  • 51. Data: 2010-10-31 12:10:06
    Temat: Re: Włšcznik ?wiatła - dioda niebieska - kilka pytań
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:8j4sjrFse0U1@mid.uni-berlin.de...

    > gówno prawda. Kilkaset mikro-A wstecznego powoduje lokalne przegrzewanie
    > złącza i ją przyspieszoną dekradację. Z tym zostaniem 5-20V też nie jest
    > prawda. Weź oscyloskop i zmierz.

    Pomijasz moim zdaniem bardzo ważny aspekt. Będzie to nie praca ciągła, a
    impulsowa. Czy złącze zdąży sie przegrzać w czasie poniżej 1/100 sek.?

  • 52. Data: 2010-10-31 14:36:05
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Marcin Wasilewski wrote:

> [...]
    >
    > Pomijasz moim zdaniem bardzo ważny aspekt. Będzie to nie praca ciągła,
    > impulsowa. Czy złącze zdąży sie przegrzać w czasie poniżej 1/100 sek.?

    Skąd bierzesz te 1/100s?

    Waldek

  • 53. Data: 2010-10-31 16:46:20
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:8j5d6lF40rU1@mid.uni-berlin.de...

    > Skąd bierzesz te 1/100s?

    230V 50Hz, przy czym w kierunku zaporowym dioda będzie pracować przez pół
    okresu (trochę mniej bo w końcu w ciągu cyklu są 2 przejścia przez 0V i
    można odliczyć okres narastania i opadania sinusoidy w zakresie 0V do
    10-20V.

  • 54. Data: 2010-10-31 16:57:25
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Marcin Wasilewski wrote:

> [...]
    > okresu (trochę mniej bo w końcu w ciągu cyklu są 2 przejścia przez 0V i
    > można odliczyć okres narastania i opadania sinusoidy w zakresie 0V do

    Może policzysz jeszcze raz? Z 10ms (pół okresu) doda przewodzi mniej więcej
    90% tego czasu na wstecznym, czyli 9ms co 20ms. Załącza się przy napięciu
    powyżej 5V, ale wyłącza się dużo później, ewentualnie dopiero w zerze.
    Problemem nie jest prąd całkowity, tylko hot spots, które powodują natężenia
    prądu w A/mm2. Ten 1mA dioda może przeżyć, ale nie musi.

    Waldek

  • 55. Data: 2010-10-31 17:02:55
    Od: Padre <P...@n...net>

    > gówno prawda. Kilkaset mikro-A wstecznego powoduje lokalne przegrzewanie
    > złącza i ją przyspieszoną dekradację. Z tym zostaniem 5-20V też nie jest
    > prawda. Weź oscyloskop i zmierz.

    dawno dawno temu jak pojawiły się pierwsze led w takich
    charakterystycznych złoconych obudowach metalowych z języczkiem jak
    tranzystory BC107 pozakładałem je w kilku włącznikach oświetlenia bez
    diod w kierunku zaporowym i tak się już degradują ponad 20 lat...

  • 56. Data: 2010-11-01 09:28:03
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 31.10.2010 18:02, schrieb Padre:

> [...]
    > tranzystory BC107 pozakładałem je w kilku włącznikach oświetlenia bez
    > diod w kierunku zaporowym i tak się już degradują ponad 20 lat...

    No to masz szczęście i twoje działają. Jaki prąd masz?

    Waldek

  • 57. Data: 2010-11-02 06:20:10
    Temat: Re: Włącznik światła - dioda niebieska - kilka pytań
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

    ?

    > Bez sensu.
    >
    > Przy okazji: mógłbyś wyjaśnić, dlaczego zaczynasz od znaku zapytania?
    > Spotykam to w postach coraz częściej i nie mogę zrozumięć po co to
    > jest...

    To chyba jakiś błąd w oprogramowaniu któregoś serwera news bo wysyłając
    pytajnika przed zadniem nie wstawiałem.

  • 58. Data: 2010-11-02 09:00:55
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> napisał w
    wiadomości news:iahrj6$7ei$1@news.task.gda.pl...
    > Użytkownik "Piotr Gałka" <p...@C...pl> napisał w
    > wiadomości news:4ccc38fa$1@news.home.net.pl...

    > 230V/150.000 = 1,5333 mA
    > 230V*0,0015333 = 0,35W

    Co chcesz tym wyliczeniem pokazać ?
    5W to była Twoja wypowiedź. Wyciąłeś tezę, że ma być 15-22k, teraz coś
    wyliczasz .... - co niby ma z tego wynikać ?
    P.G.

  • 59. Data: 2010-11-02 09:20:58
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    > Dyskusja nie byla czy to robic, tylko czy led to wytrzyma.
    > Wytrzyma bez problemu.

    Początkiem dyskusji była teza nie ograniczona do LEDów:
    ---------
    > Napięcie wsteczne nie zabije żadnej diody. Jedyne co może ją zabić to
    > moc która się na niej wydzieli. No chyba, że spowodujesz zwykłe przebicie,
    > nie na złączu PN, ale dla 230V AC taki warunek raczej nie zachodzi.
    ---------
    Zastanawia mnie jeszcze jaka jest różnica między zwykłym przebiciem a
    przebiciem na złączu PN, i jaki dokładnie warunek nie zachodzi przy 230V AC,
    ale nie na tyle aby się dopytywać.
    P.G.

  • 60. Data: 2010-11-02 13:34:45
    Od: "grin" <s...@a...er>

    Użytkownik "KonradN" <7...@w...pl> napisał w wiadomości
    >>> http://allegro.pl/kontrolka-230-v-niebieska-kwadrato
    wa-6327-i1289355658.html
    > Taki był plan pierwotny, ale po przemalowaniu niebieskim flamastrem
    > okazało się, że świeci o połowę słabiej czyli prawie wcale nie widać tego
    > w ciemności, a odcień jaki wyszedł to fiolet :)

    Kontrolka będzie tak samo beznadziejna - czerwony neon przez niebieski filtr