  • 1. Data: 2012-10-11 22:18:00
    Temat: Wysterowanie wyświetlaczy LED
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    Witajcie,

    Nie miałem do czynienia jeszcze z taką sytuacją i nie bardzo potrafię
    dobrać właściwe rozwiązanie, więc proszę was o pomoc. Sytuacja jest
    następująca:

    Układ zasilany jest generalnie z zasilacza impulsowego 6,5v. Scalaki
    (mikrokontroler, RTC, CD4543BE) zasilane są z LM7805CV, gdyż ATMega
    szaleje przy napięciu powyżej 6v.

    Zastosowałem 4 multipleksowane, dość spore wyświetlacze 7-segmentowe
    (a-1501e). Zależy mi na maksymalnej ich jasności (na LM7805 była
    tragedia, bezpośrednio pod zasilacz trochę lepiej, ale widać że są
    głodne), więc w oparciu o układ ICL7660 zbudowałem podwajacz napięcia
    specjalnie dla nich, dostaję ok. 11v, cudnie, fajnie świeci na sucho.
    Wyświetlacze mają wspólną anodę, więc poprzez rezystory 220ohm
    podłączyłem segmenty do dekodera 4543. Co do anod zaś... popełniłem
    błąd, ładując układ HEF4066, nie doczytując że nie może za bardzo
    przepuszczać napięcia wyższego niż zasilania tegoż układu. Karmiąc go
    napięciem z podwajacza oczywiście działy się cyrki i przełączanie nie
    działało. Podwyższając napięcie zasilania 4066 do owych 11v, znowu nie
    działało sterowanie z ATmegi, prawdopodobnie za małe napięcie. Jedyną
    działającą kombinacją było puszczenie ATmegi na 6,5v (więc tyle mogła
    dać na wyjściu logicznym dla 4066), i wszystko byłoby w porządku, ale
    zaczynała się wieszać i robić cuda.

    Przepraszając za przydługi wywód laika, mam pytanie - jak najprościej i
    najlepiej jednocześnie, wysterować te LEDy napięciem 11v przełączanym z
    ATmegi? Coś z TC4467/TC4468/TC4469, albo TC426/427/428 x 2? Myślę w
    dobrym kierunku?

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 2. Data: 2012-10-11 22:28:12
    Temat: Re: Wysterowanie wyświetlaczy LED
    Od: "Piotrek_P" <p...@o...pl>

    Użytkownik "Bartosz Derleta" <b...@d...ocm> napisał w wiadomości
> [...]
    > ATmegi? Coś z TC4467/TC4468/TC4469, albo TC426/427/428 x 2? Myślę w dobrym

    Może ULN2003 wystarczy. Trzeba poczytać PDF

    Pozdrawiam
    PP

  • 3. Data: 2012-10-11 22:38:59
    Temat: Re: Wysterowanie wy?wietlaczy LED
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2012-10-11 22:28, Piotrek_P pisze:
    > Mo?e ULN2003 wystarczy. Trzeba poczyta? PDF

    Nie bardzo widzę inny sposób sterowania z wykorzystaniem ULN2003 i innym
    napięciem niż zasilające niż podłączenie go od strony masy, co w tym
    wypadku jest niemożliwe, bo tam już siedzi dekoder BCD i raczej tam musi
    zostać.

    Napięcie 5v przy multipleksowaniu 4 wyświetlaczy jest trochę za niskie,
    jasność jest niewystarczająca, nawet przy braku oporników...

    a może jakiś transoptor? ja już nie wiem, jak to dobrze zrobić :(

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 4. Data: 2012-10-11 23:59:06
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2012-10-11 22:18, Bartosz Derleta pisze:
> [...]
    > najlepiej jednocześnie, wysterować te LEDy napięciem 11v przełączanym z
    > ATmegi? Coś z TC4467/TC4468/TC4469, albo TC426/427/428 x 2? Myślę w

    O ile dobrze zrozumiałem problem to z ATmegi powinieneś sterować
    tranzystorem NMOS z S podłączonym do masy, którego dren steruje bramką
    tranzystora PMOS z S do 11V. PMOS powinien mieć rezystor pomiędzy G i S.

    --
    Pozdrawiam,
    Andrzej

  • 5. Data: 2012-10-12 00:05:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 11 Oct 2012 22:18:00 +0200, Bartosz Derleta napisał(a):
> [...]
    > głodne), więc w oparciu o układ ICL7660 zbudowałem podwajacz napięcia
    > specjalnie dla nich, dostaję ok. 11v, cudnie, fajnie świeci na sucho.

    7660 ma odpowiednia wydajnosc pradowa ? O ile pamietam to nie.

    > Wyświetlacze mają wspólną anodę, więc poprzez rezystory 220ohm
    > podłączyłem segmenty do dekodera 4543. Co do anod zaś... popełniłem
    > błąd, ładując układ HEF4066, nie doczytując że nie może za bardzo

    A ten uklad o ile pamietam tez ma kiepska rezystancje/wydajnosc pradowa.

> [...]
    > najlepiej jednocześnie, wysterować te LEDy napięciem 11v przełączanym z
    > ATmegi? Coś z TC4467/TC4468/TC4469, albo TC426/427/428 x 2? Myślę w

    z pojedynczych tranzystorow mozna zrobic. tzn z dwoch na kanal.
    Albo dac jakis dekoder z wyjsciami OC i dalej po tranzystorze
    - i zaoszczedzisz pinow sterujacych.

    J.

  • 6. Data: 2012-10-12 00:41:09
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2012-10-12 00:05, J.F. pisze:

    > 7660 ma odpowiednia wydajnosc pradowa ? O ile pamietam to nie.

    O kurcze... w zasadzie nie mogę się doszukać takich informacji w
    manualu, nie chce mi się wierzyć ze te mikroampery to wszystko co da się
    z tego wyciągnąć...

    cóż, tak to jest jak programista bierze się za składanie urządzeń.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 7. Data: 2012-10-12 00:44:40
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2012-10-11 23:59, Andrzej W. pisze:

    > O ile dobrze zrozumiałem problem to z ATmegi powinieneś sterować
    > tranzystorem NMOS z S podłączonym do masy, którego dren steruje bramką
    > tranzystora PMOS z S do 11V. PMOS powinien mieć rezystor pomiędzy G i S.

    O, dziękuję, rozwiązanie wydaje mi się proste i sprawne, jutro sprawdzę.
    Na razie kombinowałem z pojedynczym BUZ11, ale czytałem, że ATmegą go
    nie wysteruję dobrze...

    Jeszcze się okaże w międzyczasie, czy moje źródło napięcia jest ok, bo
    możliwe że czeka mnie jednak wymiana zasilacza :(

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta

  • 8. Data: 2012-10-12 01:04:18
    Od: butek <e...@i...invalid>

    W dniu 12.10.2012 00:41, Bartosz Derleta pisze:
    > O kurcze... w zasadzie nie mogę się doszukać takich informacji w
    > manualu, nie chce mi się wierzyć ze te mikroampery to wszystko co da się
    > z tego wyciągnąć...

    Miliampery, kilkadziesiąt w porywach, jeżeli Vo ma być w miarę zgodne z
    założonym. No i Ro dość gwałtownie wzrasta z obciążeniem, więc o 7660 do
    zasilania wyświetlaczy LED po prostu zapomnij.

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 9. Data: 2012-10-12 01:07:52
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 11.10.2012 22:18, Bartosz Derleta wrote:
> [...]
    > następująca:
    >
    > Układ zasilany jest generalnie z zasilacza impulsowego 6,5v.
    I daje tyle po dołożeniu dużego kondensatora?

> [...]
    > (a-1501e). Zależy mi na maksymalnej ich jasności (na LM7805 była
    > tragedia, bezpośrednio pod zasilacz trochę lepiej, ale widać że są
    Co to znaczy "bezpośrednio pod zasilacz"? Wg dokumentacji nominalny prąd
    mają przy 4.2-5.6V. Na ile znam wyświetlacze LED to przy nominalnym
    prądzie świecą zazwyczaj tak, że nie lubię na nie patrzeć.

> [...]
    > specjalnie dla nich, dostaję ok. 11v, cudnie, fajnie świeci na sucho.
    > Wyświetlacze mają wspólną anodę, więc poprzez rezystory 220ohm
    (11V-4.2V)/220 Ohm = 30mA
    I w takiej konfiguracji świeci jaśniej niż podpięte bezpośrednio pod
    6.5V? Coś mi tu nie pasuje.

> [...]
    > najlepiej jednocześnie, wysterować te LEDy napięciem 11v przełączanym z
    > ATmegi? Coś z TC4467/TC4468/TC4469, albo TC426/427/428 x 2? Myślę w

    Ja bym dał wyświetlacz przez PMOS od góry sterowany parą NMOS+ rezystor
    od dołu. I jak chcesz mieć jasne to bym dobrał prąd do tego, że
    wyświetlacze będą świecić tylko 1/4 czasu.

    Michoo

  • 10. Data: 2012-10-12 01:36:28
    Od: Bartosz Derleta <b...@d...ocm>

    W dniu 2012-10-12 01:07, Michoo pisze:

    > I daje tyle po dołożeniu dużego kondensatora?

    2200uF/16v, ale nie wiem, co to znaczy "duży"...

> [...]
    > (11V-4.2V)/220 Ohm = 30mA
    > I w takiej konfiguracji świeci jaśniej niż podpięte bezpośrednio pod

    Po przemyśleniu dochodzę do wniosku, ze to nie w napięciu problem, a w
    wydajności prądowej któregoś z elementów, stawiam na 4066... a 7660
    wylatuje, tylko namieszał.

    Tak, źle zasugerowałem się tym, na 6.5v było multipleksowane - świeciło
    tylko 1/4 czasu, bezposrednio pod "11v" było jasniej bo świeciło cały
    czas, ręką multipleksu nie szło zrobić - ale że to nie było 11v tylko
    7v, to wiem dopiero teraz, po sugestii i pomierzeniu.

    Cóż, albo wyświetlacz wyrobi na 6,5v, albo większy zasilacz i...

    > Ja bym dał wyświetlacz przez PMOS od góry sterowany parą NMOS+ rezystor
    > od dołu. I jak chcesz mieć jasne to bym dobrał prąd do tego, że
    > wyświetlacze będą świecić tylko 1/4 czasu.

    Akurat obok Andrzej już zaproponował takie rozwiązanie, jutro będę testował.

    --
    Pozdrawiam,
    Bartosz Derleta