  • Data: 2010-10-31 09:21:46
    Temat: Re: Włšcznik ?wiatła - dioda niebieska - kilka pytań
    Od: "Desoft" <N...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Dyskusja nie byla czy to robic, tylko czy led to wytrzyma.
    > Wytrzyma bez problemu. Szczegolnie ze Marcin to ciut zle opisal - nie
    > bedzie na diodzie 230V - narosnie do ok 5-20V i tak juz zostanie.

    Przeszukałem kilka opracowań i tak:
    Nie znalazłem nic na temat możliwości pracy przy napięciu wstecznym.
    Vishay podaje maksymalne napięcie wsteczne 5V w sekcji Absolute Maximum
    Ratings, jednocześnie dodając napięcie przebicia 5V.
    Jakiś chiński LED (niebieski) ma podaną tylko charakterystykę, z której
    można odczytać napięcie przebicia 35V.
    O degradacji złącza znalazłem, z tym że dotyczy to pracy w kierunku
    przewodzenia.

    > Ryzyko bedzie jak damy rezystor 12k, w sam dla sredniego pradu diody
    > 20mA, ale jak dioda okaze sie bardziej wytrzymala, to bedzie sie
    > przegrzewac przy pradzie wstecznym.

    Ryzyko zamienione na wartości liczbowe:
    dla 5V napięcia przebicia, 2,5V napięcia przewodzenia - moc na diodzie
    wyniesie 1,5*Pmax.
    dla 30V napięcia przebicia, 3V napięcia przewodzenia - moc na diodzie
    wyniesie prawie 10*Pmax
    Pmax bezpośrednio wpływa na temperaturę złącza, a co za tym idzie, na MTBF.
    Co w takim razie oznacza słowo ryzyko? Dla tych 1,5*Pmax = CE (china
    export)?

    W przypadku leda czerwonego możemy obnizyć mu prąd 2x (do 10mA) i nie
    przekroczymy Pmax. W przypadku niebieskiego prąd musi zmaleć 10x (do 2mA)
    Czy dyskusja nadal dotyczy leda niebieskiego?

    --
    Desoft