    From: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: Wykłady ze sprzętu komputerowego
    Date: Mon, 16 Aug 2010 20:40:24 +0200

    Użytkownik "MC" <m...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:i493d0$kqp$1@node1.news.atman.pl...

    > Rzecz w tym, że wydajność i inne parametry pamięci powinien potrafić
    > ocenić każdy absolwent informatyki.

    LOL. Powiem Ci co dowiedziałem się na pierwszym wykładzie z systemów
    operacyjnych, na I semestrze informatyki. Otów prowadzący wygłosił taki
    monolog:

    Wielu z was źle wybrało kierunek studiów, gdyż informatyka to nie jest
    nauka o komputerach, tak samo jak i astronomia to nie jest nauka o
    teleskopach.

    > To samo możesz powiedzieć o programowaniu, bazach danych i całej
    > reszcie. A jednak nie uważasz ich obecności na uczelni za niepotrzebną.

    Bo informatyka tak się głupio składa to nauka o przetwarzaniu
    informacji, a nie nt. budowy komputerów. Nie zmienia to faktu, że na
    informatyce, elektroniki jest kilka semestrów: podstawy elektroniki,
    architektura komp., elektronika cyfrowa, przetwarzanie sygnałów,
    mikrokontrolery i zapewne kilka innych o których teraz zapomniałem. Tak więc
    jak student chce, to nauczy się podstaw dot. funkcjonowania sprzętu dość
    dobrze.

    A co klienta interesuje czy aplikacja jest pisana obiektowo, czy
    proceduralnie? Ważne aby działała niezawodnie. A jedno na drugie nie ma
    wcale bezpośredniego przełożenia. Obiekty, wyjątki wymyślono po to aby
    ułatwić życie programiście, co stało się niezbędne w momencie gdy ze względu
    na stopień skomplikowania, oprogramowanie zaczęły tworzyć zespoły ludzi, a
    nie pojedyńcze osoby. Programowanie obiektowe, obsługa wyjątków ma wiele
    zalet, ale to nie znaczy, że decyduje o jakości oprogramowania.

    > To dość wątpliwe w wypadku procesora wielowątkowego.

    A cóż to jest procesor wielowątkowy? Tak naprawdę to można to
    rozpatrywać (a nawet trzeba) jako kilka procesorów posiadających wspólną
    magistralę i pamięć (i to też dopiero od pewnego poziomu). Co nie jest
    niczym niezwykłym i znane było bardzo dawno. Pojęcie wątku, zadania, procesu
    zaczyna istnieć dopiero na poziomie systemu operacyjnego, gdyż są to
    struktury logiczne, a nie jakieś twory sprzętowe.