  • 11. Data: 2023-09-04 23:53:24
    Temat: Re: Wskaźnik sygnału w amatorskim radiu
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Mon, 4 Sep 2023 23:01:28 +0200, użytkownik Atlantis napisał:

    > Żeby mieć jakikolwiek odczyt w przypadku słabych stacji trzeba
    > całkowicie skręcić potencjometr, ale wtedy ewentualny odbiór czegoś w
    > okolicy S9+20dB wywali wskazówkę poza skalę.

    Żeby S-metr działał, ARW musi mieć dynamikę równą zakresowi S-metra czyli
    kilkadziesiąt dB. Ta prościzna w Taurusie która ma dynamikę możliwą do
    osiągnięcia na pojedynczym FET, czyli góra kilkanaście dB jest "za
    krótka".

    --
    Jacek

  • 12. Data: 2023-09-05 00:06:41
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 9/4/23 17:45, Jacek wrote:

    > EFHW to nazwa półfalowego dipola zasilanego od końca. HyEndFed to być może
    > i nazwa firmy ale przede wszystkim środowiskowa nazwa wielopasmowej anteny
    > dipolowej zasilanej od końca tyle że z wbudowanym trapem i transformacją
    > oporności z pomocą trafa a nie linii ćwierćfalowej. Są odmiany tej anteny
    > pracujące rezonansowo jak i odmiany nierezonansowe.

    Nazwa HyEndFed kiedyś być może obiła mi się o uszy, ale nigdy jako nazwa
    "zwyczajowa".

    EFHW to specyficzny rodzaj anteny zasilanej na końcu, który ma długość
    połowy fali częstotliwości podstawowej, i pracuje w rezonansie. W
    przypadku pasm amatorskich tak szczęśliwie się składa, że tak dobrać
    częstotliwość podstawową, że antena będzie rezonować także na wyższych
    pasmach (n.p 40m, wersja 80-metrowa jest jeszcze lepsza), i dzięki temu
    można ją używać jako antenę wielopasmową bez potrzeby dodatkowego
    dopasowania.
    Trap jest opcjonalny w EFHW, żeby dopasować do pasm gdzie nie pracuje w
    rezonansie.

    Jacek
    kw4ep

  • 13. Data: 2023-09-05 07:04:37
    Od: Jacek <j...@g...pl>

    W dniu Mon, 4 Sep 2023 18:06:41 -0400, użytkownik Jacek Radzikowski
    napisał:

> [...]
    > pasmach (n.p 40m, wersja 80-metrowa jest jeszcze lepsza), i dzięki temu
    > można ją używać jako antenę wielopasmową bez potrzeby dodatkowego

    Otóż nie bardzo, bo jak wspomniałem, dopasowanie do takiej anteny odbywa
    się z pomocą ćwierćfalowego odcinka linii zasilającej. A ten może być
    ćwierćfalowy jedynie na jednym pasmie. Ale tu moja wiedza się kończy. Może
    wymyślono sposoby na wielopasmowość i dla tej anteny. W końcu ham's to
    zmyślny ludek :)

    --
    Jacek

  • 14. Data: 2023-09-05 08:03:24
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 9/5/23 01:04, Jacek wrote:

> [...]
    > ćwierćfalowy jedynie na jednym pasmie. Ale tu moja wiedza się kończy. Może
    > wymyślono sposoby na wielopasmowość i dla tej anteny. W końcu ham's to

    EFHW jest dość magiczną anteną, z tego powodu że dobrze zestrojona nie
    potrzebuje żadnego specjalnego dopasowania. 40 i 80-metrowe wersje
    anteny rezonują na kilku innych HAMowych pasmach, i tam tez nie potrzeba
    robić cudów żeby je dopasować. Dławik na kablu daje się po to, żeby
    odizolować RF wracające po ekranie. Z tego powodu świetnie nadają się na
    anteny "kieszonkowe", np. dla stacji POTA czy SOTA.

    Dopasowywać trzeba anteny nie-rezonansowe (np. random wire), ale to nie
    są EFHW. HW w EFHW pochodzi od "half wavelength" - połowa długości fali.
    Dopasowanie jest tez potrzebne na pasmach na których EFHW nie pracuje w
    rezonansie.

    W filmiku który podlinkowałem, Tomek, F4HPX ładnie po polsku wyjaśnił
    jak działa EFHW. Warto obejrzeć.

    Jacek
    kw4ep

  • 15. Data: 2023-09-05 17:30:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 5 Sep 2023 05:04:37 -0000 (UTC), Jacek wrote:

> [...]
    > ćwierćfalowy jedynie na jednym pasmie. Ale tu moja wiedza się kończy. Może
    > wymyślono sposoby na wielopasmowość i dla tej anteny. W końcu ham's to

    transformator.
    Niedawno o to pytałem.

    np
    https://www.youtube.com/watch?v=E54yPI76VA0