    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wyświetlacz z interfejsem RGBTTL
    Date: Mon, 6 Nov 2023 19:58:56 +0100
    <uib118$h2l6$1@dont-email.me> <1...@4...net>
    <uib652$huat$1@dont-email.me> <pw5piozzuvva$.o99p103q93k6.dlg@40tude.net>

    On 06/11/2023 19:24, J.F wrote:
    > A pewnie nigdy nie napisales stosu w assemblerze. Za duża kobyła.

    Ja nie. Kolega tak, jak twierdził, dwa razy pisał to samo (TCP), w tej
    samej fimie, do tego samego produktu, bo procesor na którym można było
    by skompilować gotowca kosztował o dolara więcej, wiec sprawdzali dwa
    tańsze. Nie w gołym asm. Takim przeplatanym z C.

    > No sam widzisz - albo sie przesiadamy i piszemy wszystko od nowa,
    > tudzież wymieniamy cały sprzęt, albo ktos poprawi ten assembler w
    > godzinę czy kilka :-)

    Oba wariany idityczne.

    Ja proponuję wariant: zmiana -DCPU=XXX na -DCPU=YYY i poprawka w 4
    miejscach w HAL.

    ALe trzeba było o tym myśleć 20 lat temu.

    > Podejrzewam, ze sie mylisz.
    > Nowy szybki procesor, to jednak nowy projekt, czesto mocno nowy.

    Niby czemu?

    > Czyli i tak duzo roboty.

    Nie.

    Zobacz arduino. Te same bibliteki są na tyle abstrakcyjne, że banglają
    na prockach od 8 do 32 bitów, od bajtów RAMu do megabajtów.

    To się wzieło z dobrej architektury, oddzielającej logikę biznesową od
    wartwy hardware.

    A nie z hackowania w asemblerze.

    > A "modemy GSM" ... nie straciły racji bytu? Stary GSM TDMA chyba
    > likwidują, teraz jakies LTE, pare innych standardów już było ...

    Niech zgadnę, implementacje LTE9 będzie pogadniać 8051 z zegarem 5Ghz?
    Nie zdzwiłbym się ani trochę.

    > Ale kto chcialby dofinansowac 8051?

    Ktoś, kto nie wie, że to furmanka?

    Czyli mniej wiecej każdy "inwestor", czyli bankowiec z kredytem, po
    kierunku tumanistycznym?

    Dostać można doinwestowanie wielu bezużytecznych rzeczy. Dlaczego nie
    "najszybszego procesora na świecie"?

    > Na 6502 moze by sie jeszcze paru znalazlo, ale po co - zeby napisac
    > najszybszego tetrisa na swiecie?

    Zabawne, ale Megawin produkuje je do dzisiaj w formie uC ;)

    > Dotacja musiałaby byc panstwowa :-)

    Taką nawet łatwiej wyrwać, dają ją nie tylko tumaniści, ale też
    jednocześnie idioci.

    > A tego akurat w artykule nie ma.

    Jak mówię, zasłyszane od pracownika. Niestety nie mam, po tylu latach,
    źródła, ale padło w jakimś wywiadzie.

    > Moze i tak ... ale bedzie ten kod chodzil przy tej predkosci?

    Się doda sleepa.

    > O linie to Ty sie nie martw - 24 linie na same dane.

    Ale one mogą lecieć wprost z RAMu. A HSYNC jednak sterował by CPU.

    > Te 24 bit RGB istotnie jakos tak mi wygląda.
    > Ale co proponujesz "lepszego"

    Pfff, bo ja wiem. HDMI nawet. Cokolwiek szeregowego.

    Mam tu na tapecie obecnie jakiś wyświetlacz VGA, bodaj 15 bit, z SPI,
    taki maleńki. To będą grube dziesiątki MHz. Ale jak patrze na cenę Pi
    Nano, to jakoś mi machanie drutami nawet w setce Mhz nie straszne.

    > Widac sekunda to jeszcze znośnie i nikogo innego nie denerwuje :-)

    Dokładnie. Dlatego ja mam ochotę wychłostać architekta tego guano, ale
    *tylko* ja.

    > Ale co byś chciał przez te sekunde robić?

    Przejść nastepne 5 kanałów w górę. Na większości CRT to było możliwe.

    > Bo zmieniłeś kanał, teraz trzeba poczekac aż odpowiednie dane nadejdą,
    > aby mozna było go wyświetlic. I to trwa około sekundy wlasnie?

    Nie trzeba. Ja chcę zmienić kanał na nastepny. Tymczasem jestem
    blokowany aż nadejdzie sygnał, albo dekoder się podda.

    > No to jakos tam zamarkowali, bo inaczej to bym chyba tez narzekał.
    > Ale ja, k*, czasem, chce szybko aparat działający, a nie markowanie.

    Zwyczajowo jedyne co chcesz to natychmiastowego potwierdzenia akcji, a
    nie samej akcji. Aparat może jest tutaj specyficzny. Swoją drogą miałem
    nadzieję, że ktoś w końcu zrobi autonomiczny aparat w telefonie, taki z
    gatunku milisekund od naciśnięcia mechanicznego przycisku, ale znowu:
    suweren nie potrzebuje, można poczekać sekundkę, dziubek i tak się
    układa dłużej.

    > A ja chce szybko aparat, a nie tracenie czasu na niepotrzebny obrazek
    > :-P

    99% przypadków pozostałych operacji na UI nie wymaga akcji, tylko
    markowania. Coś jak ładowanie prostokątów zamiast obrazków. A już możesz
    przewijać stronę. Oczywiście twórcy portali do dzisiaj nie potrafią
    ogarnąc stabilnej geometrii strony, ale tam też dziadstwo na
    dziadostwie. Powiedzmy, że powinno tak być.

    > Cie nie bardzo rozumiem, co znaczy "zmienic kanał".
    > Numerek na ekranie ma się zmienic?

    Tak.

    Oglądam 11-kę. Chce obejrzeć 13-tkę. Kosztuje mnie to, zamiast 0.5sek na
    dwa kliknięcia, około 2 sekund, aż zobacze co jest na 12, który mnie nie
    interesuje, do tego czasu dekoder ignoruje, lub nie, wciskanie klawiszy.
    Kończysz na powolnym wciskaniu co kanał "up" i czekania za kazdym razem
    na sygnał.

    Wciśnięcie "13" wymaga spojrzenia na pilota i też trwa, bo jeszcze enter.

    > Mnie tam raczej wk* te numerki kanałów. I niewielkie mozliwosci
    > zrobienia "ulubionych"/uporządkowania listy.
    > A moze przy setce to sie juz po prostu nie da?

    Zauważyłem, że szybko dostosowuje się do obsługui "cztery w górę" niż do
    pamiętania cyferek.

    > Osobna sprawa, ze takie wzorce są właśnie propagowane.
    > Ale wlasnie usiłowałem program poprawić, żeby tak bardziej
    > responsywnie chodził ... ciężkie zadanie :-)

    Nikt nie twierdzi, że lekkie. Po 17 latach męczenia jako dev
    komercyjnego UI, coś niby potafię w tym temacie, ale to jeszcze nie jest
    moment kiedy mogę powiedzieć "wiem jak to zrobić".

    > Tu sie zawiesza na grube sekundy, to jest cos innego.

    Widocznie przeładowuje 7 róznych biblitek obsługi XMLa. Gdzieś widziałem
    zdekompilowaną jakąś aplikację bankową z takim felerem jako przykład do
    czego doprowadza oszczędzanie i outsourcing. Każda część pisana przez
    "kontraktorów", używała innej. Zlepili gumą do żucia. Bank bodaj hiszpański.

    > Outlook to gdzies te emaile musi trzymac.

    Tak, na serwerze.

    > Teams to ch* wie, co teraz w sobie ma.

    W obu przypadkach jest inny feler: aby zabezpieczyć prywatne dane, oba
    programy (outlook i teams) działają - fanfary - w emulatorze androida.
    Który allokuje sobie solidne GB na starcie. Taka rekurencja.

    > No ale przeciez narzekasz na asemblerowców, to co się dziwisz :-)

    W przypadku Androida narzekam na obiektowców.

    Ja ogólnie narzekam.

    Taka narodowość.