  • 41. Data: 2010-10-30 15:25:21
    Temat: Re: Włącznik światła - dioda niebieska - kilka pytań
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:iahcb3$ce3$1@news.task.gda.pl...
    > Użytkownik "Plumpi" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > 5W na diodę... bez jaj. Mocą 5W to 100 diód można zasilić a nie jedną.

    Nikt nie pisał o 5W na diodę tylko o 5W na rezystor.

    > Napięcie wsteczne nie zabije żadnej diody.

    Jeszcze, żeby diody chciały o tym wiedzieć.
    P.G.

  • 42. Data: 2010-10-30 19:24:52
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Marcin Wasilewski wrote:

    > Użytkownik "Plumpi" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    > 5W na diodę... bez jaj. Mocą 5W to 100 diód można zasilić a nie jedną.

    > Napięcie wsteczne nie zabije żadnej diody. Jedyne co może ją zabić to
    > moc która się na niej wydzieli. No chyba, że spowodujesz zwykłe przebicie,
    > a nie na złączu PN, ale dla 230V AC taki warunek raczej nie zachodzi.

    Hospodin pamiłuj!!
    U jakiego hydraulika uczyłeś się o diodach? W szczególności diody LED mają
    napięcie przebicia lawinowego bardzo niskie, rzędu 5-10V. Przy braku
    porządnego ograniczenia prądu dioda nie robi pff tylko peng!

    Waldek

  • 43. Data: 2010-10-30 19:27:39
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    wiadomości news:4ccc38fa$1@news.home.net.pl...

    > Nikt nie pisał o 5W na diodę tylko o 5W na rezystor.

    230V/150.000 = 1,5333 mA
    230V*0,0015333 = 0,35W

    > Jeszcze, żeby diody chciały o tym wiedzieć.

    One o tym wiedzą, tylko ciepło im szkodzi. Poza tym jeśli się da
    rezystor w szereg z diodą to przecież największy spadek napięcia będzie na
    rezystorze i to na nim wydzieli się największa moc. Pomiędzy końcówkami
    diody różnica potencjałów duża już nie będzie.

  • 44. Data: 2010-10-30 20:01:37
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Marcin Wasilewski wrote:

> [...]
    > rezystorze i to na nim wydzieli się największa moc. Pomiędzy końcówkami
    > diody różnica potencjałów duża już nie będzie.

    ????

    To jest 3 prawda Tischnera. Najpierw największy spadek napięcia będzie na
    diodzie, bo prąd nie będzie płynął do chwili, aż napięcie na diodzie (mówię
    tu cały czas o pracy z dupy strony, czyli wstecznie) przekroczy napięcie
    przebicia lawinowego, przy czym rezystor będzie ten prąd stabilizował, dioda
    nie, bo pracuje ona w tym momencie w zakresie negatywnego oporu
    dynamicznego. Prąd ten jest jednak na tyle wysoki, że nagrzewa
    niejednorodności przejścia PN, które są na tyle małe, że gęstość prądu jest
    bardzo wysoka. Po dobrym podgrzaniu te przejścia stają się przewodnikami i
    to w obie strony, dioda staje się martwa. A jak się ma szczęście i te strefy
    nagrzeją się dużo lepiej, to odparowywuje plastik i dioda zamienia się w
    małą petardę.

    Waldek

  • 45. Data: 2010-10-30 22:48:42
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:8j3bt1Fm06U3@mid.uni-berlin.de...

> [...]
    > jak się ma szczęście i te strefy nagrzeją się dużo lepiej, to
    > odparowywuje plastik i dioda zamienia się w małą petardę.

    Dobra, ale mamy rezystor 150K (a kolega proponował nawet większy), prąd
    skuteczny w obwodzie nie może przekroczyć 1,5 mA. Fakt, że gdy dioda będzie
    pracować w kierunku zaporowym, to obwód będzie otwarty, a więc różnica
    potencjałów na złączu PN będzie wynoscić 230V AC, ale raz, że po przebiciu
    złącza prąd będzie wynosił 1,5 mA (0,35W to chyba trochę mało aby usmażyć
    diodę, a przy proponowanym rezystorze 220K będzie to coś w okolicy 1 mA i
    0,24W), ale w momencie przebicia złącza PN napięcie spadnie do pojedyńczych
    V, gdyż największy spadek napięcia będzie na rezystorze, a dwa, że mówimy o
    prądzie przemiennym 50Hz więc okres pracy w kierunku zaporowym będzie
    wynosił coś około 1/100 sek.

  • 46. Data: 2010-10-31 07:45:08
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:iai7c3$t2d$1@news.task.gda.pl...

    > Dobra, ale mamy rezystor 150K (a kolega proponował nawet większy), prąd
    > skuteczny w obwodzie nie może przekroczyć 1,5 mA.

    Gdzie można dostać takie diody co świecą przy prądzie 0,75mA?
    Przez "świecą" rozumiem jasność zwykłego leda zasilonego prądem 20mA

> [...]
    > diodę, a przy proponowanym rezystorze 220K będzie to coś w okolicy 1 mA i

    0,5mA??? tyle mają neonówki, więc jaki problem wstawić leda zamiast
    neonówki?
    Czytając cały ten wątek można zrozumieć tylko jedno: to wszystko nie trzyma
    się kupy.

> [...]
    > V, gdyż największy spadek napięcia będzie na rezystorze, a dwa, że mówimy
    > o prądzie przemiennym 50Hz więc okres pracy w kierunku zaporowym będzie

    Problemem w tym przypadku nie jest wytracana moc. Led pracuje z prądem
    przewodzenia mniejszym od znamionowego, więc pracując wstecznie też nie
    przekracza mocy maksymalnej. Być może problem tkwi w degradacji złącza.
    W każdym bądź razie dyskusja na temat napięcia wstecznego na ledzie jest
    czysto akademicka. Zwykła dioda wstawiona szeregowo lub antyrównolegle
    kończy dyskusję.

    --
    Desoft

  • 47. Data: 2010-10-31 07:52:39
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 31 Oct 2010 09:47:06 +0100, janusz_kk1 wrote:
    >Dnia 31-10-2010 o 00:48:42 Marcin Wasilewski <j...@a...pewnie.je.st>
    >Ale po co wprowadzać leda w ten stan skoro mozna dać zwykłą diodę odwrotnie
    >do leda i po temacie.

    Dyskusja nie byla czy to robic, tylko czy led to wytrzyma.
    Wytrzyma bez problemu. Szczegolnie ze Marcin to ciut zle opisal - nie
    bedzie na diodzie 230V - narosnie do ok 5-20V i tak juz zostanie.

    Ryzyko bedzie jak damy rezystor 12k, w sam dla sredniego pradu diody
    20mA, ale jak dioda okaze sie bardziej wytrzymala, to bedzie sie
    przegrzewac przy pradzie wstecznym.

    A jak robic - dioda podwojna dwukolorowa, albo pomysl RoMana z
    mostkiem.

    J.

  • 48. Data: 2010-10-31 08:47:06
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    napisał(a):

> [...]
    > w kierunku zaporowym będzie wynosił coś około 1/100 sek.
    Ale po co wprowadzać leda w ten stan skoro mozna dać zwykłą diodę odwrotnie

    Pozdr
    JanuszK

  • 49. Data: 2010-10-31 09:21:46
    Temat: Re: Włšcznik ?wiatła - dioda niebieska - kilka pytań
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > Dyskusja nie byla czy to robic, tylko czy led to wytrzyma.
    > Wytrzyma bez problemu. Szczegolnie ze Marcin to ciut zle opisal - nie
    > bedzie na diodzie 230V - narosnie do ok 5-20V i tak juz zostanie.

    Przeszukałem kilka opracowań i tak:
    Nie znalazłem nic na temat możliwości pracy przy napięciu wstecznym.
    Vishay podaje maksymalne napięcie wsteczne 5V w sekcji Absolute Maximum
    Ratings, jednocześnie dodając napięcie przebicia 5V.
    Jakiś chiński LED (niebieski) ma podaną tylko charakterystykę, z której
    można odczytać napięcie przebicia 35V.
    O degradacji złącza znalazłem, z tym że dotyczy to pracy w kierunku
    przewodzenia.

    > Ryzyko bedzie jak damy rezystor 12k, w sam dla sredniego pradu diody
    > 20mA, ale jak dioda okaze sie bardziej wytrzymala, to bedzie sie
    > przegrzewac przy pradzie wstecznym.

    Ryzyko zamienione na wartości liczbowe:
    dla 5V napięcia przebicia, 2,5V napięcia przewodzenia - moc na diodzie
    wyniesie 1,5*Pmax.
    dla 30V napięcia przebicia, 3V napięcia przewodzenia - moc na diodzie
    wyniesie prawie 10*Pmax
    Pmax bezpośrednio wpływa na temperaturę złącza, a co za tym idzie, na MTBF.
    Co w takim razie oznacza słowo ryzyko? Dla tych 1,5*Pmax = CE (china
    export)?

    W przypadku leda czerwonego możemy obnizyć mu prąd 2x (do 10mA) i nie
    przekroczymy Pmax. W przypadku niebieskiego prąd musi zmaleć 10x (do 2mA)
    Czy dyskusja nadal dotyczy leda niebieskiego?

    --
    Desoft

  • 50. Data: 2010-10-31 09:52:59
    Temat: Re: Włšcznik œwiatła - dioda niebieska - kilka pytań
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    J. F. wrote:

> [...]
    >
    > Ryzyko bedzie jak damy rezystor 12k, w sam dla sredniego pradu diody
    > 20mA, ale jak dioda okaze sie bardziej wytrzymala, to bedzie sie

    gówno prawda. Kilkaset mikro-A wstecznego powoduje lokalne przegrzewanie
    złącza i ją przyspieszoną dekradację. Z tym zostaniem 5-20V też nie jest
    prawda. Weź oscyloskop i zmierz.

    Waldek