  • Data: 2016-09-08 13:16:09
    Temat: Re: Za komuny to było wesoło !!
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    >Świadectwo z epoki, czyli początek powieści "Boczne drogi"
    >Chmielewskiej. 1976. Przypominam, że jest tu tylko tyle, ile cenzura
    >przepuściła...

    Przypominam, ze to pisarka niemal fantastyczna :-)
    Z cenzura raczej nie miala problemow, bo im w droge nie wchodzila.
    Z pozniejszych publikacji mozna by wnioskowac, ze komuna ja uwierala
    mocno ... ale w ostry konflikt raczej nie wchodzila.
    Wiedziala co jej wolno :-)

    Prywatnie tez daleka od "przecietnej Polki".

    >"Od Teresy, mojej ciotki z Kanady, przyszedł list. Powiadomiła nas,
    >że samolot wycieczkowy Polonii kanadyjskiej

    Rok byl 1976, moze 75 jak pisala - Partia popierala odwiedziny.

    >Co my jej damy do jedzenia? Poprzednim razem
    >jadła tylko chudą szynkę, skąd ja jej wezmę chudą szynkę? -- A tłustą
    >szynkę masz? -- spytała jadowicie jej siostra, druga moja ciotka,
    >Lucyna.

    >Tak, tak, szynka była i wszystko. I kolejek nie było.

    Rok byl 76. Szynka jeszcze byla. Juz nie tak bardzo, bo wlasnie
    zaczely sie przejsciowe klopoty zaopatrzeniowe i protesty robotnikow w
    Radomiu, Ursusie itp.
    Zakonczona kartami na cukier.
    A zauwaz, ze to wszystko dlatego, ze komuchy rzadzic nie potrafily, na
    ekonomii ani psychologii sie nie znali,
    uparli sie przy cenach urzedowych stalych, wprowadzili by 5% podwyzke,
    to nikt by nie protestowal.
    A nie wprowadzali, nie wprowadzali i trzeba bylo 100% ...

    Zreszta ... w d* sie robotnikom od dobrobytu poprzewracalo, bo to juz
    byl okres gierkowskiego dobrobytu.
    Tylko sie wlasnie zaczal konczyc, jeszcze pare lat i na splaty
    kredytow nam zabraklo.

    Pozniej nawiasem mowiac tez szynka byla, choc raczej nalezy napisac
    "bywala", niekoniecznie chuda, od lat 80-tych na kartki.
    Zreszta jeden z postulatow Solidarnosci, aby te kartki wprowadzic.

    >I nie mieszkaliśmy (z obojgiem rodziców pracujących!!!) we wspólnym
    >mieszkaniu z obcymi ludźmi. Przyśniło mi się. Czy ktoś w ogóle teraz
    >jest w stanie wyobrazić sobie takie warunki?

    Mlodych bez dzieci to wielu - wynajmuja jakies mieszkanie w kilka
    osob.

    Przy czym tez nie mow, ze to jakas norma wtedy byla. We Wroclawiu ja
    mieszkalem w samodzielnym mieszkaniu (tzn rodzice mieszkali, a ja jako
    dziecko).
    I chyba wszyscy sasiedzi tez.
    Bloki nowe, przydzial samodzielny - to tylko na Alternatywy 4 mogl byc
    przydzial dwurodzinny, a i tak przez pomylke :-)
    W Warszawie moglo to statystycznie inaczej wygladac - no coz, pewna
    zaszlosc historyczna.

    A w ktorej z ksiazek Chmielewskiej rodzina mieszka z obcymi ? :-)
    Nie mowie, ze tak nie bylo - ale nowe budynki powstawaly i standard
    zycia sie polepszal.
    Po czym ... minelo 25 lat, dzis srednia krajowa wysoka, ale tak
    jeszcze ze 2-3 lata temu - moze i dwoje rodzicow pracuje, ale na kasie
    w supermarkecie nie w Warszawie, to ile mogli dostac na reke ?
    Bo jak 2*1500 ... to nie wiem czy ich na mieszkanie bedzie stac ...
    bank chyba powie, ze nie ... na pol byloby ich stac :-)

    A dalej ... w latach 60-tych M4 budowane we Wroclawiu liczylo 45m. W
    latach 70-tych juz 55m.
    W latach 80-tych ... moze juz niekoniecznie M4, ale mieszkan po 60-80m
    sporo zbudowano.

    A w latach 2010-tych, na rynku znow dominuja mieszkania po 30-50m.
    Fakt, ze to sie teraz nazywa kawalerka lub M3.
    A takie 80m kosztuje tyle, ze czlowiek sie za domkiem rozglada ... za
    komuny tez niektorzy domki zbudowali, i wcale nie trzeba bylo
    sekretarzem byc.

    J.