eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.misc.elektronikaWydziarganie własnoręcznie USPa onlineRe: Wydziarganie własnoręcznie USPa online
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed.pionier.net.pl!3.eu.feeder.erj
    e.net!feeder.erje.net!usenet.goja.nl.eu.org!aioe.org!feeder1.feed.usenet.farm!f
    eed.usenet.farm!newsfeed.xs4all.nl!newsfeed9.news.xs4all.nl!peer02.ams4!peer.am
    4.highwinds-media.com!news.highwinds-media.com!newsfeed.neostrada.pl!unt-exc-02
    .news.neostrada.pl!unt-spo-a-02.news.neostrada.pl!news.neostrada.pl.POSTED!not-
    for-mail
    Date: Sun, 16 Jan 2022 18:34:50 +0100
    MIME-Version: 1.0
    User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64; rv:91.0) Gecko/20100101
    Thunderbird/91.5.0 Hamster/2.1.0.11
    Reply-To: m...@p...onet.pl
    Subject: Re: Wydziarganie własnoręcznie USPa online
    Content-Language: pl
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    References: <sruong$b0p$1@dont-email.me> <61e33f72$0$530$65785112@news.neostrada.pl>
    <srvgkj$ucu$2@dont-email.me> <61e34bdf$0$555$65785112@news.neostrada.pl>
    <srvibb$8r3$1@dont-email.me> <61e34e73$0$493$65785112@news.neostrada.pl>
    <srvjf4$e09$1@dont-email.me> <61e35450$0$527$65785112@news.neostrada.pl>
    <srvku6$rkc$1@dont-email.me> <61e35aa4$0$497$65785112@news.neostrada.pl>
    <srvnmc$ajp$1@dont-email.me> <61e3669a$0$499$65785112@news.neostrada.pl>
    <ss1dcc$68l$1@dont-email.me> <61e44e08$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <ss1jkq$l4i$1@dont-email.me>
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>
    Organization: A.P.Z.
    In-Reply-To: <ss1jkq$l4i$1@dont-email.me>
    Content-Type: text/plain; charset=UTF-8; format=flowed
    Content-Transfer-Encoding: 8bit
    X-Antivirus: AVG (VPS 220116-2, 16.1.2022), Outbound message
    X-Antivirus-Status: Clean
    Lines: 104
    Message-ID: <61e45769$0$539$65785112@news.neostrada.pl>
    NNTP-Posting-Host: 77.254.198.251
    X-Trace: 1642354537 unt-rea-b-01.news.neostrada.pl 539 77.254.198.251:63471
    X-Complaints-To: a...@n...neostrada.pl
    X-Received-Bytes: 6384
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.elektronika:769597
    [ ukryj nagłówki ]

    W dniu 16.01.2022 o 18:11, heby pisze:
    > On 16/01/2022 17:55, LordBluzg(R) wrote:
    >>> W środku, poza cewką w okolicy USB od przetowrnicy 5V, nie ma
    >>> indukcyjności.
    >> I być nie musi :) Przetwornica o której wspominasz występuje w
    >> sterownikach MPPT z uwagi na inne działanie od strony pierwotnej.
    >
    > Czyli jednak nie brednia, że zapinają panel na któtko pod akku.

    Na krótko ale szerokość impulsu jest ograniczeniem prądowym w tym
    przypadku w sensie, że akumulator może bez problemu dostać w piku więcej
    A bo mu to nie szkodzi.
    >
    >>> Zakładam więc, że panel jest zwierany przez tranzystory wprost do
    >>> akumulatora i na tym to "PWM" polega, być może energia z panelu
    >>> zbierana jest jeszcze w kondensatorze... ale nie widzę.
    >>> Mylę się?
    >> Mylisz się. Jest tam generator, który otwiera i zamyka MOSFET w
    >> cyklach (ok 100-400Hz) i jest tam automatyczna regulacja szerokości
    >> impulsu, w sensie, że nie jest to realizowane jako układ typu on/off,
    >> że "on" zwiera to równolegle z panelem _na stałe_, dokąd ładuje. To
    >> standard dla PWM. Indukcyjność w tym przypadku nie jest potrzebna bo
    >> niby po co?
    >
    > Skoro jest tam zwieranie panelu do baterii 400 razy na sekundę, to
    > znaczy że jest zwieranie panelu do baterii ;)
    >
    > Tak jak myślałem, to prymitywny sterownik który liczy na to że napięcie
    > na klemach samo się wyreguluje z rezystancji akku, rezystancji paneli i
    > generowanego napiecia.
    >
    > Jak bym tam wstawił zasilacz 15V o bardzo małej rezystancji wewnętrznej,
    > to wygazuje mi akku.

    Nie. Siedzi tam komparator, który reguluje szerokość impulsu w miarę
    wzrostu napięcia (zmniejsza). Po przekroczeniu napięcia (możliwość
    ustawień w zależności od typu akumulatora i jeszcze ręcznie) odcina
    ładowanie i nie przeładujesz akumulatora, kiedy osiągnie on stan
    naładowania.
    >
    >> Realizowanie stabilizacji na zasadzie ograniczenia prądowego byłoby
    >> mocno upierdliwe i generuje duże straty w cieple.
    >
    > Liczyłem na impulsowe, ale z magazynowaniem w cewce.

    Bez sensu. W ogóle ładowanie akumulatora _stałym_ nie impulsowym
    napięciem, zasiarcza go.

    > Wiesz, ja wiem co to PWM. Mnie tylko martwi skrajny prymitywizm metody,
    > która liczy że panel nie będzie za dobry. Bo jak będzie za dobry to
    > napiecie na nim może nie spaść tak nisko, jak lubi akumulator. Jak
    > połącze kilka równolegle, to prawdopodobnie ten sterownik przestanie się
    > nadawać.

    To się nawet dzieje, co pisałem wcześniej. Skoro PWM są produkowane w
    zależności od mocy, dobiera się taką moc, jaką lubi akumulator i więcej
    nie będzie :) Jesli nawet podłączysz tam panel 500W to prąd zsumowany w
    czasie nie zostanie przekroczony i nie popsujesz takiego akumulatora.

    Generalnie nie kombinuje się w ten sposób i dobiera się panel stosownie
    do pojemności akumulatora.
    >
    >> W ogóle pojmowanie PWM vs panel to zupełnie inna problematyka. Polega
    >> ona na tym, że jeśli panel ma parametry 40V/8A to podłączenie
    >> sterownika PWM obniża napięcie panelu do wartości akumulatora i mamy
    >> 13V/8A...
    >
    > Czyli dokładnie jak pisałem. Panel zwierany jest na sztywno do akku. To,
    > że 400x na sekundę, nic nie zmienia w koncepcie ładowania. To po prostu
    > prymitywna technologia.

    Obecnie jedna z najlepszych w przypadku ładowania akumulatora. Jeszcze
    raz, nie ładujemy już akumulatorów nieimpulsowo :)
    >
    >> W przypadku podłączenia transformatora/zasilacza o napięciu MAX 14,5V
    >> taki PWM radzi sobie doskonale z ładowaniem akumulatora i nie ma
    >> żadnych strat.
    >
    > Zaryzykuję, że wtedy PWM nie jest potrzebny :P

    Jest. PWM rozłączy akumulator przy napięciu 10,5-11,8 w zależności jak
    sobie to ustawisz i nie pozwoli na głębokie rozładowanie akumulatora a o
    to Tobie przecież chodzi :)
    >
    > Pozostaje liczyc, że urządzenie przynajmniej działa jako BMS
    > ograniczając rozładowanie baterii odcinając zasilanie. Od strony
    > zasilania, nic mi nie pomoże i tak muszę mieć tam idealne napięcie aby
    > nie uszkodzić akku.

    Wystarczy 14,5V.

    Już Ci pisałem, że uszkodzenie akumulatora będzie wtedy, jeśli
    przekroczysz prąd ładowania i to znacznie w długości czasu, np 30min i
    przekroczenie 2-3krotne. W samochodzie masz na przykład to, że pojawia
    się <+30A w momencie po rozruchu dla akumulatora ale trwa to chwilę, i
    kiedy napięcie się podniesie do wartości 13,8V to prąd spada. Taki
    akumulator w samochodzie który znamionowo ma 10A podczas ładowania
    według Twojej teorii nie powinien tego przeżyć :)


    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>
    PIBAĆ JES

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: