    Date: Fri, 27 May 2022 11:30:04 +0200
    Subject: Re: Wracamy do TTL?
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>

    On 26.05.2022 21:54, Stachu Chebel wrote:

    > MCU wymiecione, FPGA też. Terminy dostaw cholernie długie lub nieznane.
    > Z powodu pandemii? Jakoś mnie to nie przekonuje. O co tu chodzi?!

    Co cię nie przekonuje? Mieliśmy największą globalną pandemię od czasów
    grypy hiszpanki. Przez dwa lata fabryki albo nie pracowały w ogóle (bo
    prawie wszyscy pracownicy chorowali) albo pracowały jedynie w części
    swojej typowej wydajności, bo trzeba było wprowadzić reżim sanitarny,
    żeby pracownicy znowu się nie pozarażali. Szczególnie jak się okazało,
    że Covidowi bliżej do grypy niż odry i jednorazowe przechorowanie nie
    chroni przed kolejnym zarażeniem się.

    Do tego doszły lockdowny i zwiększone zapotrzebowanie na elektronikę z
    powodu nauki zdalnej oraz faktu, że ludzie normalnie szukający rozrywki
    na mieście zaczęli się interesować elektroniczną rozrywką.

    Do tego doszła jeszcze spekulacja na rynku kryptowalut. Spowodowała ona
    głownie wzrost cen kart graficznych, ale pociągnęło to za sobą też
    wzrosty cen komponentów komputerowych czy elektroniki. Bo rynek to
    jednak zespół naczyń połączonych i jeśli przez "górników" nie stać cię
    na porządną kartę graficzną, to przynajmniej kupisz konsolę (na której
    jak na razie kopać się nie da). Jednak zwiększone zapotrzebowanie
    powoduje wzrost cen konsol, na co producent reaguje zwiększeniem
    produkcji, co pociąga większe zapotrzebowanie na części elektroniczne.
    Więc mamy duży popyt przy ograniczonej podaży (zamknięte lub częściowo
    pracujące fabryki).

    Do tego nałożyła się na to susza na Tajwanie, uderzająca w tamtejsze
    fabryki półprzewodników.

    No i teraz jeszcze wojna w Ukrainie - kraju, który był jednym z
    ważniejszych producentów neonu - również ważnego surowca w przemyśle
    półprzewodnikowym.