  • 21. Data: 2012-07-19 18:21:29
    Temat: Re: Włącznik oświetlenia i dioda LED
    Od: "j.r." <j...@g...pl>

    Michał Lankosz wrote:
    > Nie chodzi o sprawność tylko wytracenie mocy. Zakładając przypadek
    > 100W żarówki mamy prąd 0,45A. 3 diody połączone w szereg dadzą jakieś
    > 2,5V czyli wydzieli się 1W w postaci ciepła. Niby niedużo, ale jednak
    > w puszce to chyba nie takie trywialne. Można połączyć przeciwstawnie
    > dwa szeregowe łańcuszki diod, wówczas moc rozproszy się na większej
    > powierzchni i może będzie dobrze. Nie próbowałem w ten sposób.
    Witam,
    odwrotnie tylko jedna wystarczy :)
    Chociaż osobiście wolałbym rozwiązanie z małym trafem.
    np.: TEZ1.5/D/6V
    http://www.tme.eu/html/PL/transformatory-zalewane-do
    -druku-typu-tez/ramka_745_PL_pelny.html
    puszka pewnie jest 40mm głębokości ale można podkuć na 60 i zmienić puszkę
    lub tylko pogłębić bez zmiany puszki.
    Straty mocy będą wtedy znikome.
    --
    pzdr, j.r.

  • 22. Data: 2012-07-19 18:27:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michał,

> [...]
    > szeregowe łańcuszki diod, wówczas moc rozproszy się na większej
    > powierzchni i może będzie dobrze. Nie próbowałem w ten sposób.

    Można zrobić jeszcze inaczej - uzyc dwóch diod krzemowych w jednym
    kierunku i diody Schottky w drugim. Straty w jednym kierunku będą
    niewielkie. Dla prądu skutecznego 0.43A (szczytowy 0.61A) przy
    prostowaniu jednopołówkowym mamy straty mocy na dwóch diodach
    1.4*0.61/pi= ok. 0.27W, na diodzie Schottky mamy odpowiednio
    0.4*0.61/pi= ok. 0.08W.
    Na tym układzie mamy pulsujące napięcie przemienne mające w poówce
    dodatniej ok. 1.4V a w ujemnej 0.4V - można z tego bezpośrednio
    zasilić Joule Thiefa w najbanalniejszej postaci - na jednym
    tranystorze, jednym rezystorze i dławiczku walcowym z dowinietym
    uzwojeniem sprzężenia.

    (C) 2012, RoMan :)

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 23. Data: 2012-07-19 19:04:10
    Od: ToMasz <twitek4@.gazeta.pl>

    W dniu 19.07.2012 14:46, Marcin Wasilewski pisze:
    > Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    (...)
    > Rozumiem, że chodzi Ci o coś takiego:
    > http://www.scalak.zabrze.pl/produkty/LEDna230V.pdf
    Co to jest do cholery DOIDA LED po polsku? JAk MArcin tak zagaduje, jako
    laik to jeszcze przełknę, ale jak w tym pedefie przeczytałem Dioda LED
    to mnie skręca. Czy może ta mam fioła w mózgu i masło maślane zostało
    zatwierdzone jako poprawne sformułowanie?

    ToMasz

  • 24. Data: 2012-07-19 22:01:02
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "ToMasz" <twitek4@.gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > mnie skręca. Czy może ta mam fioła w mózgu i masło maślane zostało
    > zatwierdzone jako poprawne sformułowanie?

    Ale to nie jest pl.misc.jezykpolski tylko elektronika.
    Zauważyłeś błąd w nazwie, a nie czepiasz się błędów na schemacie i
    nietechnicznego opisu?

    --
    Desoft

  • 25. Data: 2012-07-19 23:07:51
    Od: DooMiniK <bachus@bachus>

    On 19/07/2012 11:52, Marcin Wasilewski wrote:
> [...]
    >
    > I właśnie tak dumam skąd wziąć różnicę potencjałów (około 2-2,5 V) aby
    > zasilić diodę LED.
    > Oczywiście najprostsze wyjście to szeregowo dać opornik. Biorąc pod
    > uwagę, że źródło światła ma kilkanaście W, to nie wydzieli się na
    > rezystorze więcej niż jakieś 0,2W. Z tym, że rozwiązanie takie jest mało
    > eleganckie i nieodporne na sytuacje typu wkręcenie żarówki 100W, zamiast
    > energooszczędnej np. 18W.
    >
    > Pytanie brzmi czy jest jakiś bardziej elegancki, a przy tym w miarę
    > prosty sposób aby uzyskać 2,5V przy załączonym wyłączniku?

    A nie prościej zastosować logikę negatywną? ;-) U mnie w domu to się
    sprawdzało (jak nie świeci, to trzeba nacisnąć, żeby świeciło...)

    ;-)

    --
    Dominik Siedlak (bachus)
    bachus(at)post(dot)peel

  • 26. Data: 2012-07-19 23:33:24
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]

    > laik to jeszcze przełknę, ale jak w tym pedefie przeczytałem Dioda LED to

    A nie skręca Cię jak jest napisane np. pamięć RAM, płyta CD, płyta DVD?
    Niepotrzebnie traktujesz skróty angielskie jako pełnoprawne nazwy polskie.
    Zamiast dioda świecąca mówi się potocznie dioda LED, czy też pamięć SRAM,
    zamiast pamięć statyczna, że o płycie CD, zamiast płycie kompaktowej nie
    wspomnę. Tak jest krócej i wiadomo o co chodzi. Pora się przyzwyczaić.

  • 27. Data: 2012-07-20 01:14:12
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Marcin Wasilewski <j...@a...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Pytanie brzmi czy jest jakiś bardziej elegancki, a przy tym w miarę prosty
    > sposób aby uzyskać 2,5V przy załączonym wyłączniku?

    Za 16 złotych kupiłem czujkę ruchu z wyjściem do lampy. Założyłem, ustawiłem
    maksymalny czas świecenie po wykryciu ruchu. Działa.

  • 28. Data: 2012-07-20 11:08:07
    Od: "Robert_J" <d...@g...pl>

    >W ubikacji domownicy notorycznie zostawiają włączone
    >światło.
    > Chciałbym w oprawce włącznika zainstalować diodę LED,
    > która by sygnalizowała, że w środku jest zapalone światło.

    Trochę z innej beczki, ale nie uważasz że skoro ktoś
    zapomina zgasić światło sekundę po wyjściu z bardaszki to
    będzie patrzył na włącznik? ;-). Zwłaszcza że najczęściej
    jeszcze trzeba się obrócić żeby go zobaczyć... MZ
    zamontowanie lampki niczego nie zmieni, ale każdy robi to co
    lubi :-).

  • 29. Data: 2012-07-20 12:16:46
    Od: Michał Lankosz <m...@t...pl>

    W dniu 2012-07-20 01:14, kogutek pisze:
    > Marcin Wasilewski <j...@a...pl> napisał(a):
    > Za 16 złotych kupiłem czujkę ruchu z wyjściem do lampy. Założyłem, ustawiłem
    > maksymalny czas świecenie po wykryciu ruchu. Działa.

    Ile mocy pobiera (ciągle) to urządzenie?

    --
    Michał

  • 30. Data: 2012-07-20 13:17:20
    Od: ajt <a...@u...com.pl>

    kogutek pisze:
    > Za 16 złotych kupiłem czujkę ruchu z wyjściem do lampy. Założyłem, ustawiłem
    > maksymalny czas świecenie po wykryciu ruchu. Działa.

    A sprawdziłeś, ile ta czujka żre prądu na własne potrzeby? Koszt wyjdzie
    pewnie wielokrotnie większy, niż w przypadku żarówki, palącej się dłużej
    co jakiś czas :)
    Andrzej
    www.radom.ws