  • 11. Data: 2012-07-19 15:09:08
    Temat: Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:a6qeh4F7blU2@mid.uni-berlin.de...

    > Łączysz 1 z wy na lampę, a 2 do przewodu N.
    > Waldek

    Ale to jest zwykły włącznik (w puszce tylko 2 przewody):

    L -----.\----(żarówka)------N

    N zniknie po załączeniu.

  • 12. Data: 2012-07-19 15:14:24
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Desoft" <N...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Najlepszym rozwiązaniem będą diody krzemowe minimum trzy wpięte w szereg
    > - ale optymalnie to cztery. Oczywiście jako że to przemienne, to w drugą
    > stronę musi być dioda. Wystarczy jedna bo raczej nie zależy Ci na
    > symetrii zasilania.
    > Zaleta zastosowania diód, to to że nie będzie istotne obciążenie.
    > Podsumowując:
    > Potrzebujesz 5szt diód 1N4007 rezystora 30-100R (dobrać) i diody LED.

    Dzięki za pomysł, fakt spadek napięcia na złączu PN jest dużo bardziej
    stabilny niż na R.

  • 13. Data: 2012-07-19 15:17:09
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" <m...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Może miniaturowy przekładnik prądowy? Mniejszy problem z wytraceniem mocy
    > po stronie zasilania LED.

    Też o tym myślałem, ale ma on wszystkie wady rezystora - parametry
    silnie zależne od płynącego prądu. Jedyna zaleta to separacja galwaniczna, a
    na tym mi akurat zbytnio nie zależy.

  • 14. Data: 2012-07-19 16:04:43
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Marcin Wasilewski <j...@a...pl> napisał(a):

    > W ubikacji domownicy notorycznie zostawiają włączone światło.
    > Chciałbym w oprawce włącznika zainstalować diodę LED, która by
    > sygnalizowała, że w środku jest zapalone światło.

    Nie ma cudów - bez dociągnięcia do puszki z wyłącznikiem
    dodatkowego przewodu z N żadna lampka, czy neonówka czy dioda LED
    NIE ZAŚWIECI!

  • 15. Data: 2012-07-19 16:12:46
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Wmak <w...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

    > Nie ma cudów - bez dociągnięcia do puszki z wyłącznikiem
    > dodatkowego przewodu z N żadna lampka, czy neonówka czy dioda LED
    > NIE ZAŚWIECI!

    Dopowiem sam sobie - da się wymyślić (gorzej ze zmieszczeniem do puszki)
    układ z AKUMULATORKIEM, układem do jego ładowania w czasie gdy światło
    wyłączone (poprzez żarówkę) i układem włączania LEDa pod akumulatorek
    gdy styk będzie zwarty.

  • 16. Data: 2012-07-19 16:22:25
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 19.07.2012 15:17, Marcin Wasilewski pisze:

    > Też o tym myślałem, ale ma on wszystkie wady rezystora - parametry
    > silnie zależne od płynącego prądu. Jedyna zaleta to separacja
    > galwaniczna, a na tym mi akurat zbytnio nie zależy.

    To trzeba zrobić jak najprosciej, czyli spadek napiecia na diodzie lub
    rezystorze (moze kondensatorze, mniej sie będzie grzać). Sprawność ma w
    tym przypadku drugorzędne znaczenie. Te 2 V to przecież ok 1% napięcia
    sieciowego.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 17. Data: 2012-07-19 16:40:57
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości

    > Nie ma cudów - bez dociągnięcia do puszki z wyłącznikiem
    > dodatkowego przewodu z N żadna lampka, czy neonówka czy dioda LED
    > NIE ZAŚWIECI!

    Te cuda, to się nazywają spadek napięcia na rezystorze, czy lepsze
    wyjście podpowiedziane przez kolegów spadek napięcia na złączu diody. Tak
    więc nie siej herezji, bo to są podstawowe sprawy. Zauważ, że nie pytałem,
    czy się da, a jedynie jak to zrobić lepiej niż na rezystorze.

    Wszelkie ściemniacze też jakoś działają, a akumulatorka, czy trzeciego
    przewodu tam nie uświadczysz.

  • 18. Data: 2012-07-19 17:13:28
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Marcin Wasilewski <j...@a...pl> napisał(a):

    OK.
    Zaćmiło mnie, zasugerowałem się opisami układów podświetlania włącznika przy
    zgaszonym świetle.

  • 19. Data: 2012-07-19 17:34:47
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2012-07-19 16:22, Cezary Grądys pisze:

> [...]
    > rezystorze (moze kondensatorze, mniej sie będzie grzać). Sprawność ma w
    > tym przypadku drugorzędne znaczenie. Te 2 V to przecież ok 1% napięcia

    Nie chodzi o sprawność tylko wytracenie mocy. Zakładając przypadek 100W
    żarówki mamy prąd 0,45A. 3 diody połączone w szereg dadzą jakieś 2,5V
    czyli wydzieli się 1W w postaci ciepła. Niby niedużo, ale jednak w
    puszce to chyba nie takie trywialne. Można połączyć przeciwstawnie dwa
    szeregowe łańcuszki diod, wówczas moc rozproszy się na większej
    powierzchni i może będzie dobrze. Nie próbowałem w ten sposób.

    --
    Michał

  • 20. Data: 2012-07-19 17:49:39
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Lankosz" napisał w wiadomości
> [...]
    >100W żarówki mamy prąd 0,45A. 3 diody połączone w szereg dadzą jakieś
    >2,5V czyli wydzieli się 1W w postaci ciepła. Niby niedużo, ale jednak

    Chyba by sie udalo.
    Ale ... wsadzic swietlowke lub LED, zejsc na 10-20W, prad wyniesie
    ponizej 0.1A, i to jest w sam raz jak do zasilenia wiekszej LED,
    takiej co to wyraznie pokaze ze swiatlo sie pali :-)

    J.