnia, jak rozszczelniona to 9 A.
>
> Jest jakiś sposób, aby sprawdzić dlaczego on zadziałał? Czy część
> termiczna czy elektromagnetyczna?
Elektromagnetyczna powinna miec spory nadmiar z uwagi na prad
rozruchowy silnika. Czesto 5x bywa za malo, trzeba 10x.
Wiec zeby w normalnej pracy zadzialala ... malo prawdopodobne.
Raczej termik ... chyba, ze jakies chwilowe wyladowanie.
> Myślałem, że znajdę jakiś tani oscyloskop USB z rejestracją danych, do
> tego przekładnik na kabel, ale cena przewyższa nowe zabezpieczenie.
>
> Może przekładnik do karty dźwiękowej?
Albo np 3 sztuki LE-01 i jakis rejestrator impulsow ...
Albo zwykly amperomierz (trzy) i patrzec co sie dzieje ... praca na
granicy bezpiecznika czy nie ...
J.
-
3. Data: 2022-02-14 14:59:07
Temat: Re: Zabezpieczenie silnika 3f
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
W dniu 2022-02-14 o 13:13, J.F pisze:
>
> ktory to bezpiecznik - Moeller ?
Tak, i innym zdjęciu jego dane.
>
>> Pompa przez lata działała godzinami non-stop.
>> Aż nagle raczej po długiej pracy zadziałało zabezpieczenie.
>> Silnik podłączony w trójkąt. Przez lata nie sprawdzałem ani tabliczki
>> silnika i zabezpieczenia. Widać, że trochę się rozmija. No ale przez
>> lata działało.
>> Cęgowym sprawdzałem prąd, ale momentu zadziałania zabezpieczenia nie
>> uchwyciłem. Bierze około 6 A, gdy jest próżnia, jak rozszczelniona to 9 A.
>>
>> Jest jakiś sposób, aby sprawdzić dlaczego on zadziałał? Czy część
>> termiczna czy elektromagnetyczna?
>
> Elektromagnetyczna powinna miec spory nadmiar z uwagi na prad
> rozruchowy silnika. Czesto 5x bywa za malo, trzeba 10x.
>
> Wiec zeby w normalnej pracy zadzialala ... malo prawdopodobne.
> Raczej termik ... chyba, ze jakies chwilowe wyladowanie.
>
>> Myślałem, że znajdę jakiś tani oscyloskop USB z rejestracją danych, do
>> tego przekładnik na kabel, ale cena przewyższa nowe zabezpieczenie.
>>
>> Może przekładnik do karty dźwiękowej?
>
> Albo np 3 sztuki LE-01 i jakis rejestrator impulsow ...
Mam taki wolny
https://orno.pl/produkt/1083/3-fazowy-licznik-energi
i-elektrycznej-80a-mid-3-moduly-din-th-35mm
impuls byłby co słabą sekundę. Ale czymś trzeba to zapisać.
> Albo zwykly amperomierz (trzy) i patrzec co sie dzieje ... praca na
> granicy bezpiecznika czy nie ...
No mam cęgowy, tak jak pisałem 6-6,5 A. Widać, że na granicy, ale wiele
lat działało.
Robert
-
4. Data: 2022-02-14 15:50:26
Temat: Re: Zabezpieczenie silnika 3f
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
On Mon, 14 Feb 2022 14:59:07 +0100, Robert Wańkowski wrote:
> W dniu 2022-02-14 o 13:13, J.F pisze:
>> ktory to bezpiecznik - Moeller ?
> Tak, i innym zdjęciu jego dane.
trudno odszukac ... 6.3A ?
>>> Cęgowym sprawdzałem prąd, ale momentu zadziałania zabezpieczenia nie
>>> uchwyciłem. Bierze około 6 A, gdy jest próżnia, jak rozszczelniona to 9 A.
>>>
>>> Jest jakiś sposób, aby sprawdzić dlaczego on zadziałał? Czy część
>>> termiczna czy elektromagnetyczna?
>>
>> Elektromagnetyczna powinna miec spory nadmiar z uwagi na prad
>> rozruchowy silnika. Czesto 5x bywa za malo, trzeba 10x.
>>
>> Wiec zeby w normalnej pracy zadzialala ... malo prawdopodobne.
>> Raczej termik ... chyba, ze jakies chwilowe wyladowanie.
>>
>>> Myślałem, że znajdę jakiś tani oscyloskop USB z rejestracją danych, do
>>> tego przekładnik na kabel, ale cena przewyższa nowe zabezpieczenie.
>>>
>>> Może przekładnik do karty dźwiękowej?
>>
>> Albo np 3 sztuki LE-01 i jakis rejestrator impulsow ...
>
> Mam taki wolny
> https://orno.pl/produkt/1083/3-fazowy-licznik-energi
i-elektrycznej-80a-mid-3-moduly-din-th-35mm
> impuls byłby co słabą sekundę.
Powinien wystarczyc. Wszak chcesz zmierzyc prad duzy przed
zadzialaniem bezpie
>Ale czymś trzeba to zapisać.
Jakies tam arduino ... albo kamera video z rejestratorem :-)
>> Albo zwykly amperomierz (trzy) i patrzec co sie dzieje ... praca na
>> granicy bezpiecznika czy nie ...
>
> No mam cęgowy, tak jak pisałem 6-6,5 A. Widać, że na granicy, ale wiele
> lat działało.
No to sam widzisz - bezpiecznik mogl sie troche zestarzec, kiedys
wywalal przy 7.5A, teraz przy 6.8. Temperatura otoczenia wzrosla ...
ale przeciez zima jest.
Smar sie zestarzal, albo proznia jakas gorsza - a jak widac - pracuje
na granicy.
Albo np kiedys w miare szybko odpompowywal i prad spadal do 6.5A,
dzis troche wolniej, 9A plynie dluzej, a bezpiecznik po minucie
wybija.
Bez rejestracji sie nie dowiesz.
Albo wiekszy bezpiecznik ... i termometr na silnik.
J.
-
5. Data: 2022-02-14 16:41:33
Temat: Re: Zabezpieczenie silnika 3f
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
W dniu 2022-02-14 o 15:50, J.F pisze:
> On Mon, 14 Feb 2022 14:59:07 +0100, Robert Wańkowski wrote:
>> W dniu 2022-02-14 o 13:13, J.F pisze:
>>> ktory to bezpiecznik - Moeller ?
>> Tak, i innym zdjęciu jego dane.
>
> trudno odszukac ... 6.3A ?
Tak, 6,3 A.
To żółte pokrętło kręci się w nieskończoność. Kawałek za 6,3 spada do
minimalnego prądu. Jak miałem zdjęta osłonę, ustawiłem maksymalnie ile
można.
>
>>>> Cęgowym sprawdzałem prąd, ale momentu zadziałania zabezpieczenia nie
>>>> uchwyciłem. Bierze około 6 A, gdy jest próżnia, jak rozszczelniona to 9 A.
>>>>
>>>> Jest jakiś sposób, aby sprawdzić dlaczego on zadziałał? Czy część
>>>> termiczna czy elektromagnetyczna?
>>>
>>> Elektromagnetyczna powinna miec spory nadmiar z uwagi na prad
>>> rozruchowy silnika. Czesto 5x bywa za malo, trzeba 10x.
>>>
>>> Wiec zeby w normalnej pracy zadzialala ... malo prawdopodobne.
>>> Raczej termik ... chyba, ze jakies chwilowe wyladowanie.
>>>
>>>> Myślałem, że znajdę jakiś tani oscyloskop USB z rejestracją danych, do
>>>> tego przekładnik na kabel, ale cena przewyższa nowe zabezpieczenie.
>>>>
>>>> Może przekładnik do karty dźwiękowej?
>>>
>>> Albo np 3 sztuki LE-01 i jakis rejestrator impulsow ...
>>
>> Mam taki wolny
>> https://orno.pl/produkt/1083/3-fazowy-licznik-energi
i-elektrycznej-80a-mid-3-moduly-din-th-35mm
>> impuls byłby co słabą sekundę.
>
> Powinien wystarczyc. Wszak chcesz zmierzyc prad duzy przed
> zadzialaniem bezpie
>
>> Ale czymś trzeba to zapisać.
>
> Jakies tam arduino ... albo kamera video z rejestratorem :-)
>
>>> Albo zwykly amperomierz (trzy) i patrzec co sie dzieje ... praca na
>>> granicy bezpiecznika czy nie ...
>>
>> No mam cęgowy, tak jak pisałem 6-6,5 A. Widać, że na granicy, ale wiele
>> lat działało.
>
> No to sam widzisz - bezpiecznik mogl sie troche zestarzec, kiedys
> wywalal przy 7.5A, teraz przy 6.8. Temperatura otoczenia wzrosla ...
> ale przeciez zima jest.
> Smar sie zestarzal, albo proznia jakas gorsza - a jak widac - pracuje
> na granicy.
> Albo np kiedys w miare szybko odpompowywal i prad spadal do 6.5A,
> dzis troche wolniej, 9A plynie dluzej, a bezpiecznik po minucie
> wybija.
> Bez rejestracji sie nie dowiesz.
> Albo wiekszy bezpiecznik ... i termometr na silnik.
A tak według prawideł jaki tam powinien być bezpiecznik?
A teraz na szybko skorzystam ze styków pomocniczych bezpiecznika do
zatrzymania maszyny.
Robert
-
6. Data: 2022-02-14 18:13:16
Temat: Re: Zabezpieczenie silnika 3f
Od: PeJot <P...@n...pl>
W dniu 2022-02-14 o 11:41, Robert Wańkowski pisze:
> Silnik pompy próżniowej zabezpieczony jest widocznym bezpiecznikiem.
> https://photos.app.goo.gl/A6oGb4v8XczqstUg9
>
> Mam nadzieję, że nie będzie problemy z otwarciem albumu.
>
> Pompa przez lata działała godzinami non-stop.
> Aż nagle raczej po długiej pracy zadziałało zabezpieczenie.
> Silnik podłączony w trójkąt. Przez lata nie sprawdzałem ani tabliczki
> silnika i zabezpieczenia. Widać, że trochę się rozmija. No ale przez
> lata działało.
> Cęgowym sprawdzałem prąd, ale momentu zadziałania zabezpieczenia nie
> uchwyciłem. Bierze około 6 A, gdy jest próżnia, jak rozszczelniona to 9 A.
>
> Jest jakiś sposób, aby sprawdzić dlaczego on zadziałał? Czy część
> termiczna czy elektromagnetyczna?
>
> Myślałem, że znajdę jakiś tani oscyloskop USB z rejestracją danych, do
> tego przekładnik na kabel, ale cena przewyższa nowe zabezpieczenie.
I od tego należy zacząć.
Co się mogło zepsuć - silnik, pompa lub wyłącznik silnikowy. To ostatnie
chyba najprostsze do podmiany, a i jego parametry zwyczajnie mogły się
rozjechać ze starości, szczególnie iż ustrojstwo eksploatowane na
granicy możliwości ( 6.3 A - 9 A ).
--
P. Jankisz
Sygnaturka zastępcza
-
7. Data: 2022-02-14 20:45:45
Temat: Re: Zabezpieczenie silnika 3f
Od: PiteR <e...@f...pl>
in <news:620a31cf$0$6634$65785112@news.neostrada.pl>
user Robert Wańkowski pisze tak:
> Silnik podłączony w trójkąt.
na pewno trójkąt?
a jakie jest napięcie międzyfazowe?
> Cęgowym sprawdzałem prąd, ale momentu zadziałania zabezpieczenia
> nie uchwyciłem. Bierze około 6 A
6A no to na granicy blisko 6.3A
> gdy jest próżnia, jak rozszczelniona to 9 A
więcej bierze bez obciążenia?
> Jest jakiś sposób, aby sprawdzić dlaczego on zadziałał? Czy część
> termiczna czy elektromagnetyczna?
pompa ma ciężej. może się przyciera.
takie silniki 2.2kW brały około 3.8A z 400v w gwiazdę
na cyrkulacjach c.w. prąd rozruchowy 42A.
--
Piter
stary niedźwiedź mocno śpi
-
8. Data: 2022-02-14 21:18:37
Temat: Re: Zabezpieczenie silnika 3f
Od: Mirek <m...@n...dev>
On 14.02.2022 11:41, Robert Wańkowski wrote:
> Pompa przez lata działała godzinami non-stop.
> Aż nagle raczej po długiej pracy zadziałało zabezpieczenie.
> Silnik podłączony w trójkąt. Przez lata nie sprawdzałem ani tabliczki
No raczej nie w trójkąt, bo ma mieć 400 w gwiazdę.
Zacząłbym od przedmuchania tego Moellera, bo jest tam trochę syfu, a
termik tego nie lubi.
Silnik można sprawdzić na izolację, ale to raczej nie to.
Zakładam, że nie grzeje się ani nie buczy nadmiernie, bo to by zdradzało
nadpalenie.
--
Mirek.
-
9. Data: 2022-02-15 09:03:22
Temat: Re: Zabezpieczenie silnika 3f
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
W dniu 2022-02-14 o 20:45, PiteR pisze:
> in <news:620a31cf$0$6634$65785112@news.neostrada.pl>
> user Robert Wańkowski pisze tak:
>
>> Silnik podłączony w trójkąt.
>
> na pewno trójkąt?
> a jakie jest napięcie międzyfazowe?
Tak, trójkąt, 400 V.
>
>> Cęgowym sprawdzałem prąd, ale momentu zadziałania zabezpieczenia
>> nie uchwyciłem. Bierze około 6 A
>
> 6A no to na granicy blisko 6.3A
No tak, przez lata tak chodziło.
>
>
>> gdy jest próżnia, jak rozszczelniona to 9 A
>
> więcej bierze bez obciążenia?
Tak.
>
>
>> Jest jakiś sposób, aby sprawdzić dlaczego on zadziałał? Czy część
>> termiczna czy elektromagnetyczna?
>
> pompa ma ciężej. może się przyciera.
Dlatego ciekaw jestem prądów.
>
> takie silniki 2.2kW brały około 3.8A z 400v w gwiazdę
> na cyrkulacjach c.w. prąd rozruchowy 42A.
>
Z rozruchem od razu w trójkąt nie ma problemu.
Robert
-
10. Data: 2022-02-15 09:10:31
Temat: Re: Zabezpieczenie silnika 3f
Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
W dniu 2022-02-14 o 21:18, Mirek pisze:
> On 14.02.2022 11:41, Robert Wańkowski wrote:
>
>> Pompa przez lata działała godzinami non-stop.
>> Aż nagle raczej po długiej pracy zadziałało zabezpieczenie.
>> Silnik podłączony w trójkąt. Przez lata nie sprawdzałem ani tabliczki
>
> No raczej nie w trójkąt, bo ma mieć 400 w gwiazdę.
O kurde! Zaraz sprawdzę.
> Zacząłbym od przedmuchania tego Moellera, bo jest tam trochę syfu, a
termik tego nie lubi.
Tak zrobiłem.
> Silnik można sprawdzić na izolację, ale to raczej nie to.
> Zakładam, że nie grzeje się ani nie buczy nadmiernie, bo to by
zdradzało nadpalenie.
>
Grzał się zawsze, bo pompa grzeje się, a jej chłodnica/odolejacz mgły
jest tuż obok korpusu silnika.
Multimetrem ma sens sprawdzać izolację?
Robert