    Date: Wed, 16 Apr 2014 12:43:05 +0200
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: Wylutowanie gniazdka USB w RasPi

    > Ja bym się tego QFN aż tak nie bał. Lutowałem takie układy tanią
    > lutownicą LF-369D, tyle że z grotem do minifali, i było OK. Można też
    > hot air, tylko oczywiście trzeba uważać, żeby nie przegrzać. Może są

    Akurat mam HotAira, ale jak na razie używałem go tylko do demontażu
    standardowych układów TQFP. Nie mam doświadczenia z montażem
    czegokolwiek w ten sposób. Łatwo przegrzać takiego scalaka, czy trzeba
    się mocniej w tym celu wysilić?
    W końcu trzeba tam grzać gość konkretnie, żeby rozpuściła się cyna na
    centralnym padzie odprowadzającym ciepło do pola masy...

    Przy jednym z kolejnych projektów będę musiał spróbować układu w wersji
    QFN. Warto byłoby najpierw poćwiczyć na czymś prostszym, jak ATmega8,
    ENC28J60 albo MCP2515.

    Ostatnio odkryłem zresztą, że termotransfer oferuje znacznie większe
    możliwości, niż się spodziewałem. Podstawowym warunkiem jest użycie
    dobrego papieru kredowego i zastosowanie laminatora zamiast żelazka.
    Obwódka płytki ustawiona na grubość 5 milsów - na jednym egzemplarzu
    wyszła bezbłędnie i nawet przetrwała cynowanie (stop Lichtenberga we
    wrzątku z kwaskiem cytrynowym). Na drugim co prawda nie przetrwała
    zdejmowania papieru, ale było w tym sporo mojej winy. Gęsto upakowane
    ścieżki tej grubości, otoczone polem masy powinny lepiej znieść proces.

    > podobne układy w obudowie TQFP. Na farnellu akurat są tylko dwa
    > kontrolery Ethernetu na USB i oba w QFN. Ale więcej nie szukałem, może
    > coś się znajdzie.

    Robiąc własną płytkę pod RPi compute module pewnie wykorzystałbym układ
    z oryginalnego RPi (dla zachowania kompatybilności), a on niestety jest
    dostępny tylko w QFN. W polskich sklepach go nie widzę, więc trzeba
    będzie sprowadzić przez farnel.

    Jestem tylko ciekaw czy uda się to zrobić w sensowny sposób na
    jednostronnej płytce, bez używania masy zworek i gęstwiny kabelków
    łączących różne podzespoły. RPi ma s końcu kilkuwarstwową płytkę...