  • 1. Data: 2017-08-26 19:28:20
    Temat: Wiertarka do twardej stali
    Od: Pcimol <...@...com>

    Zechciało mi się wywiercić kilka otworów w stalowym (nierdzewka)
    płaskowniku. Całkiem sprawnie idzie to wiertłem 4.5mm i starą Celmą
    (600obr jałowo). Niestety przy większych średnicach wiertła się palą, bo
    obroty już za wysokie. Pytaniem jest, czy są na rynku wiertarki (raczej
    z przekładnią) w sensownej cenie (niższej niż falownik do Celmy), które
    są w stanie podołać zadaniu? Idealnie by było, gdyby mogła służyć jako
    wkrętarka, ale w grę wchodzi włacznie zasilanie sieciowe.

    W necie sam szajs wydaje się być, bo powątpiewam by wiertarka bez
    przekłądni, z regulatorem 0-3000, dała radę kręcić wiertłem 8-9mm 250rpm
    z momentem odpowiednim do wiercenia w stali nierdzewnej. Czy się mylę?

  • 2. Data: 2017-08-26 20:00:56
    Temat: Re: Wiertarka do twardej stali
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sat, 26 Aug 2017 19:28:20 +0200, Pcimol napisał(a):

    > Niestety przy większych średnicach wiertła się palą

    Zamiast myśleć o nowej wiertarce lepiej zapewnij chłodzenie i smarowanie
    wiertła. Nierdzewki są twarde.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 3. Data: 2017-08-26 20:08:44
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Zechciało mi się wywiercić kilka otworów w stalowym (nierdzewka) płaskowniku.

    Jak to jednorazowa robota to bym poszedł do ślusarza.
    Wojtek

  • 4. Data: 2017-08-26 20:35:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Kup najtansza marketowa wiertarke kolumnowa. Nie pamietam jakie dokladnie ma
    najnizsze obroty ale ok 250 bedzie miala. Mam taka. Odkad mam przy pracach w ktorych
    detal na niej sie zmiesci recznej nie uzywalem. Najwieksze wiertlo jakie mam to 19,8.
    W stali grubej na 50mm troche sie meczyla ale dala rade wywiercic i potem rozwiercic
    rozwiertakiem. I ta cisza przy wierceniu. Silnik indukcyjny przy komutatorowym prawie
    nie halasuje.

  • 5. Data: 2017-08-26 21:07:44
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 26.08.2017 20:35, Zenek Kapelinder wrote:
    I ta cisza przy wierceniu. Silnik indukcyjny przy komutatorowym prawie
    nie halasuje.

    Zależy który. Na warsztacie mamy wiertarkę stołową - jakaś czeska -
    silnik wyje jak... dawniej hydrofory tak wyły.
    Sporadycznie się coś wierci to akceptujemy to. Gdyby była jakaś ciągła
    praca na tej wiertarce to trzeba by było coś z tym zrobić.

    --
    Mirek.

  • 6. Data: 2017-08-27 00:44:35
    Od: s...@g...com

    W dniu sobota, 26 sierpnia 2017 19:28:34 UTC+2 użytkownik Pcimol napisał:
> [...]
    > przekłądni, z regulatorem 0-3000, dała radę kręcić wiertłem 8-9mm 250rpm
    > z momentem odpowiednim do wiercenia w stali nierdzewnej. Czy się mylę?

    Wierc stopniowo. Najpierw małym wiertłem a potem kolejno większymi.
    Dzis raczej nie dostaniesz wiertarek z skrzynka biegow. Tylko z tyrystorowymi
    regulatorami. Moze tak ci zadziala a moze nie.

    No, moze celme jakas trafisz. te sie kreca troche wolniej...

  • 7. Data: 2017-08-27 01:10:38
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    uwaga, udzielam bezcennej (naprawdę) odpowiedzi.

    Musiałem wielokrotnie wiercić w nierdzewce rzędu 1mm.
    Żadne wiertło ani żadna wiertarka tego nie pociągnie bez spalenia
    wiertła.Chyba że...

    ...kupisz coś co się nazywa "pasta chodząca do obróbki skrawaniem
    MULTIBOND 89".

    takie coś : http://www.multibond.pl/multibond-89_chlodziwo.htm

    Bierzesz tego na czubek zapałki i robisz "kroplę" w miejscu wiercenia.
    Można też umoczyć w tym wiertło. I jedziesz. Oczywiście wiertło
    najlepiej "tytanowe", czy jakie tam one są - takie złote. Ale może być
    takie z Castoramy, za 7 zł.

    Wystarczy wkrętarka, dowolna wiertarka kolumnowa albo cokolwiek - byle
    nie za szybkie obroty. I wiercisz. Normalnie.
    Bez tego specyfiku - zapomnij. Ile ja połamałem wierteł...

    Zanim ktoś tego nie spróbuje, to zazwyczaj nie wierzy. Ja też nie bardzo
    rozumiem, jak to kuśwa działa, że tak dobrze działa. Nie wiem - może ten
    smar transferuje dobrze ciepło poza "strefę zero" ?
    W każdym razie - działa. Kosztuje niewiele - chyba coś koło 20 zł.

    I naprawdę - nawet jakby kosztowało 100, też by było warto.

  • 8. Data: 2017-08-27 02:34:25
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Musiałem wielokrotnie wiercić w nierdzewce rzędu 1mm.

    Nie, to kwasówka była raczej. Nierdzewka chyba łatwiejsza jest...

  • 9. Data: 2017-08-27 08:15:01
    Od: Pcimol <...@...com>

    > Wierc stopniowo. Najpierw małym wiertłem a potem kolejno większymi.

    Tak właśnie robię. 4.5 mm poszło ładnie jako pierwsze. Poszło
    rozwiercenie do 6mm, ale już ledwo co. Próba rozwiercenia do 7mm już nie
    wychodzi.

  • 10. Data: 2017-08-27 08:26:35
    Od: Pcimol <...@...com>

> [...]
    > Można też umoczyć w tym wiertło. I jedziesz. Oczywiście wiertło
    > najlepiej "tytanowe", czy jakie tam one są - takie złote. Ale może być

    Podlewam olejem rzepakowym. Zgodnie z instrukcją wierteł HSS.

    > Wystarczy wkrętarka, dowolna wiertarka kolumnowa albo cokolwiek - byle
    > nie za szybkie obroty. I wiercisz. Normalnie.
    > Bez tego specyfiku - zapomnij. Ile ja połamałem wierteł...

    No właśnie - cokolwiek byle nie za szybkie obroty. Pooglądam kolumnowe.
    Zastanawiam się też nad falownikiem ~0.75 kW. Właściwie to 2 parki
    mosfetów powiszona na mostku Gretza. Nawet kilka driverów IR2103 mam w
    szufladzie.