  • 11. Data: 2013-04-18 16:53:11
    Temat: Re: Wielkość czcionki: px czy em? Czy wszystko jedno?
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie.invalid>

    W dniu 2013-04-17 17:27, Latet pisze:

    > Nie jest bez sensu - a odpowiedź brzmi 16px (w przytłaczającej
    > większości urządzeń/przeglądarek).

    <small>
    </small>

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";

  • 12. Data: 2013-04-18 22:10:59
    Od: Mirosław Zalewski <m...@n...reply.invalid>

    środa, 17 kwietnia 2013 17:27. Wielka mądrość na czytelników
    pl.comp.www spłynęła, gdy tako rzekł(a) Latet:

    > Po prostu szukam wyjątków od tej reguły, z czystej
    > ciekawości poznawczej.

    Dowolna przeglądarka dowolnego użytkownika z problemami ze wzrokiem (i nie
    mam tutaj na myśli wady wzroku, a prawdziwe problemy).
    --
    Niżej podpisany, zamieszkały w http://minio.xt.pl ,
    Mirosław Zalewski

  • 13. Data: 2013-04-19 13:11:44
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > html {
    > font-size:16px;
    > }

    A tak:

    body {
    font-size:16px;
    }

    jest dużo gorzej?

    > Lepszą jednostką jest "rem", który jest relatywny zawsze do <html> a nie
    > rodzica.

    Ale haczyk z rem twi.... gdzie?

    Dziękuję,

    latet

  • 14. Data: 2013-04-19 14:53:34
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Dowolna przeglądarka dowolnego użytkownika z problemami ze wzrokiem (i nie
    > mam tutaj na myśli wady wzroku, a prawdziwe problemy).

    Nie zetknąłem się, ale podejrzewam, że takie przeglądarki skalują px tak samo
    dobrze jak em. Inaczej pół internetu byłoby dla tych osób nieczytelne.

    latet

  • 15. Data: 2013-04-19 14:56:31
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Może teraz trochę OT. Jednostka "em" trudna jest du użycia. Jeśli rodzic
    > zmieni swoją wielkość czcionki, to jego potomkowie również. Przy projektowaniu
    > może doprowadzić to do sytuacji trudnych do opanowania. Lepszą jednostką jest
    > "rem", który jest relatywny zawsze do <html> a nie rodzica.

    Fakt. Fajnie to opisano tu:
    http://snook.ca/archives/html_and_css/font-size-with
    -rem

    Wydaje mi się więc, że jednym z niewielu sensownych (wygodnych) zastosowań "em"
    jest "line-height", bo się wtedy dostosowuje do bieżącej wielkosci czcionki w
    danym "obszarze" (mniej zmian w kodzie potrzebnych w razie zmiany wielkości
    czcionki lokalnie).

    latet

  • 16. Data: 2013-04-19 22:45:26
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-19 13:11, Latet pisze:

    > A tak:
    >
    > body {
    > font-size:16px;
    > }
    >
    > jest dużo gorzej?

    Jest mniej uniwersalnie. Jeśli masz w body teksty + struktury HTML a
    potem chcesz je wszystkie powiększyć proporcjonalnie (np. wersja dla
    niedowidzących), to zmieniasz jeden parametr w JS:

    element_body.style.fontSize="2em";

    > Ale haczyk z rem twi.... gdzie?

    Przykładowo:

    <article>
    <h3>to jest tytuł</h3>
    to jest tekst
    </article>

    CSS do tego jest:

    html {
    font-size: 10px;
    }

    article {
    font-size: 2em;
    }

    article h3 {
    font-size: 3em;
    }

    Teraz klient mówi: pomniejsz czcionkę artykułu, ale nie zmieniaj w
    nagłówku. Wtedy musisz zmodyfikować dwa style: dla artykułu i dla h3.
    Gdybyś stosował rem - to tylko czcionkę artykułu byś modyfikował. Tak
    jak przy stosowaniu wartości bezwzględnych - pikseli. Z drugiej zaś
    strony zachowujesz możliwość proporcjonalnego zwiększania czcionki
    wszędzie modyfikując jej wielkość w jednym miejscu: w elemencie html.

    Powyższy przykład jest banalny. Jest mnóstwo bardziej złożonych
    sytuacji. Wtedy zależności wynikające ze stosowania jednostki em
    wymagają wielkich kalkulacji w całym CSS aby drobnostkę w jednym miejscu
    poprawić.

    Marek

  • 17. Data: 2013-04-20 13:18:19
    Od: "Latet" <l...@l...pl>

    > Przykładowo:
    > <article>
    > <h3>to jest tytuł</h3>
    > to jest tekst
    > </article>
    > CSS do tego jest:
    > article {
    > font-size: 2em;
    > }

    HTML5, nie powinno się używać jako "wraperów" do stylowania, bo służyć mają
    tylko logicznemu podziałowi struktury dokumentu. Czy to prawda?

    latet

  • 18. Data: 2013-04-20 13:26:47
    Od: Cezary Tomczyk <c...@g...com>

    On 2013-04-20 13:18, Latet wrote:

    > wprowadzonych w HTML5, nie powinno się używać jako "wraperów" do
    > stylowania, bo służyć mają tylko logicznemu podziałowi struktury
    > dokumentu. Czy to prawda?

    "Czytałem, że[...]" - podaj źródło gdzie to czytałeś.

    --
    Cezary Tomczyk
    http://www.ctomczyk.pl/

  • 19. Data: 2013-04-20 19:02:13
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-04-20 13:18, Latet pisze:

    > wprowadzonych w HTML5, nie powinno się używać jako "wraperów" do
    > stylowania, bo służyć mają tylko logicznemu podziałowi struktury
    > dokumentu. Czy to prawda?

    Nadinterpretacja :-)

    Wraper i struktura semantyczna nie wykluczają się wzajemnie. W
    konkretnym moim przykładzie <article> może oznaczać news a <h3> w nim
    tytuł newsa. Wtedy <article> pełni rolę wrapera dla poszczególnych
    newsów tak jak <nav> będzie wraperem dla menu nawigacyjnego.

    Błędem semantycznym będzie użycie <article> jako wrapera do np kolumny w
    dokumencie.

    Marek

  • 20. Data: 2013-04-22 14:11:17
    Od: Paweł Piskorz <n...@p...nie.invalid>

    W dniu 2013-04-19 14:53, Latet pisze:
    > Nie zetknąłem się, ale podejrzewam, że takie przeglądarki skalują px tak
    > samo dobrze jak em.

    Niektóre nie potrafią line-height w px skalować i po kilku CTRL++ masz
    tekst nachodzący na siebie.

    --
    message[autor="PablO"]::after {
    content:"Pozdrawiam";